Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-10-22, 14:37
  #1
Medlem
Hej

Vi ska ev köpa bostad. Isåfall kommer sambon gå in med kontantinsatsen, och vid ev försäljning osv ska ju hon ha tillbaka det av mig, 50% av den insatsen alltså.

Hur kan man göra ett juridiskt bindande avtal som tryggar hennes pengar? Kan man göra det själv?

Det är endast denna del som ska avtalas om, dvs att hon skall få 50% av handpenningen av mig.
Citera
2018-10-22, 15:02
  #2
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Clinto
Hej

Vi ska ev köpa bostad. Isåfall kommer sambon gå in med kontantinsatsen, och vid ev försäljning osv ska ju hon ha tillbaka det av mig, 50% av den insatsen alltså.

Hur kan man göra ett juridiskt bindande avtal som tryggar hennes pengar? Kan man göra det själv?

Det är endast denna del som ska avtalas om, dvs att hon skall få 50% av handpenningen av mig.

Det är ju bara att skriva att vid försäljning har X rätt till Y pengar innan vinst börjar räknas och delas upp.
Citera
2018-10-22, 15:18
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stegbil
Det är ju bara att skriva att vid försäljning har X rätt till Y pengar innan vinst börjar räknas och delas upp.

Och om de vid försäljningen gör en brakförlust så det inte ens täcker lånen?
Citera
2018-10-22, 15:32
  #4
Medlem
Ge dig inte på att försöka skriva ett avtal själv. Det kommer att finnas luckor överallt, med vilka din medkontrahent senare eventuellt kan blåsa dig. Anlita jurist!
Citera
2018-10-22, 18:03
  #5
Medlem
shapeuporslipouts avatar
Hej TS.

Bostaden kommer att utgöra samboegendom oavsett vem som står på kontraktet förutsatt att ni flyttar dit samtidigt.

Mitt förslag är att ni skriver ett skuldebrev utan att blanda in själva bostadsaffären. Säg att handpenningen är 100’. Då kan du skriva ett skuldebrev till din sambo om 50’.

Ett skuldebrev ska inte vara några problem att författa på egen hand. Om du känner dig osäker så kan jag försöka bistå med hjälp.
Citera
2018-10-22, 21:48
  #6
Medlem
bstinsons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av shapeuporslipout
Hej TS.

Bostaden kommer att utgöra samboegendom oavsett vem som står på kontraktet förutsatt att ni flyttar dit samtidigt.

Mitt förslag är att ni skriver ett skuldebrev utan att blanda in själva bostadsaffären. Säg att handpenningen är 100’. Då kan du skriva ett skuldebrev till din sambo om 50’.

Ett skuldebrev ska inte vara några problem att författa på egen hand. Om du känner dig osäker så kan jag försöka bistå med hjälp.

Viktigt att då även upprätta ett samboavtal avseende bostaden.
Citera
2018-10-23, 13:00
  #7
Medlem
shapeuporslipouts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bstinson
Viktigt att då även upprätta ett samboavtal avseende bostaden.

Utifrån förutsättningarna och TS önskemål, i vilket avseende menar du att det är viktigt med ett samboavtal avseende bostaden?
Citera
2018-10-23, 13:50
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av shapeuporslipout
Utifrån förutsättningarna och TS önskemål, i vilket avseende menar du att det är viktigt med ett samboavtal avseende bostaden?

Pga 13§ Sambolagen:

13 § Vid beräkningen av sambornas andelar i samboegendomen skall från vad en sambo äger av egendomen så mycket avräknas att det täcker de skulder som den sambon hade när samboförhållandet upphörde.

För sådana fordringar mot en sambo som inte är förenade med särskild förmånsrätt i samboegendomen och som inte heller på annat sätt är att hänföra till sådan egendom skall sambon få täckning ur samboegendomen endast i den mån betalning inte kan erhållas ur annan egendom.


Det är dumt att ge juridiska råd, och dessutom erbjuda sig att hjälpa till, när man inte kan juridiken.
Citera
2018-10-23, 14:51
  #9
Medlem
shapeuporslipouts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lilltan
Pga 13§ Sambolagen:

13 § Vid beräkningen av sambornas andelar i samboegendomen skall från vad en sambo äger av egendomen så mycket avräknas att det täcker de skulder som den sambon hade när samboförhållandet upphörde.

För sådana fordringar mot en sambo som inte är förenade med särskild förmånsrätt i samboegendomen och som inte heller på annat sätt är att hänföra till sådan egendom skall sambon få täckning ur samboegendomen endast i den mån betalning inte kan erhållas ur annan egendom.


Det är dumt att ge juridiska råd, och dessutom erbjuda sig att hjälpa till, när man inte kan juridiken.

Det var ett svepande och oartigt inlägg. Gör om och gör rätt.
Citera
2018-10-23, 17:44
  #10
Medlem
Det hela är mycket enkelt.

1. Skriv ett skuldebrev där skulden beträffande kontantinsatsen regleras.

2. Skriv ett samboavtal där bostadsrätten undantas från bodelning.

Jag jobbar på advokatbyrå och har gjort detta många gånger. Rådet är att kontakta jurist så det hela blir korrekt.
Citera
2018-10-23, 20:00
  #11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av shapeuporslipout
Det var ett svepande och oartigt inlägg. Gör om och gör rätt.

Jag tycker det är oartigt att lura folk. Vi har helt enkelt olika syn på vad som är oartigt.
Citera
2018-10-23, 22:41
  #12
Medlem
shapeuporslipouts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lilltan
Jag tycker det är oartigt att lura folk. Vi har helt enkelt olika syn på vad som är oartigt.

Off topic: Du påstår en massa skit rakt ut sagt. Du har uppenbarligen problem med att bete dig, i alla fall på nätforum. Det framgår tydligt av dina tidigare inlägg. Du har precis förtjänat en plats på min lista över ignorerade personer.

On topic: Hur du än väljer att göra TS så vill jag i alla fall nämna att inlägg två i tråden utgör grund för ett ogiltigt avtal.

Lycka till.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback