Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2018-10-22, 12:08
  #1
Medlem
7 månader efter sista dosen så känner jag fortfarande ingen empati för varken min familj eller vänner. Jag är en egocentrisk typ som gottar mig på alla andra.

Innan mitt droganvändande minns jag hur jag bemötte andra människor, med kärlek och förståelse. Så är det inte längre, jag är död inombords och mår inte alls dåligt av att bete mig dåligt eller säga opassande saker.

Kan droger forma ens hjärna till en kall och manipulativ psykopat-hjärna?

Ser gärna seriösa svar. (Jag är drogfri sedan 7 månader)
Citera
2018-10-22, 12:15
  #2
Medlem
note-its avatar
Du anser alltså inte att ett missbruk av amfetamin är skadligt för hjärnan? Att det redan är något som inte riktigt stämmer om man tar drogen från första början?
Det är nämligen min åsikt att den skyddsmekanism hjärnan har saknas när man tar droger.
(Jag har varit nykter i 10år)
Citera
2018-10-22, 12:18
  #3
Medlem
Ja droger förändrar människor de vet väll alla?
Gör oss till psykopater, eller flummiga tröga sönder rökta individer, hyperaktiva, inåtvänd, ångestfyllda osv osv.

Tar du för mkt droger så ändrar du din hjärna och beteende blandat med upplevelser och händelser.

Oavsett droger så ändras man ju medans man blir äldre.
Citera
2018-10-22, 12:24
  #4
Medlem
Citat:
Kan droger forma ens hjärna till en kall och manipulativ psykopat-hjärna?

Nej, ingen drog kan göra dig till en psykopat, men du kan absolut bli psykopatisk av ett användande.

Kriminella tar bl.a tjack när dom ska utföra ett "jobb", det blir enklare med tanke på att man blir skärpt och piggelin, men man blir även emotionellt avtrubbad. Kokain har jag läst att det ska bryta ner frontal loben, eller områden där i, så liknande gäller nog/kanske affe.
Citera
2018-10-22, 12:27
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av note-it
Du anser alltså inte att ett missbruk av amfetamin är skadligt för hjärnan? Att det redan är något som inte riktigt stämmer om man tar drogen från första början?
Det är nämligen min åsikt att den skyddsmekanism hjärnan har saknas när man tar droger.
(Jag har varit nykter i 10år)

Att allt som gör en till en människa försvinner har jag inte varit riktigt införstådd i varken före eller under mitt missbruk. Klart jag förstår att de formar om en person, men inte i den här omfattningen.
Citera
2018-10-22, 12:29
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av The13
Nej, ingen drog kan göra dig till en psykopat, men du kan absolut bli psykopatisk av ett användande.

Kriminella tar bl.a tjack när dom ska utföra ett "jobb", det blir enklare med tanke på att man blir skärpt och piggelin, men man blir även emotionellt avtrubbad. Kokain har jag läst att det ska bryta ner frontal loben, eller områden där i, så liknande gäller nog/kanske affe.

Vad egentligen skillnaden på att bli en psykopat och vara psykopatisk enligt dig? Ja, avtrubbad är nog det minsta jag har blivit efter mitt användande.
Citera
2018-10-22, 12:39
  #7
Medlem
Psykopatiska drag möjligtvis, men nej, inte till en fullblodad psykopat.

Sen tar det tid att återhämta sig. Men ja, droger förändrar en. Hur nära är du din familj?

Citat:
Ursprungligen postat av lagligmaffia
7 månader efter sista dosen så känner jag fortfarande ingen empati för varken min familj eller vänner. Jag är en egocentrisk typ som gottar mig på alla andra.

Innan mitt droganvändande minns jag hur jag bemötte andra människor, med kärlek och förståelse. Så är det inte längre, jag är död inombords och mår inte alls dåligt av att bete mig dåligt eller säga opassande saker.

Kan droger forma ens hjärna till en kall och manipulativ psykopat-hjärna?

Ser gärna seriösa svar. (Jag är drogfri sedan 7 månader)

Där har du svaret. När du känner sig levande igen så kommer det bli bättre.

Har TS asperger möjligtvis?
__________________
Senast redigerad av CB1 2018-10-22 kl. 12:42.
Citera
2018-10-22, 12:41
  #8
Medlem
proconsuls avatar
Om du "återhämtar dig" eller inte beror nog på hur länge och hur mycket du drogade.
Citera
2018-10-22, 12:44
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lagligmaffia
Vad egentligen skillnaden på att bli en psykopat och vara psykopatisk enligt dig? Ja, avtrubbad är nog det minsta jag har blivit efter mitt användande.

Att vara emotionellt avtrubbad är inte ens i närheten av vad en psykopat är.

Citat:
Robert D. Hare beskriver psykopater som:
"mänskliga rovdjur som använder charm, manipulation, provokation och våld för att kontrollera andra och tillfredsställa sina egna själviska behov. Med en brist på samvete och medkänsla för andra, tar de kallblodigt vad de vill ha och gör som de själva vill, och bryter mot sociala normer och förväntningar utan den minsta skymt av skuld- eller ångerkänslor".

https://sv.wikipedia.org/wiki/Psykopati
Citera
2018-10-22, 12:45
  #10
Medlem
jiZZeds avatar
Enkelt svar nej.

Men det som händer vid långvarigt missbruk är att hjärnans belöningssystem sätts ur spel pga att drogerna tillför ett förhöjt inte naturligt mående. Vanliga känslor blir så pass avtrubbad av missbruket att man kan uppleva det som att man är känslolös eller bara känner ångest och andra starka känslor. Tar lång tid för hjärnan att reparera sig och återgå till normal funktion.
Citera
2018-10-22, 12:49
  #11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CB1
Psykopatiska drag möjligtvis, men nej, inte till en fullblodad psykopat.

Sen tar det tid att återhämta sig. Men ja, droger förändrar en. Hur nära är du din familj?



Där har du svaret. När du känner sig levande igen så kommer det bli bättre.

Har TS asperger möjligtvis?

Ok, tack för svaret. Jag vet inte om jag har asperger, har inte funderat på det så mycket. Jag har alltid känt att jag inte är som normala personer utan mer tillhörande av en egen grupp som jag inte kan sätta namn på, eller hur jag propert ska förklara. Väldigt nära skulle jag säga, men vissa familjemedlemmar har börjat dra sig undan pga mitt beteende. Jag vet att saker och ting som jag gör är fel, jag känner bara inte den där ”fel-känslan” . Det blir enkelt att tänja på gränser när man inte känner att man har klivit över dom.
Citera
2018-10-22, 12:51
  #12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jiZZed
Enkelt svar nej.

Men det som händer vid långvarigt missbruk är att hjärnans belöningssystem sätts ur spel pga att drogerna tillför ett förhöjt inte naturligt mående. Vanliga känslor blir så pass avtrubbad av missbruket att man kan uppleva det som att man är känslolös eller bara känner ångest och andra starka känslor. Tar lång tid för hjärnan att reparera sig och återgå till normal funktion.


Om jag har hållt på att greja med amfetamin till och från i 10 år, hur lång tid kan jag vänta mig att bli som en norma person? Jag har ett arbete som jag sköter till punkt och pricka och har inga problem att få människor att gilla mig.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback