2019-02-01, 15:28
Medlem
Enligt mina associationer kan soffbordsböcker ofta påträffas i hotellobbyn, i väntrummet till någon privatklinik samt just på soffbordet hemma hos kulturkoftor som gärna vill basunera ut sin dåliga smak.

Definitionen som TS kom med säger att boken kan fungera som en isbrytare i sociala sammanhang, och det är ju en intressant tanke, men är det egentligen någon som har inlett ett samtal på det sättet?

Ser dock inget fel med själva ägandet av en sådan bok. Själv har jag inte så många, då de brukar kosta en rejäl slant och snabbt börjar samla damm när man har bläddrat igenom några gånger.
Citera
2019-04-01, 02:42
Avslutad
Såg en bok som verkligen andades ctb sist jag bokhandlade: The Ultimate Sneaker Book. Guldfärgat omslag med rödvit Nike-sko.
Citera
2019-04-01, 08:50
Medlem
Ambelains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av django_0818
Enligt mina associationer kan soffbordsböcker ofta påträffas i hotellobbyn, i väntrummet till någon privatklinik samt just på soffbordet hemma hos kulturkoftor som gärna vill basunera ut sin dåliga smak.

Definitionen som TS kom med säger att boken kan fungera som en isbrytare i sociala sammanhang, och det är ju en intressant tanke, men är det egentligen någon som har inlett ett samtal på det sättet?

Ser dock inget fel med själva ägandet av en sådan bok. Själv har jag inte så många, då de brukar kosta en rejäl slant och snabbt börjar samla damm när man har bläddrat igenom några gånger.
Du kan ju gå till närmaste "Myrorna" eller "Stadsmissionen", "Emmaus" eller liknande och gå och botanisera bland deras begagnade böcker.

Där finns alltid en stor mängd böcker som lämpar sig väl för kaffebordet, så att säga.

Vanligast "handlar" dessa böcker om sådant som gärna låter sig förmedlas genom stora och färgglada helsidesfotografier. Och då är oftast naturteman.
Natur, konst, fotografi (naturfotografi oftast) och större mastodontverk om tex "udda saker" som folk har "prenumererat" på (dvs få en bok i en hel serie per månad), osv.

På dessa ställen är böckerna mycket billiga.
Mellan 25 och 50 kronor brukar det ligga på.
Citera
2019-04-01, 09:19
Medlem
Den mest speciella coffee-table-bok jag någonsin sett handlade om hur solsystemet, solen själv och till sist universum kommer att möta sin undergång, många miljarder (eller miljoner miljarder) år in i framtiden. Just det: här beskrevs solens förvandling till en röd jätte om sådär fem miljarder år, de inre planeternas förvandling till gas och stoft, hur nybildningen av stjärnor så småningom kommer att stanna av i Vintergatan och olika scenarion för universums slutliga öde, inklusive entropidöden - alltsammans illustrerat med snygga diagram, teckningar och spännande färgbilder.

Jag såg denna märkliga bok (i nyskick) på ett loppis här i staden i somras, kunde ha fått den för en tia. Eftersom jag redan hade plockat åt mig en del andra böcker och skivor lät jag det vara. Redan nästa morgon ångrade jag mig, men vid ett nytt besök på samma gata fanns boken inte kvar. Ack ja!
Citera
2019-04-01, 14:11
Avslutad
Svenska möbler: folkhemsform i ull, jakaranda, furu och bok 1949-1970

En bra ctb:are kanske, vågade inte bläddra i boken men den kändes intressant. Sen en bok om bok är lite meta, kan man tycka.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in