Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-10-22, 03:21
  #1
Medlem
Hej har hittat en billig vw jetta mk2 från tidig 1988 med 1,6l 74hk förgasarmotor som jag tänkt ha som vinterbil å pendla till jobbet med å undrar va ligger bränsleförbrukning på en sån ungefär den är med manuell låda
Citera
2018-10-22, 04:03
  #2
Medlem
Max3xs avatar
Var inte så svårt att hitta! 7,8 l/100 km, sen får du kanske räkna med en liter ytterligare för att bilen är sliten och för att det är vinter.

Tänk på att det pga sträckan och bränsleförbrukningen snabbt kan bli oekonomiskt att pendla med en gammal bil. Jag gjorde själv det misstaget under flera år. Hade blivit billigare, bekvämare och säkrare för mig att kört en modernare bil!

http://www.auto-abc.eu/Volkswagen-Jetta/v10664-1986
__________________
Senast redigerad av Max3x 2018-10-22 kl. 04:07.
Citera
2018-10-22, 10:33
  #3
Medlem
Hegamons avatar
Det är ofta trist jämföra dessa gamla bensinbilar med nyare små dieslar som ändå har låg skatt.
Jag kör för tillfället en gammal bil från -91 en Volvo med 1.7 liters insprutningsmotor från Renault. Den tar väl som din Golf blandad körning.

Och jag kommer med enkelhet under 0.6 på landsvägen. Men nu har jag bara 1 mil till arbetsplatsen enkelresa och kör väl ca 100 mil i månaden totalt. Så det gör inte jättemycket. Min förbrukning ligger på ca 0.75-0.78 och då blir motorn inte riktigt varm, då jag mestadels gör körningar på max 1 mil.

Självklart funderar jag på att köpa en Kia nyare med låg skatt och diesel. Eller liknande småbil med diesel som gör att skatten blir låg. (låg = runt tusenlappen eller drygt tusenlappen).
Citera
2018-10-22, 10:51
  #4
Medlem
flaskborstes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av diesel300
Hej har hittat en billig vw jetta mk2 från tidig 1988 med 1,6l 74hk förgasarmotor som jag tänkt ha som vinterbil å pendla till jobbet med å undrar va ligger bränsleförbrukning på en sån ungefär den är med manuell låda

Mellan 0,8 och 1,2 beroende på hur du kör och vilken typ av trafik du oftast kör i.

Jag kör min bil (ungefär samma storlek) en diesel på 0,4 normalt sett och blandad körning landsväg och stad med lite rödljus. Om min son lånar bilen och kör ett tag så åker förbrukningen upp till 0,65 vilket kan förklaras med att han är ung och gillar att gasa och har en helt annan körstil än vad jag har.
Går jag in för att köra "snålt" kan jag komma ned i 037-0,38 men då blir det väldigt tråkig körning.

Så svaret är väldigt flytande och beror mycket på yttre faktorer som körstil, bilens skick och ålder.
Så 0,8-1,2 är nog det bästa svar du kan få utan mera information.
Citera
2018-10-22, 15:04
  #5
Medlem
0.7-0.8 ungefär en nyare diesel 0.6 i verkligheten. Skillnaden är inte jätte stor. Många drömmer och tror deras nya diesel bilar är super snåla och dom åker på under halvliter. Oftast så är det vad som står på färddatorn och stämmer inte överhuvudtaget med verkligheten. Sedan har biltillverkarna lite trix för sig nu för tiden med. Många har säkert märkt att hastighetsmätaren visar för mycket. Anledningen är att det rullar mer km på mätaren än i verkligheten. Vilket resulterar i att när man kollar hur många liter man har förbrukat så ser det jätte bra ut. Problemet är bara att man inte färdats så långt som det står på mätaren. Det finns många tester som man kan läsa om deta hur biltillverkare fuskar.
Citera
2018-10-22, 15:17
  #6
Medlem
https://www.motormannen.se/om-oss/op...arna-paastaar/

Läs värt om bränsleförbrukning.

För så försökte man ange så exakt som möjligt nu i dag så säljer man bilar på siffror och många bil modeller drar över 50% mer än vad som är angivet.

Så en ny diesel är inte alls säkert att den är snålare än en äldre bil. På papperet är den det och på färddatorn. Men inte i verkligheten.
Citera
2018-10-22, 17:50
  #7
Medlem
Jag har haft VW golf med denna motor, man kan komma under 0,7L/milen, men det är en lågkompmotor 9:1 byggd för 91 oktan blyad, blyersatt eller blyfri bensin
Citera
2018-10-22, 20:25
  #8
Medlem
sucuks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zpillolja
Jag har haft VW golf med denna motor, man kan komma under 0,7L/milen, men det är en lågkompmotor 9:1 byggd för 91 oktan blyad, blyersatt eller blyfri bensin

Det låter rimligt, 0.75 så hamnar man mitt i spannet på spritmonitor för modellen https://www.spritmonitor.de/de/ueber...80&powerunit=2
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback