Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2018-10-22, 09:33
  #1
Medlem
Jag har en uppfattning av att alla eller kanske åtminstone de flesta som håller på med tobak försöker sluta med det. De behöver tobak hela tiden.

Varför börjar de med tobak från allra första början?

De som snusar - Är de bara vissa typer av människor som håller på med sådant? - Jag tycker jag endast märker av människor som är lite ''hårda'' som snusar. Varför är det så?

Om man börjar med tobak på grund av grupptryck, så känns det verkligen inte som ''hårda'' människor skulle falla för sådant. Så varför börjar de med snus från första början? Vad är det som lockade de till att syssla med det.
__________________
Senast redigerad av L.o.a 2018-10-22 kl. 09:37.
Citera
2018-10-22, 09:51
  #2
Avstängd
ilpobres avatar
Jag snusar och är verkligen ingen hård person. Röker ibland, mer sällan än ofta. Prövade snus som 13-åring första gången och fick då en så kallad nikotinkick, nu har jag svårt att lägga av eftersom att jag blir rastlös och irriterad utan snus i käften.

Grupptrycket har inte spelat någon avgörande roll i mitt fall, det bara blev så. Kaffedrickandet var betydligt mer socialt förknippat och något man var tvungen att lära sig dricka. Nu njuter jag av kaffe från min Moccamaster.
Citera
2018-10-22, 10:20
  #3
Medlem
godhetsapostelns avatar
Man börjar röka för att alla lättfotade flickor med dålig moral röker. Man har nu ett gemensamt intresse med just de flickorna man vill åt (rökning är nämligen inte det enda dom börjar med tidigt)
Citera
2018-10-22, 10:24
  #4
Medlem
Blommetupps avatar
Jag snusar och älskar det, skulle verkligen inte vilja sluta. Dock odlar jag själv mina plantor så det är ju lite av ett intresse också. Jag började snusa med farsan på jakt/skogsarbete så det var väl inte grupptryck utan något jag tjatade mig till.

Anledning till att jag ville börja snusa var för att farsan alltid såg så nöjd ut när han la in en prilla och så nöjd ville jag också bli.
__________________
Senast redigerad av Blommetupp 2018-10-22 kl. 10:27.
Citera
2018-10-22, 10:27
  #5
Medlem
Jag ses i många sammanhang som en "duktig flicka" men snusar 1 dosa om dagen ändå. Jag behövde extra lugn och fokus under min studietid och tyckte samtidigt det var behagligt att känna salivstiumulans och inte vara så torr i munnen som jag är utan snus, därför började jag. Var 20 när jag provade första gången. Håller inte på att sluta, tycker det är en stor extra go grej i min vardag att lägga in en ny prilla.
Citera
2018-10-22, 10:28
  #6
Medlem
Lichtblicks avatar
Testade att börja röka på fyllan för att jag blev för rastlös för att sitta vid ett bord hela kvällen, öl och cigg var en perfekt kombo eftersom det går bra hand i hand men också en perfekt bensträckare när man har suttit för länge.

Jag tycker om att röka, men det blir lätt förmycket när man är på festival eller man kör långhelg med öl iblandat.

Testade på snus men fy fan, nä tack! Det smakar skit och kladdar så förjävligt. Hellre stinker jag cigg på mils avstånd än att hålla på med snus.
Citera
2018-10-22, 10:32
  #7
Medlem
Europes avatar
Nästan alla som börjar röka börjar röka under uppväxten. Ofta handlar det om inverkan från vänner, samt eventuellt även föräldrar, då rökning tillhör vuxenvärlden ungefär som alkoholdrickandet. Jag vet inte om "grupptryck" är rätt ord, för jag märkte inte av att någon skulle velat få en att röka. Men när man som ung umgås med andra ungdomar, så tar man lätt upp deras vanor. När jag gick i högstadiet, så ville jag hänga med de ungdomarna som festade, hade sex och hittade på diverse roliga saker. De brukade i regel stå i rökrutan (som fanns fortfarande på den tiden) under rasterna.
Citera
2018-10-22, 11:23
  #8
Medlem
Började röka på fester när jag var 18, och tyckte det var rätt skönt. Klarade av att nästan till bara röka i helgerna när jag drack, i många år. Sen när jag fick ett jobb som hantverkare tre år senare, tyckte jag det var skönt att ta en cigg en gång ibland, för att få en paus från det stressiga arbetet. Eftersom jobbet pågick för det mesta utomhus, hade jag också möjligheten att röka så och säga hela tiden. Efter ungefär ett halvt år, låg jag plötsligen på 10-15 cigg om dagen. Och ofta 20 cigg när jag gick på fyllan. Det tog lång tid förrän jag inså att jag var beroende, men jag gjorde aldrig några verkliga försök på att sluta. Sen efter jag hade rökt daglig i 5 år, blev jag känd med e-cigaretter och gick över till det. Var en ganska lätt och snabb övergång, och efter bara en vecka hade jag inte ens ett spår av sug efter tobaken. Men jag vet att om jag inte har tillgång på e-ciggen, av att eller annat skäl, känner jag mig tvungen att gå och köpa ett packet med cigaretter. Så nikotinberoendet ligger fortfarande i starkt bakgrunden. Dock ser jag inte så många skäl till att vilja sluta med röka e-cigg hellre. Kostar mellan fem och tio kroner dagen för mig, eftersom jag blandar vätska själv, och känner ingen fysiska nackdelar vid det. Sen smakar det också jävligt nice, och hjälper mig att hålla mig undan att äta godis och dricka läsk.
__________________
Senast redigerad av N0rrb4gg 2018-10-22 kl. 11:30.
Citera
2018-10-22, 11:23
  #9
Medlem
Xanaxgirl420s avatar
Jag började röka vid 13, var väl inget grupptryck, alla gjorde det så de bara hände. Inget jag kände mig pressad till.
Jag försöker ej sluta röka då jag redan röker ganska lite, ca 4cigg/dag. Kanske slutar när jag är runt 30
Citera
2018-10-22, 12:28
  #10
Medlem
koskesh.polos avatar
Det finns folk till allt, Det är bara Losers som håller på med tobak, droger, vin, öl och beroendeframkallande vanor. idioter med låg IQ-nivå, sen hittar man på en ursäkt.
Citera
2018-10-22, 20:09
  #11
Medlem
JayJayAdamss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av koskesh.polo
Det finns folk till allt, Det är bara Losers som håller på med tobak, droger, vin, öl och beroendeframkallande vanor. idioter med låg IQ-nivå, sen hittar man på en ursäkt.

Har du belägg för ditt påstående eller är du ironisk? Hoppas du är ironisk för annars är du bra korkad.

Beroende och missbruk är en demokratisk "sjukdom". Finns i alla samhällsklasser och bland alla typer från idioter till genier.
Citera
2018-10-23, 13:24
  #12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av koskesh.polo
Det finns folk till allt, Det är bara Losers som håller på med tobak, droger, vin, öl och beroendeframkallande vanor. idioter med låg IQ-nivå, sen hittar man på en ursäkt.
Jag läste ditt inlägg och vart påmind att jag läste någonting tidigare. Men sedan läste jag ett inlägg som var svar till dig och började istället misstänka att du kanske bara är ironisk.

Trots allt är det en man som snusar och han är en intelligent person.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback