Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2018-10-22, 11:54
  #1
Medlem
Gabriel Knights avatar
Jag tittade runt i forumet på jakt efter något att läsa denna kalla dag och hittade ett forumförslag från 2014 om nudism.
Nu är jag inte nudist men jag gjorde i alla fall en sökning på ordet nudism bara för skoj skull.
Det visar sig att den nedan länkade tråden om forumförslag från 2014 är den sista tråden som tar upp nudism/naturism som livsstil/fenomen, de andra är från 2002 och tidigare.

Det är en ganska intressant upptäckt eftersom det visar lite hur samhället har förändrats från ett öppet förstående samhälle med skämt inkluderande ballongdansen och "Naken-Janne" till ett mer nymoralistiskt stängt och kanske räddare samhälle präglat av bla "Metoo"-rörelsen.

Apropå "Naken-Janne" har han slutat som nudist/naturist enligt någon artikel jag läste.

Hur tänker ni om det hela? Är nudist/naturist-rörelsen utdöd i Sverige? Vad kan det i så fall bero på?


(FB) Förslag till ny forumdel under livsstil: "Naturism/Nudism/Nakenbad"


(FB) Nudism??
__________________
Senast redigerad av Gabriel Knight 2018-10-22 kl. 11:59.
Citera
2018-10-22, 12:00
  #2
Medlem
note-its avatar
Kan ju bero på vansinnigt fula kroppar som bäst täcks över av kläder. Men, är det inte förbehållet gubbar att vara nudister? Lite ensidigt sådär.
Citera
2018-10-22, 12:14
  #3
Medlem
Gabriel Knights avatar
Citat:
Ursprungligen postat av note-it
Kan ju bero på vansinnigt fula kroppar som bäst täcks över av kläder. Men, är det inte förbehållet gubbar att vara nudister? Lite ensidigt sådär.


Jag vet inte om det var bara gubbar som höll på med det under främst 1970-80 talet och åtminstone en bit in på 1990-talet.
Vad jag förstår det var det väl, åtminstone förr, både män och kvinnor som sprang nakna på nakenbaden.
Sedan är det ju bara gubbar som "Naken-Janne" och ditos som hörs och syns förstås.
Citera
2018-10-22, 12:22
  #4
Medlem
note-its avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gabriel Knight
Sedan är det ju bara gubbar som "Naken-Janne" och ditos som hörs och syns förstås.
Ja eller hur och då blir det genast bara sunkigt och snuskigt. Tycker jag i alla fall.
Citera
2018-10-22, 12:33
  #5
Medlem
Jag tycker illa om när folk drar in invandringen men nu gör jag det själv, jag har bekanta som varit nudister, dom gav upp för några år sedan. Gissa vad det dras för folk till nudiststränderna i Sverige 2018, ledtråd; det är inte dom vanliga fluktarna som står på avstånd och drar i veken.
Citera
2018-10-22, 12:35
  #6
Medlem
Carl Serungs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gabriel Knight
Jag vet inte om det var bara gubbar som höll på med det under främst 1970-80 talet och åtminstone en bit in på 1990-talet.
Vad jag förstår det var det väl, åtminstone förr, både män och kvinnor som sprang nakna på nakenbaden.
Sedan är det ju bara gubbar som "Naken-Janne" och ditos som hörs och syns förstås.
Tyskar är ju väldigt glada för att näcka. Dom har ju sin FKK.
Citera
2018-10-22, 12:39
  #7
Medlem
Studsbolls avatar
Verklig naturism har inte förekommit i Sverige sedan femtiotalet, då nakenhet sågs naturligt i dessa former. På den tiden var man paradoxalt nog mer noga med att vara anständigt klädd i det allmänna rummet, men i de sammanhang där man kunde vara naturlig naken gick det enklare än idag. Visst, har det funnits lite jeppar som lallat runt nakna och yrat om friheten i detta även senare, men det har varit på en annan nivå. På något vis lyckades vi i västvärlden sexualisera all nakenhet oavsett sammanhang och vuxna som badar nakna tros göra det av perversa skäl och om barn springer nakna är det för att pedofiler fått dem till det. Det moderna samhället präglas av moralpanik och att människor idag skulle samlas för att knalla runt nakna UTAN sexuella motiv passar inte in i den kontexten.
Citera
2018-10-22, 13:01
  #8
Medlem
Den skandinaviska naturismen/nudismen drevs och organiserades av pedofiler. Ett ord de använde för att idiotförklara normala människor var "textilbadare". De spammade insändarsidor i tidningarna ganska ordentligt.
Eviga påtryckningar på politiker gjorde att VPK genomdrev att den finaste badplatsen i norra Stockholm, Kanaanbadet någon gång på 70-talet förbjöds för "textilbadare" och de familjer som helt ovetande kom dit med sina barn möttes av ett fåtal nakna gubbar. Badplatsen brukade i normala fall vara välbesökt.
Numera har pedofilerna flyttat över till prideorganisationen och utlänningar helt drivit bort svenskar från den fina badplatsen.
Citera
2018-10-22, 15:33
  #9
Medlem
Jofs avatar
Jag badar alltid naken. Men från min båt utan åskådare. Fånigt att sätta på sig kläder när man ska i vattnet. Kläderna blir ju blöta och måste sen torkas varje gång.
Nej nudismen är inte död. När jag skulle bada på en strand på Lanzarote upptäckte jag att minst hälften där var nakna. Inga skyltar eller något.
Såg inga fluktare, utom jag första gången. Men redan andra besöket tittade jag knappt. Tredje inte alls och vid fjärde hoppade jag i naken själv.
Citera
2018-10-22, 15:42
  #10
Medlem
kinky_Ms avatar
verkar inte någon brist på naturistbad
http://www.scandinavianaturist.org/sv/node/10
Citera
2018-10-22, 16:54
  #11
Medlem
Customizedthings avatar
Vad pratar du om? Folk skickar nudes mer än någonsin. Det är dickpics, titpics, clitpics och fan och hans moster. De skickas inte bara till bekanta utan även ens föräldrar. Alla är nakna och sprider sina kroppar till höger och vänster.

Var exakt är detta fenomen dött? Jag flyttar gärna dit.
Citera
2018-10-22, 17:30
  #12
Medlem
Gabriel Knights avatar
Hm intressanta inlägg. Jag ser att jag verkar ha dragit en lite förhastad slutsats när jag trodde att fenomenet helt hade försvunnit från landet och bara existerade, som någon skrev, i Tyskland numera.
Vad jag förstår det på er finns det kvar till viss del men har förändrats med åren från att varit i princip något oskyldigt och stå för något sunt till att bli något mer eller mindre tabubelagt som numera helst görs inom lyckta dörrar av olika anledningar.
Tack för era svar på ett ämne som jag bara hittade i en random sökning här på forumet
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback