Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2018-10-22, 17:48
  #1
Medlem
Tjena!
Hoppas detta är rätt tråd, säg till annars

Efter att ha blivit 18 år och börjat närma mig körkort så har jag börjat spana in lite bilar på Blocket. Efter några veckor av mindre aktivt letande så hittade jag en rover 420 si nedsatt från 6 000kr till 3 000kr. Den såg ut att vara i mycket bra skick, rent utseendemässigt och har endast gått ca. 14 000 mil. "För bra för att vara sant" tänkte jag, vilket såklart stämde. Här är beskrivningen:

Hej!
Säljer nu min Rover 400 i befintligt skick. Bilen går bra och är trevlig att köra. Den har skinnklädsel och originalfälgar (finns i förråd). Försäkring gäller till 2019-09-01.
Bilen besiktigad och behöver ombesiktigas senast 2018-11-01 efter att 2 st ljuskällor bytts och 1 st justerats riktning på, och bakre färdbromsskivorna är skadade och behöver åtgärdas, och när det är gjort fungerar även parkeringsbromsens bromsverkan tillfredsställande.

Båda framskärmarna lagade (behöver göras bättre).

Bra bil för den som vill göra lite fix.


Jag förstår att bromsskivan är något man inte ska leka med men går dessa fel att åtgärda med lite (eller en hel del) fix? Jag är inte direkt någon bilkille men skulle säga att jag har en rätt bra förståelse för övrig teknik och hårdvara (tex. datorer). Skulle isåfall kunna lära mig ev. snacka med några bilkunniga anhöriga. Också undrar jag om detta över huvud taget är en bra bil till att börja med?

Tack på förhand!
__________________
Senast redigerad av albin2000 2018-10-22 kl. 18:08.
Citera
2018-10-22, 18:07
  #2
Medlem
tastass avatar
Utan att ha någon erfarenhet av bilmodellen:
Att byta strålkastare är normalt inte direkt svårt, men kan vara hyggligt kostsamt (beroende på hur det är konstruerat)
Att byta bromsskivor är inte heller speciellt svårt.

Rover är en udda bil i sverige och det kan därför vara knepigt att hitta delar och kunskap. Är det så att du vill lära dig mecka är det nog bättre att börja med något vanligare, typ folkvagn eller volvo.
Citera
2018-10-22, 18:12
  #3
Medlem
orvarens avatar
Vad jag förstår så justera strålkastare och byta skivor och belägg bak? Kan inte kosta mer än 1000 kr,känner du för att chansa,besiktning blir väl3-5 hundra till...
Citera
2018-10-22, 18:14
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tastas
Utan att ha någon erfarenhet av bilmodellen:
Att byta strålkastare är normalt inte direkt svårt, men kan vara hyggligt kostsamt (beroende på hur det är konstruerat)
Att byta bromsskivor är inte heller speciellt svårt.

Rover är en udda bil i sverige och det kan därför vara knepigt att hitta delar och kunskap. Är det så att du vill lära dig mecka är det nog bättre att börja med något vanligare, typ folkvagn eller volvo.

Okej tack! Jag har dock inget behov av att lära mig att mecka. Vill bara få en fungerande bil och i detta fall verkar det ingå lite meckande. Hur mycket skull du uppskatta att det kostar att byta strålkastare? Tänker att eftersom att jag endast betalar 3k för själva bilen så har jag ju lite spelrum. Ang. utbud på reservdelar så får jag väl kika runt lite innan jag köper bilen.
Citera
2018-10-22, 18:16
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av orvaren
Vad jag förstår så justera strålkastare och byta skivor och belägg bak? Kan inte kosta mer än 1000 kr,känner du för att chansa,besiktning blir väl3-5 hundra till...

Har inte snackat med säljaren så vet i detta fall lika mycket som du. 4500kr för en bil som denna känns dock inte som en sådan stor uppoffring. Ska kolla runt lite till innan jag ev. slår till. Tack för svar!
Citera
2018-10-22, 18:41
  #6
Medlem
Kennethkvartings avatar
Kolla upp reservdelskostnaderna innan du slår till. Det mesta borde gå att beställa från Storbritannien.

Kom ihåg att beställa innan brexit isf.

För övrigt kan jag lova att du kommer ha en bil som ingen annan i din bekantskapskrets har.
Citera
2018-10-22, 18:48
  #7
Medlem
zepofans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av albin2000
Tjena!
Hoppas detta är rätt tråd, säg till annars

Efter att ha blivit 18 år och börjat närma mig körkort så har jag börjat spana in lite bilar på Blocket. Efter några veckor av mindre aktivt letande så hittade jag en rover 420 si nedsatt från 6 000kr till 3 000kr. Den såg ut att vara i mycket bra skick, rent utseendemässigt och har endast gått ca. 14 000 mil. "För bra för att vara sant" tänkte jag, vilket såklart stämde. Här är beskrivningen:

Hej!
Säljer nu min Rover 400 i befintligt skick. Bilen går bra och är trevlig att köra. Den har skinnklädsel och originalfälgar (finns i förråd). Försäkring gäller till 2019-09-01.
Bilen besiktigad och behöver ombesiktigas senast 2018-11-01 efter att 2 st ljuskällor bytts och 1 st justerats riktning på, och bakre färdbromsskivorna är skadade och behöver åtgärdas, och när det är gjort fungerar även parkeringsbromsens bromsverkan tillfredsställande.

Båda framskärmarna lagade (behöver göras bättre).

Bra bil för den som vill göra lite fix.
Försäkring är inget som följer bilen, det är ägaren som försäkrar. Är det möjligen skatten som avses?
Som vanligt när det "bara är några små fix" som behövs så kan man undra varför inte ägaren gör dem själv och får ut betydligt mer vid försäljning? Troligen har han kollat vad det kostar och det är dyrare än vad det låter i annonsen.

Jag förstår att bromsskivan är något man inte ska leka med men går dessa fel att åtgärda med lite (eller en hel del) fix? Jag är inte direkt någon bilkille men skulle säga att jag har en rätt bra förståelse för övrig teknik och hårdvara (tex. datorer). Skulle isåfall kunna lära mig ev. snacka med några bilkunniga anhöriga. Också undrar jag om detta över huvud taget är en bra bil till att börja med?

Tack på förhand!

Citat:
Ursprungligen postat av albin2000
Okej tack! Jag har dock inget behov av att lära mig att mecka. Vill bara få en fungerande bil och i detta fall verkar det ingå lite meckande. Hur mycket skull du uppskatta att det kostar att byta strålkastare? Tänker att eftersom att jag endast betalar 3k för själva bilen så har jag ju lite spelrum. Ang. utbud på reservdelar så får jag väl kika runt lite innan jag köper bilen.
På en bil för 3000 får du nog räkna med en hel del meckande. Men visst, har du baskunskaper, och framförallt intresse och tid, så är det väl bara att köra på. Reservdelar bör gå att få tag på i England. Vad sitter det för motor i den? Jag vet att en del Rover hade Honda-motorer vilka är väldigt driftsäkra.
Citera
2018-10-22, 19:01
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zepofan
På en bil för 3000 får du nog räkna med en hel del meckande. Men visst, har du baskunskaper, och framförallt intresse och tid, så är det väl bara att köra på. Reservdelar bör gå att få tag på i England. Vad sitter det för motor i den? Jag vet att en del Rover hade Honda-motorer vilka är väldigt driftsäkra.

Jadu det var en bra fråga. Modellnr. på bilen är 420 SI 4D och har en motoreffekt på 136hk / 100kW. Mer än så vet jag inte
Citera
2018-10-22, 19:03
  #9
Medlem
orvarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av albin2000
Har inte snackat med säljaren så vet i detta fall lika mycket som du. 4500kr för en bil som denna känns dock inte som en sådan stor uppoffring. Ska kolla runt lite till innan jag ev. slår till. Tack för svar!
Hmm,står säljaren för försäkringskostnaden till 19-09-01?
(Ledtråd,den huvudsakliga brukaren av fordonet bör vara ägaren och ägaren ska stå för försäkringen,har jag för mig...)
Citera
2018-10-22, 19:04
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kennethkvarting
Kolla upp reservdelskostnaderna innan du slår till. Det mesta borde gå att beställa från Storbritannien.

Kom ihåg att beställa innan brexit isf.

För övrigt kan jag lova att du kommer ha en bil som ingen annan i din bekantskapskrets har.

Yes, det ska jag göra.

Ja det är jag med på men tänker att de iallafall kan mer än jag om bilar i allmänhet. Dessutom så kommer man ju känna sig lite speciel
Citera
2018-10-22, 19:07
  #11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av orvaren
Hmm,står säljaren för försäkringskostnaden till 19-09-01?
(Ledtråd,den huvudsakliga brukaren av fordonet bör vara ägaren och ägaren ska stå för försäkringen,har jag för mig...)

Antar att den är förbetald på något sätt. Tvivlar på att de kommer att betala månadskostnad i ett år till om de inte har kvar bilen. Eller så har de gått med i något form av kontrakt kanske? Lägger till det på listan med "Saker jag ska fråga säljaren om".
Citera
2018-10-22, 19:40
  #12
Medlem
zoombos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av albin2000
Antar att den är förbetald på något sätt. Tvivlar på att de kommer att betala månadskostnad i ett år till om de inte har kvar bilen. Eller så har de gått med i något form av kontrakt kanske? Lägger till det på listan med "Saker jag ska fråga säljaren om".

Nix. Försäkringen är personlig, följer bilens ägare och kan inte överlåtas, den gällande försäkringen sägs upp med automatik när ägarbytet är genomfört. Du måste alltså själv teckna försäkring samma dag som du blir ägare till bilen - om du inte avser att ställa av den. Annars blir det dyrt för detta har Trafikförsäkringsföreningen koll på!
För skatten däremot gäller andra regler, det är den som äger bilen när den s k skatteuppbördsmånaden börjar som måste betala skatten för nästkommande period. Även om bilen bytt ägare 181102 och uppbördsmånaden är november och ägaren inte har hunnit få inbetalningskortet ännu så blir det gamla ägaren som får stå för skatten.

Rover ägdes väl av BMW ett tag men jag tror inte att dom hade några delar i dom som kom från Tyskland.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback