Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-10-22, 13:22
  #1
Medlem
biltema har ett elcykelbatteri som är på 36V och 11,6 Ah och 417,6 Wh
det ser likadant ut som det som sitter på min ikea folkvänlig cykel det är också på 36V men på mitt står det 8,7 Ah och 313 Wh.
Kommer det funka om jag köper biltemas batteri även om det är olika Ah och Wh men att det är samma 36V ?
Citera
2018-10-22, 14:07
  #2
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rockaren
biltema har ett elcykelbatteri som är på 36V och 11,6 Ah och 417,6 Wh
det ser likadant ut som det som sitter på min ikea folkvänlig cykel det är också på 36V men på mitt står det 8,7 Ah och 313 Wh.
Kommer det funka om jag köper biltemas batteri även om det är olika Ah och Wh men att det är samma 36V ?


ja volten är det viktiga
Citera
2018-10-22, 15:00
  #3
Medlem
skrev till biltemas kundtjänst o frågade o nu skriver de att de inte rekommenderar biltemas batterier till nåt annat än biltemas cyklar då de har olika chip. Vilket kan resultera att batteriet eller cykeln går sönder. Kan det stämma?
Citera
2018-10-22, 15:05
  #4
Medlem
JohnJensens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rockaren
skrev till biltemas kundtjänst o frågade o nu skriver de att de inte rekommenderar biltemas batterier till nåt annat än biltemas cyklar då de har olika chip. Vilket kan resultera att batteriet eller cykeln går sönder. Kan det stämma?

Ja det stämmer, Biltema rekommenderar det inte.

Volten är det viktiga. Du har öppet köp på Biltema i 30 dagar, tänk på det.
Citera
2018-10-22, 15:17
  #5
Medlem
vad stämmer? att cykeln eller batteriet kan gå sönder? om så händer gäller ju knappast garanti eller 30 dagars öppet köp. Om volten är det viktiga men att batteri eller cykel kan gå sönder om det är olika chip?
Citera
2018-10-22, 16:37
  #6
Medlem
JohnJensens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rockaren
vad stämmer? att cykeln eller batteriet kan gå sönder? om så händer gäller ju knappast garanti eller 30 dagars öppet köp. Om volten är det viktiga men att batteri eller cykel kan gå sönder om det är olika chip?

Är volten det samma? Då är saken biff. 36v i bägge? Då är saken biff.
Problemet kan ju vara kontakten och storleken på batteriet, de kanske inte är identiska i storlek.
Citera
2018-10-23, 17:08
  #7
Medlem
GalFisks avatar
Ja, kontakten måste vara fysiskt likadan och även likadant kopplad. Finns en tråd inte långt ner där en kopplade in ett batteri som "passade", men det var annorlunda kopplat och det ledde till rök och smälta kablar.
Citera
2018-10-23, 17:36
  #8
Medlem
ajdå finns det ingen som provat att använda biltemas batteri på en ikea folkvänlig? med tanke på att det är omöjligt köpa reserv batteri från ikea borde ju nån provat? anyone?
Citera
2018-10-24, 20:09
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GalFisk
Ja, kontakten måste vara fysiskt likadan och även likadant kopplad. Finns en tråd inte långt ner där en kopplade in ett batteri som "passade", men det var annorlunda kopplat och det ledde till rök och smälta kablar.
Ja det var min tråd, men observera att batteriet jag provade inte var anpassat för hållaren, även om kontakten såg likadan ut från utsidan. Jag fick skära loss delar av hållaren för att få in batteriet.

Till TS skulle jag vilja tippa att om batteriet passar i hållaren så finns stor chans att det är kopplat på samma sätt. Men kan inte garantera något.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback