Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2018-10-22, 15:27
  #1
Medlem
Hej!

Va på tomorrowland i sommras och har sen dess haft grova sömnproblem. I början kunde jag Max sova 3 h/natt och sen inte somna om igen. Nu efter 3 månader sover jag ca 3 h först och sen kan jag typ somna om men vaknar jätteofta och sover väldigt lätt under hela natten. Har aldrig haft problem med sömnen innan och då jag har ADD så har jag alltid sovit mestadelen av dygnet. Nu kan jag inte ens sova middag. Kan bara somna till sen vaknar jag direkt.

Har nu under hela tiden tagit lergigan varje kväll för att sova vilket hjälper! Men får inte dessa själv utskrivna. Är så orolig att jag sabbat något och alltid kommer att vara i behov av sömnmedicin.

På festivalen tog jag en rejäl dos mdma under lördagen. Under söndagen tog jag på morgonen en SSRI tablett (för att minimera skadorna från mdma). Och sen på söndagskvällen tog jag ketamin men råkade få i mig på tok för mkt och hamnade i k-hole i 45 min.

Är det någon som varit med om liknande?

Vet inte vad jag ska göra, vill inte gå till läkaren och berätta allt för då drar dom in min adhd medicin...
Citera
2018-10-22, 15:52
  #2
Medlem
Euphoricatlasts avatar
Du bör inte oroa dig att mdma/ket är anledningen till dina sömnproblem. Och btw att blanda ssri efter mdma kan vara extremt farligt vilket kan leda till något som kallas serotoninsyndrome.. så gör inte det nästa gång. Jag skulle sluta med lergiganen om jag var du och istället trötta ut dig innan sömndags. Tex genom boxing/löpning är bra alternativ. Finns också massvis med youtube videos där ute med bra saker du kan göra för att få bättre sömn. Tex meditera, stänga av allt blåljus en timme innan sömn etc. tänk inte så mycket på det så kommer de lösa sig.

Med vänlig hälsning
Citera
2018-10-22, 16:42
  #3
Medlem
SYSTEMexes avatar
SSRI minskar inte risken för hjärnskador utan ökar den! När kroppen har släppt ut extremt mycket seratonin kan det vara mycket skadligt att ta substanser som begränsar seratoninupptaget. Det är troligtvis där igenom du fått dina problem, då du troligtvis fått skador i hjärnan av kombinationen. Att blanda seratoninutlösande droger med dopaminutlösande droger (där ingår många adhd-mediciner) ökar även neurotoxiteten.
__________________
Senast redigerad av SYSTEMexe 2018-10-22 kl. 16:45.
Citera
2018-10-22, 17:18
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SYSTEMexe
SSRI minskar inte risken för hjärnskador utan ökar den! När kroppen har släppt ut extremt mycket seratonin kan det vara mycket skadligt att ta substanser som begränsar seratoninupptaget. Det är troligtvis där igenom du fått dina problem, då du troligtvis fått skador i hjärnan av kombinationen. Att blanda seratoninutlösande droger med dopaminutlösande droger (där ingår många adhd-mediciner) ökar även neurotoxiteten.

Vissa säger att om man tar SSRI dagen efter att man tagit mdma så hjälper det till att ''skydda'' receptorerna så att de inte bränns ut eller något sånt. Men kan nog mycket väl ha varit på grund av det nu när jag tänker efter själv. Tror du jag alltid kommer att ha sånna här sömnproblem?

Glömde tillägga att efter festivalen så åt jag 5htp och l-tyrosine i typ 5 dagar. Under dessa dagar sov jag som en sten men sen började problemen.
Citera
2018-10-22, 19:02
  #5
Medlem
Parasomnis avatar
Ssri gör mer skada än hjälp efter mdma.

Kortfattat och enkelt förklarat så släpper mdma ur allt serotonin ur depåerna i synapsen vid rus. Serotonin upptas sedan gradvis tillbaka ifrån nervcellernas synapser sakta men säkert.
Det ssri gör är att blockera återupptaget av serotonin från nervcellernas synapser för att ge en effekt av välmående och för att serotoninet ska stanna kvar där.

Så det du gör egentligen när du tar ssri efter mdma är att du släpper ut all serotonin och sen blockerar du vägen tillbaka för det.

Vad detta gör för skador egentligen vet jag inte, men det kan ju knappast vara bra
Förstår inte hur folk ens kan överväga att använda mdma och ssri tillsammans oavsett om det är innan eller efter.
Citera
2018-10-22, 19:02
  #6
Medlem
Mia-Rovys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cotoneaster
Under söndagen tog jag på morgonen en SSRI tablett (för att minimera skadorna från mdma).
Va? Hur resonerade du där?

Åt du SSRI dagarna kring där, alltså i övrigt?

Edit: Ser att du har svarat. Nåja, jag tror inte att detta är orsaken.
__________________
Senast redigerad av Mia-Rovy 2018-10-22 kl. 19:05.
Citera
2018-10-22, 20:12
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mia-Rovy
Va? Hur resonerade du där?

Åt du SSRI dagarna kring där, alltså i övrigt?

Edit: Ser att du har svarat. Nåja, jag tror inte att detta är orsaken.

Åt bara en tablett dagen efter mdma. Vad tror du är orsaken?
Citera
2018-10-22, 21:04
  #8
Medlem
Parasomnis avatar
Du måste ju inte berätta för läkaren vad du gjort annars. Kan du inte bara berätta att du på senare tid fått jobbiga sömnproblem? Att du inte vet varför osv
Citera
2018-10-23, 12:42
  #9
Medlem
Dax85s avatar
Ta mera keta, keta mera.
Citera
2018-10-30, 15:27
  #10
Medlem
QxZtVyPrQ9981AZXs avatar
Borrelia kan ge sömnproblem, så gå och gör blodprov, om du legat och vänt dig i gräset.
Ja, jag är fullständigt allvarlig.
Citera
2018-10-31, 07:24
  #11
Medlem
Jag tror inte det har mycket att göra med drogerna. Eller, det kan triggats av rävgiftet du tog och sedan blivit svårt att bryta.

SSRI kan verkligen förstöra det mesta.
Citera
2018-11-27, 12:19
  #12
Medlem
R.Bloodworths avatar
Extacy/Mdma ger väl alla sömnbesvär efter användning, men det är väl bara 1, max 2 nätter?
Sen vet jag inte hur ketamin funkar o hur länge du kört på det.

Nu har jag inte tagit Extacy/MDMA på 1 år nästan, men en vän förklarade för mig att det man ska ta efter en kväll med MDMA är magnesium tabletter. Så ta det nästa gång och inte ssri tabletter.
__________________
Senast redigerad av R.Bloodworth 2018-11-27 kl. 12:23.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback