Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-10-22, 20:29
  #1
Medlem
Tjena

Fixade lite snus av en vän som slutade för ett tag sedan. Har en stock lössnus och tog precis en. Läste nu att utgångsdatumet var Feb 2017. Snuset smakar okej och är fuktigt. Tror det har varit kylt hela tiden. Ingen risk att man blir sjuk?
Citera
2018-10-22, 20:34
  #2
Avstängd
olasvenssons avatar
Det tror jag inte.
Citera
2018-10-22, 20:42
  #3
Medlem
Tryckkokarens avatar
Inte en chans. Snus är fermenterat och håller många år i kyla. Snusa på du!
Citera
2018-10-22, 20:47
  #4
Medlem
Hebrs avatar
Haha vilka typer av sjukdomar skulle ett år gammalt snus kunna orsaka tänkte du
Citera
2018-10-22, 20:51
  #5
Medlem
bunjackens avatar
Nej men lukta och kolla på snuset vad jag skulle oroa mig mer för är att snuset smakar mindre och är torrare lite vatten, whisket eller gurkbit gör underverk då

Enda risken är mögel men den är obefintlig och det märker du bara att slänga i så fall
Citera
2018-10-22, 21:45
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hebr
Haha vilka typer av sjukdomar skulle ett år gammalt snus kunna orsaka tänkte du

Aids? Haha nej tänkte mer om man blev magsjuk eller så.

Citat:
Ursprungligen postat av bunjacken
Nej men lukta och kolla på snuset vad jag skulle oroa mig mer för är att snuset smakar mindre och är torrare lite vatten, whisket eller gurkbit gör underverk då

Enda risken är mögel men den är obefintlig och det märker du bara att slänga i så fall

Det luktade bra och smakade bra. Skulle väl säga att 20% av smaken har försvunnit men det märker man knappt. Det är rapé lös så den är ju jäkligt smakrik från början. Och torr var den bara lite på toppen. Det går att baka finfint.
Citera
2018-10-22, 22:10
  #7
Medlem
bunjackens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vinsu
Aids? Haha nej tänkte mer om man blev magsjuk eller så.



Det luktade bra och smakade bra. Skulle väl säga att 20% av smaken har försvunnit men det märker man knappt. Det är rapé lös så den är ju jäkligt smakrik från början. Och torr var den bara lite på toppen. Det går att baka finfint.

Låter som du typ nu bara fått phantom blue pga att rapen gick ut i datum som är torrare eller liknande men då så bara snusa på om det smakar nästan som innan. Tipset är ju till nästa gång att inte sätta sig i den situationen ifrån början
Citera
2018-10-22, 23:20
  #8
Medlem
Le Cheval Blancs avatar
Jo, du riskerar att få dåligt tandkött och missfärgade tänder, men det är oavsett utgångsdatum.
Citera
2020-06-25, 13:34
  #9
Medlem
Dimaks avatar
Sitter i skrivande stund och snusar ett snus som gick ut i augusti 2017, alltså 3 år snart.

Behövde droppa lite vatten och skaka om nu är det riktigt fin
Citera
2020-06-25, 16:15
  #10
Medlem
Först och främst, snus är inte fermenterat, dvs jäst med hjälp av mikroorganismer,
däremot är tobaken svettad och det gör man för att dels bli av med mikroorganismer och TSNA som är ett cancerogent ämne och dels för att mjuka upp cellväggarna på tobaken så den kan interagera lättare med sodan för att frigöra det fria nikotinet och få ett bra PH.

Gammalt snus är det inget fel på sålänge det inte luktar gödselhög, då kan man få reglera PH värdet uppåt en bit.
Citera
2020-07-16, 13:01
  #11
Medlem
Du kan inte bli sjuk av gammalt snus bara att det torkar ut typ
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback