Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 2
  • 3
2018-10-29, 23:42
  #25
Medlem
Livshacks avatar
Jag försöker inte att sluta. Men då har jag inte heller brukat tobak särskilt länge. Började feströka för ca 2 år sedan som en kul grej, ingen särskild tanke bakom det. Var runt samma period jag började röka cannabis. Brukade oftast mecka mina jointar med ciggtobak så jag byggde upp ett visst beroende därifrån. När jag sedan tog en paus med gräsrökandet kände jag ett konstant sug av att vilja röka något så jag köpte mig ett packe cigg och har vart på den banan sedan dess, även fast jag börjat röka gräs igen.

Är dock ingen storrökare, brukar röka en cigg på morgonen, efter måltider och när man väntar på någon/något. Sen röker man ju givetvis mer när man umgås med andra rökare som ett socialt fenomen.
Citera
2018-11-01, 22:32
  #26
Medlem
Nikotin är något man tvingar sig själv att bli beroende av, för att kunna må lika bra som innan man tvingade i sig nikotin.
Citera
2018-11-03, 20:31
  #27
Moderator
Mr.Woodss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lufttork
Nikotin är något man tvingar sig själv att bli beroende av, för att kunna må lika bra som innan man tvingade i sig nikotin.
Det är inte sant. Folk upplever nikotin ganska olika. Själv mådde jag inte det minsta illa av mitt första bloss, tvärtom var det en mycket behaglig känsla. Det som var jobbigt i början, innan man arbetat bort hostreflexen, var att det kittlades så in i helvete i halsen.

Kommer sannolikt aldrig att sluta röka, men nu för tiden röker jag pipa och cigarr, och drar således inte halsbloss.
Snusa borde man försöka lägga ner, men det känns inte speciellt prioriterat eftersom det är näst intill harmlöst...
__________________
Senast redigerad av Mr.Woods 2018-11-03 kl. 20:38.
Citera
2018-11-11, 16:50
  #28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Brunbevern
Med risk för att låta överlägsen i sättet, så förstår jag inte vad som är så svårt med att sluta heller för den delen efter man har tagit ett tag. Jag brukar i allra högsta grad partysnusa, men jag måste inte börja snusa 10 gånger varje dag bara för det, för att "beroendet" är så stort.
Det räcker med att jag vet att det är ohälsosamt för att jag ska avstå. Då har jag inte bara samma dragningskraft till det som andra, utan jag känner till och med av MER än vad snusarna själva gör. Jag gillar med andra ord snus mer än vad snusarna själv gör. Således borde jag ha det svårare att låta bli. Vad har niktionberoende personer själva för ursäkt? Jag dömer inte folk som snusar eller röker, men misstänker att man innerst inne inte vill, för annars är det ärligt talat bara att sluta. Varför måste man ljuga? Ni får göra vad tusan ni vill anser jag, men det är provocerande när man ska gnälla om hur omöjligt det är att sluta. Det är ett val.
Du gillar definitivt inte per automatik snus mer än andra för att du, enligt dig själv, "känner" mer än vad andra gör.
Uppenbarligen så har du inte utvecklat något beroende och där har du svaret på frågan. Du får alltså inte alls samma kick som regelbundet invanda nikotin/tobaksbrukare och uppenbarligen inga abstinensbesvär heller när du inte snusar. Knappast något val. Riktigt hjärndött resonemang av någon som "festsnusar".
__________________
Senast redigerad av DiggenBo 2018-11-11 kl. 16:55.
Citera
2018-11-18, 10:59
  #29
Medlem
Jag började snusa när jag var 11. Det handlade inte om grupptryck, vi var nyfikna och hade väl inte så mycket mer spännande aktiviteter att fördriva sommarlovsdagarna med.

Det har gått snart 18 år sedan dess. Har aldrig försökt att sluta och ser inget behov av det. Trivs bra med att snusa. Fullständigt skitsnack att "alla vuxna ångrar sig" som man fick höra när man var liten.
Citera
2018-11-27, 23:24
  #30
Medlem
Avsiktarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av L.o.a
Jag har en uppfattning av att alla eller kanske åtminstone de flesta som håller på med tobak försöker sluta med det. De behöver tobak hela tiden.

Varför börjar de med tobak från allra första början?

De som snusar - Är de bara vissa typer av människor som håller på med sådant? - Jag tycker jag endast märker av människor som är lite ''hårda'' som snusar. Varför är det så?

Om man börjar med tobak på grund av grupptryck, så känns det verkligen inte som ''hårda'' människor skulle falla för sådant. Så varför börjar de med snus från första början? Vad är det som lockade de till att syssla med det.

Man blir bjuden och tänker varför inte gillar att det snurrar och på den vägen är det.
Citera
2018-12-02, 00:48
  #31
Medlem
Samowiedzas avatar
Jag fick min första cigg på nyårsafton när jag var 13, av en äldre kompis som var hög.
”Självklart är det okej att röka den på självaste nyårsafton” var resonemanget, sen var det inte mer med det. Minns att jag blev överraskad av hur snurrig man blev, men gillade det.

Vid 15 års ålder fick jag en riktig damp-huligan till kompis, och han både rökte och snusade.
Vi måste ha känt oss jättetuffa när vi fick cigg av någons alkoholiserade morsa, drack Slots Guld och härjade fritt i samhället. Det var väl då jag först började röka regelbundet.

Har alltid tänkt efter efter, inte före.


Har slutat röka med hjälp av snus. Snus är gott.
__________________
Senast redigerad av Samowiedza 2018-12-02 kl. 00:53.
Citera
2019-01-07, 00:31
  #32
Medlem
Köpte min första snusdosa dagen efter jag fyllde 18, hade aldrig snusat innnan. Gillade nikokicken och känslan av en prilla under läppen och har snusat princip dagligen sedan dess. Är 19 och ett halvt nu och snusar Ettan. Vill absolut inte sluta snusa nu och kommer nog aldrig att sluta göra det. Som Edward Blom säger: En trevlig kulturhistorisk produkt.
Och gott är det!
Citera
  • 2
  • 3

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback