Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-11-21, 20:33
  #37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Detekarvisst
Men anarkister vill inte heller ha någon stat och fokuserar också på ”rättigheter”. Marxister älskar även de att prata om ”rättigheter”. Den riktiga högern talar om både individens rättigheter och skyldigheter.

Och vad menar ddessa marxister med rättigheter? Även du kan inte vara så korkad att du inte förstår skillnaden i olika typer av rättigheter. Den riktiga högern är den som talar om de naturliga rättigheterna.
Citera
2018-11-21, 21:00
  #38
Medlem
Detekarvissts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gottisborgen
Och vad menar ddessa marxister med rättigheter? Även du kan inte vara så korkad att du inte förstår skillnaden i olika typer av rättigheter. Den riktiga högern är den som talar om de naturliga rättigheterna.


Rättigheter som ger jämlikhet. Precis som liberalerna vid franska revolutionen förstår du, ignorante lille Gottisbögen. Ingen riktig höger talar enbart om ”rättigheter” utan det är alltid reciprocitet som gäller.
Citera
2019-02-26, 15:30
  #39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Barbe
Hur ser en liberal invandringspolitik ut till skillnad från en konservativ restriktiv invandringspolitik.

Tar in så många som man rimligt kan ta emot, välkomna de, utbilda de, erbjuda de möjligheter, lära de den Svenska kulturen samt att lära sig från deras kultur. Det är inte skrivet i sten att den Svenska kulturen är den bästa, samma gäller deras kultur, men man kan ändå ta det bästa från båda sidorna. Det finns mycket att tjäna på invandring. Ett väldigt bra exempel är arabvärldens påverkan på matematik i Sverige, araber har olika sätt att lösa ekvationer, professorer älskar nya lösningar som de inte visste om tidigare. Indier har väldigt bra ingenjörer som arbetar i Sverige som har sina kreativa lösningar som vi inte visste om tidigare.

- Matkulturen utvecklas
- Fler företag skapas i Sverige (personer från andra länder kommer ju att märka att det finns saker i deras hemländer som inte finns i Sverige som de tror skulle kunna fungera)
- Bättre relation mellan Sverige och andra länder, vilket gör det möjligt för handel


Sen finns det ju såklart nackdelar som jag kan lista fram.
- Svenska kulturen försvinner
- Den Svenska "rasen" försvinner
- Kulturkrockar
- Kriminalitet
- Folk som bara kommer hit och lever på socialbidrag
- Folk som vägrar att integreras

Så kommer jag med mina personliga åsikter på lösningar för problemen
- Via skolsystemet kan den Svenska kulturen leva vidare (nationalsången, historia osv)
- Svenska rasen försvinner om Svenska tjejer skaffar barn med andra personer än Svenskar, så om du personligen vill behålla den Svenska "rasen", se till att gifta dig med en Svensk kvinna/man/annat och skaffa barn med den personen. Svenska "rasen" kommer säkerligen att bli mindre och även en minoritet i framtiden men jag tvivlar starkt på att Svenska "rasen" skulle behandlas på ett dåligt sätt eller något i den stilen, vi har ju en kung som är Svensk, Svenskar styr detta land och det är okej, för att Sverige är det bästa landet. Svenskar har gjort ett skitbra jobb på att skapa detta land som bara verkar att utvecklas med tiden. Om den Svenska "rasen" skulle bli en minoritet tror jag även att de skulle bli bättre behandlade än andra, genom att man är exotisk, ett exempel på en minoritet som behandlas bättre i Sverige är Amerikaner.

- Kriminaliteten är en produkt av segregationen, om vi löser det problemet så löser vi kriminaliteten. Mer djupt i att lösa segregationen tycker jag att vi behöver fixa polissystemet och skolorna som största prio för att lösa segregationen. Poliserna ska inte behöva få en massa press från sina chefer dålig statistik på lösta brott för annars kommer de gå enbart efter enkla brott vilket som händer idag, de bör skapa en form av relation med personerna i området de har hand om bland annat.
- Folk som kommer och lever på socialbidrag kommer säkert att skaffa barn, dessa barn kommer nog inte vilja gå i deras föräldrars steg.

- Folk som vägrar att integreras har jag inget svar på, det snabbaste svaret skulle kunna vara att straffa de men det tror jag inte kommer att fungera. Man kanske bör tänka på varför de inte vill lära sig språket, kulturen, jobba osv?
Citera
2019-02-26, 22:44
  #40
Medlem
Detekarvissts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BortMedRasismen
Tar in så många som man rimligt kan ta emot, välkomna de, utbilda de, erbjuda de möjligheter, lära de den Svenska kulturen samt att lära sig från deras kultur. Det är inte skrivet i sten att den Svenska kulturen är den bästa, samma gäller deras kultur, men man kan ändå ta det bästa från båda sidorna. Det finns mycket att tjäna på invandring. Ett väldigt bra exempel är arabvärldens påverkan på matematik i Sverige, araber har olika sätt att lösa ekvationer, professorer älskar nya lösningar som de inte visste om tidigare. Indier har väldigt bra ingenjörer som arbetar i Sverige som har sina kreativa lösningar som vi inte visste om tidigare.

- Matkulturen utvecklas
- Fler företag skapas i Sverige (personer från andra länder kommer ju att märka att det finns saker i deras hemländer som inte finns i Sverige som de tror skulle kunna fungera)
- Bättre relation mellan Sverige och andra länder, vilket gör det möjligt för handel


Sen finns det ju såklart nackdelar som jag kan lista fram.
- Svenska kulturen försvinner
- Den Svenska "rasen" försvinner
- Kulturkrockar
- Kriminalitet
- Folk som bara kommer hit och lever på socialbidrag
- Folk som vägrar att integreras

Så kommer jag med mina personliga åsikter på lösningar för problemen
- Via skolsystemet kan den Svenska kulturen leva vidare (nationalsången, historia osv)
- Svenska rasen försvinner om Svenska tjejer skaffar barn med andra personer än Svenskar, så om du personligen vill behålla den Svenska "rasen", se till att gifta dig med en Svensk kvinna/man/annat och skaffa barn med den personen. Svenska "rasen" kommer säkerligen att bli mindre och även en minoritet i framtiden men jag tvivlar starkt på att Svenska "rasen" skulle behandlas på ett dåligt sätt eller något i den stilen, vi har ju en kung som är Svensk, Svenskar styr detta land och det är okej, för att Sverige är det bästa landet. Svenskar har gjort ett skitbra jobb på att skapa detta land som bara verkar att utvecklas med tiden. Om den Svenska "rasen" skulle bli en minoritet tror jag även att de skulle bli bättre behandlade än andra, genom att man är exotisk, ett exempel på en minoritet som behandlas bättre i Sverige är Amerikaner.

- Kriminaliteten är en produkt av segregationen, om vi löser det problemet så löser vi kriminaliteten. Mer djupt i att lösa segregationen tycker jag att vi behöver fixa polissystemet och skolorna som största prio för att lösa segregationen. Poliserna ska inte behöva få en massa press från sina chefer dålig statistik på lösta brott för annars kommer de gå enbart efter enkla brott vilket som händer idag, de bör skapa en form av relation med personerna i området de har hand om bland annat.
- Folk som kommer och lever på socialbidrag kommer säkert att skaffa barn, dessa barn kommer nog inte vilja gå i deras föräldrars steg.

- Folk som vägrar att integreras har jag inget svar på, det snabbaste svaret skulle kunna vara att straffa de men det tror jag inte kommer att fungera. Man kanske bör tänka på varför de inte vill lära sig språket, kulturen, jobba osv?


Det här med att skylla på ”bristande integration” har ju politiker ägnat sig åt sedan 1980-talet. Och fortfarande efter drygt 30 år och några tusen miljarder så finns ingen lösning i sikte. Tanken har aldrig slagit dig att människor oavsett etniskt ursprung föredrar att leva med sina etniska likar och enligt sin kultur? Att segregationen alltså är självpåtagen? Om så är fallet vore det förstås förödande för drömmen om det mångetniska samhället. Kanske är det därför den tanken aldrig vill slå rot hos de som vurmar för ett mångetniskt samhälle?
Citera
2019-02-27, 18:03
  #41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Detekarvisst
Det här med att skylla på ”bristande integration” har ju politiker ägnat sig åt sedan 1980-talet. Och fortfarande efter drygt 30 år och några tusen miljarder så finns ingen lösning i sikte. Tanken har aldrig slagit dig att människor oavsett etniskt ursprung föredrar att leva med sina etniska likar och enligt sin kultur? Att segregationen alltså är självpåtagen? Om så är fallet vore det förstås förödande för drömmen om det mångetniska samhället. Kanske är det därför den tanken aldrig vill slå rot hos de som vurmar för ett mångetniskt samhälle?

Ja politiker har ägnat sig i flera år för att integrera folk i samhället, men vi har även sett effekten av det. Tänkt på studenterna som finns i högskolorna, företagen som skapats, arbetskraften som Sverige har fått osv.

Den bristande integrationen har ju inte lösts, hur många arbetsplatser, skolor, kommuner har personer från flera olika nationaliteter?

Jag har personligen vänner från flera delar av världen, jag föredrar personligen personer som delar mina intressen, humor osv. Det har inget att göra med etnicitet för mig. Men jag förstår vad du menar och jag menar personligen att det är något som har blivit inlärt från båda hållen. Om jag jobbar med Svenskar så träffar jag Svenskar och märker att vi delar intressen, har kul på jobbet och blir nära vänner. Huvudsaken är att man sätter upp egna väggar mellan "sitt folk" och andra när man inte ens har någon kontakt med de, den väggen separerar oss och gör oss till ett svagare samhälle.

Ett enat samhälle är ett starkt samhälle, om en av oss dör så har vi alla förlorat en broder/syster, om en av oss blir förtryckt kommer vi alla stå upp för dig. Men det har vi inte idag, vilket är synd, men vi kan ändå sträva efter att nå det.
Citera
2019-02-27, 19:57
  #42
Medlem
Detekarvissts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BortMedRasismen
Ja politiker har ägnat sig i flera år för att integrera folk i samhället, men vi har även sett effekten av det. Tänkt på studenterna som finns i högskolorna, företagen som skapats, arbetskraften som Sverige har fått osv.

Den bristande integrationen har ju inte lösts, hur många arbetsplatser, skolor, kommuner har personer från flera olika nationaliteter?

Jag har personligen vänner från flera delar av världen, jag föredrar personligen personer som delar mina intressen, humor osv. Det har inget att göra med etnicitet för mig. Men jag förstår vad du menar och jag menar personligen att det är något som har blivit inlärt från båda hållen. Om jag jobbar med Svenskar så träffar jag Svenskar och märker att vi delar intressen, har kul på jobbet och blir nära vänner. Huvudsaken är att man sätter upp egna väggar mellan "sitt folk" och andra när man inte ens har någon kontakt med de, den väggen separerar oss och gör oss till ett svagare samhälle.

Ett enat samhälle är ett starkt samhälle, om en av oss dör så har vi alla förlorat en broder/syster, om en av oss blir förtryckt kommer vi alla stå upp för dig. Men det har vi inte idag, vilket är synd, men vi kan ändå sträva efter att nå det.


Flera år? Ja, det kan man ju säga när det handlar om över tre decennier. Och invandringen totalt sett är en samhällsekonomisk förlustaffär och har varit sedan åtminstone mitten av 1970-talet. Främst beroende på det kostsamma offentliga välfärdssystemet och invandrarnas betydligt lägre sysselsättningsgrad. Sverige överlever fortfarande tack vare basindustrin i form av skog, stål och verkstad. Kebabhak och andra liknande verksamheter som invandrare startat bidrar noll och intet till ökat välstånd.

Det är en sak att ha enskilda vänner och bekanta i eller från andra delar av världen. Säkert finns det många enskilda individer som integrerats i Sverige. Men däri ligger inte problemet. Ett samhälle existerar, fungerar eller fallerar på gruppnivå. Och vi kan se att de utomeuropeiska folk som kommit inte gått att integrera. Man måste också förstå varför. För integration innebär med nödvändighet att någon eller flera parter måste ge upp delar av sin etniska, kulturella och religiösa identitet. Kanske väldigt stora delar när det rör sig om särskilt främmande folkslag. De flesta vill inte det och i Sverige är dessa grupper också såpass stora att de inte behöver. Svenskar segregerar sig förövrigt lika mycket.

Så...om det inte gick att integrera dessa grupper på 1980-talet när de var väldigt små storleksmässigt. Hur i hela friden skulle det då gå bättre nu och framgent? Forskning visar ju också föga förvånande att tillit och sammanhållning är mycket lägre i mångetniska samhällen. Sammantaget borde mångkulturvurmare vid det här laget känna sig ganska stukade.
__________________
Senast redigerad av Detekarvisst 2019-02-27 kl. 20:04.
Citera
2019-03-23, 06:53
  #43
Medlem
Skattebrotts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Barbe
Hur ser en liberal invandringspolitik ut till skillnad från en konservativ restriktiv invandringspolitik.

Att en stat driver liberal (libertariansk) politik säger endast att staten agerar tolerant och tillåtande mot folket i staten - det säger inget om hurpass lätt som utomstående kan komma in i staten för turism eller immigration. Då islam är ett stort hot mot toleransen som sådan, förstår en riktigt libertariansk stat den pragmatiska vikten av att slå ner mot islam. Annan migration däremot brukar vara problemfri ur libertariansk synvinkel.
Citera
2019-06-08, 15:39
  #44
Medlem
NAVYSEALTEAM6s avatar
Enligt blekfete Erik Ullenhag berikar invandrare Sverige liberaler "No bordets" och massinvandring.
Citera
2019-06-08, 20:36
  #45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skattebrott
Att en stat driver liberal (libertariansk) politik säger endast att staten...

Hur kan en stat ens driva liberal politik? En liberal stat är väl inget annat än ingen stat alls?
Citera
2019-06-08, 20:43
  #46
Medlem
Skattebrotts avatar
Och vad har ens vänster-”liberalismen” för svar på islamiseringsproblematiken? Nu när det avslöjats att lögnerna var falska - det var inget ”kompetensregn” som kom, de kom inte för att de ville fly från det gamla, inte ens ålder och identitet stämde. Svar: INGENTING för på pk-scenen handlar det inte om att lösa problem utan om att visa sig snäll, allt medan skutan sjunker sakta men säkert. På Titanic spelade de på piano medan skeppet sjönk - de svenska snällisterna sjunger ”we shall overcome”...
Citera
2019-06-08, 20:46
  #47
Medlem
Skattebrotts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gest
Hur kan en stat ens driva liberal politik? En liberal stat är väl inget annat än ingen stat alls?

Du tänker på anarkokapitalism.
Jag däremot syftar på den ”nattväktarstat” som förespråkades av bl a Milton Friedman. Där staten finns men bara gör det den ska, dvs skydda folket från att utsättas för brott såsom stöld, mord, misshandel, kontraktsbrott etc. Samt ev yttre militärt försvar om det behövs.
__________________
Senast redigerad av Skattebrott 2019-06-08 kl. 20:48.
Citera
2019-06-08, 20:59
  #48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skattebrott
Du tänker på anarkokapitalism.
Jag däremot syftar på den ”nattväktarstat” som förespråkades av bl a Milton Friedman. Där staten finns men bara gör det den ska, dvs skydda folket från att utsättas för brott såsom stöld, mord, misshandel, kontraktsbrott etc. Samt ev yttre militärt försvar om det behövs.

Jag är ledsen, men du svarade faktiskt inte på frågan.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback