Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 3
  • 4
2020-06-18, 08:27
  #37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WladCorn
Börjat fundera på 8,57 i syntetbössan dvs slit och släng

Laddar själv så borde kunna hitta en snäll kula till rådjuren

Sen köra qr fästen (leupold har funkat för mig förut, ha en kikare till den snälla kulan och sen en rödpunkt för en tyngre kula när jag går med hunden.

Kanske hoppar över Afrika kalibern (blir inte Afrika förrens ungarna är utflyttade ändå

Fin bössa med trästock för passdagarna/drevjakt i 300wm kanske.
Två kalibrar man aldrig haft förut


8x57 e en ruskigt trevlig kaliber och den trivs i korta pipor, jag laddar sst och barnes ttsx i min, använder den mest på drevjakt och där är bra stopp i den och snäll rekyl så man kan få iväg ett snabbt andraskott om det skulle behövas.

Jag har en bössa i 300 kaliber som inte används alls i princip sen 857an kom in i skåpet. men det e klart man ska ha flera, omväxling förnöjer =)
Citera
2020-06-18, 09:30
  #38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WladCorn
Börjat fundera på 8,57 i syntetbössan dvs slit och släng

Laddar själv så borde kunna hitta en snäll kula till rådjuren

Sen köra qr fästen (leupold har funkat för mig förut, ha en kikare till den snälla kulan och sen en rödpunkt för en tyngre kula när jag går med hunden.

Kanske hoppar över Afrika kalibern (blir inte Afrika förrens ungarna är utflyttade ändå

Fin bössa med trästock för passdagarna/drevjakt i 300wm kanske.
Två kalibrar man aldrig haft förut


Svårt att säga emot dig där.8X57 är en mycket trevlig kaliber om man inte sitter på en myr och ska skjuta älgar i Norrland.

300 WM har jag ingen erfarenhet av men är lite skeptisk. Janne Guillou jagar tydligen med den. Nog bra på långa avstånd men tror den ger onödiga köttskador på mindre vilt. Men har som sagt ingen erfarenhet alls av den.

Allt beror ju på vad man ska jaga. Det ultimata är ju att han en kaliber för vilt upp till rådjur och en kaliber för älg och björn och vildsvin, och ev för utlandsresor.

Nu är jag inte så sugen på att skjuta stora djur i Afrika men om jag hade varit det så hade nog kanske kaliber 243 dugt för räv och rådjur. 30-06 för älg och björn, Med reservation för 9,3X62 som jag gillar. Och sen en 375:a för de riktigt stora djuren.

Men som du säger så kommer 8X57 däremellan så det är en fin kaliber.
Citera
2020-06-29, 20:54
  #39
Medlem
flyer1s avatar
Alla borde ha en 308 eller 30-06, massor med bra o billig ammo. Skulle välja 30-06 pga det lilla extra kraften till nästan samma pris. Har idag de 2kalibrarna och 300WM då det krävs lite extra kraft och flackskjutande (i praktiken aldrig). Skulle jag idag köpa en bössa förutom de 2 först nämnda skulle det bli 9.3 kaliber pga knallfalleffekt och att kulan stoppar upp i målet så risken skjuta igenom och skada andra minskar. Avstått skjuta många ggr då jag inte kunnat garantera inte kulan gått igenom och ändrat riktning. Bra kulfång är mest en myt i den flacka terräng vi jagar i. Nu vill jag ha en kaliber där jag kan räkna med att kulan inte går igenom viltet så lätt.
__________________
Senast redigerad av flyer1 2020-06-29 kl. 20:57.
Citera
2020-10-09, 00:01
  #40
Medlem
flyer1s avatar
Jag jagar med 2 samhällen intill och rikligt med bondgårdar fritidshus och vägar runt om. Finns liksom inga riktigt säkra skjutriktningar i den flacka terrängen. Får väl skaffa en kombi och använda hagel eller kanske tom slugg i hagelbössan. Mina jaktkompisar är mer obekymrade fast de flesta är sämre skyttar. När nån skjuter 3 skott mot älg på 50m och bara har en träff, känns det lite osäkert.
Citera
2020-10-09, 14:59
  #41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flyer1
Jag jagar med 2 samhällen intill och rikligt med bondgårdar fritidshus och vägar runt om. Finns liksom inga riktigt säkra skjutriktningar i den flacka terrängen. Får väl skaffa en kombi och använda hagel eller kanske tom slugg i hagelbössan. Mina jaktkompisar är mer obekymrade fast de flesta är sämre skyttar. När nån skjuter 3 skott mot älg på 50m och bara har en träff, känns det lite osäkert.
Du får väl inte skjuta slug med en kombi-bössa?
Citera
2020-10-09, 19:29
  #42
Medlem
flyer1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Haddoque2
Du får väl inte skjuta slug med en kombi-bössa?
Ingen aning, jag har en enpipig hagelautomat idag och den får det. Har skjutit på 80m mål, med helt godtagbar precision. Kombi har jag inte ännu, men en sådan med hagel och finkalliber för rådjur vore fint.
Citera
2020-10-09, 20:51
  #43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flyer1
Ingen aning, jag har en enpipig hagelautomat idag och den får det. Har skjutit på 80m mål, med helt godtagbar precision. Kombi har jag inte ännu, men en sådan med hagel och finkalliber för rådjur vore fint.
Absolut, men slugs får väl bara användas med enpipiga vapen. Vet dock ej säkert hur kombivapen räknas. Dom är ju inte enpipiga men dock enpipiga vad gäller hagel.
Citera
2020-10-11, 14:26
  #44
Medlem
OlleVieros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flyer1
Alla borde ha en 308 eller 30-06, massor med bra o billig ammo. Skulle välja 30-06 pga det lilla extra kraften till nästan samma pris. Har idag de 2kalibrarna och 300WM då det krävs lite extra kraft och flackskjutande (i praktiken aldrig). Skulle jag idag köpa en bössa förutom de 2 först nämnda skulle det bli 9.3 kaliber pga knallfalleffekt och att kulan stoppar upp i målet så risken skjuta igenom och skada andra minskar. Avstått skjuta många ggr då jag inte kunnat garantera inte kulan gått igenom och ändrat riktning. Bra kulfång är mest en myt i den flacka terräng vi jagar i. Nu vill jag ha en kaliber där jag kan räkna med att kulan inte går igenom viltet så lätt.


308 eller 6.5 räcker gott till allt vilt i Sverige. Många jagar toppfågel med 6.5 helmantlat som inte skjuter sönder mindre vilt. Ska man jaga utomlands kräver dom oftast grövre kalibrar.
Citera
2020-10-14, 20:08
  #45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OlleViero
308 eller 6.5 räcker gott till allt vilt i Sverige. Många jagar toppfågel med 6.5 helmantlat som inte skjuter sönder mindre vilt. Ska man jaga utomlands kräver dom oftast grövre kalibrar.
Läste du ens? Han pratade om genomskott och ja man får oftast det med 6.5 eller 308 däremot lite större saker som 8mm, 9.3 eller .45 brukar stanna i djurkroppen.

Sen ja du tar död på allt vilt vi har i Sverige med dom två kalibrarna. Men världens största björn blev skjuten med en 22lr. Det betyder inte att jag kommer jaga björn med 22lr (bortsett från att det är olagligt). När man har en sur björn, vildsvin eller tomt älg 30-50m från en så vill man inte att den dör efter 60m utan att den dör efter 0m helst. Då är inte direkt 6.5 eller en 308 en optimal kaliber.
Citera
2020-10-15, 16:12
  #46
Medlem
OlleVieros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dlcm
Läste du ens? Han pratade om genomskott och ja man får oftast det med 6.5 eller 308 däremot lite större saker som 8mm, 9.3 eller .45 brukar stanna i djurkroppen.

Sen ja du tar död på allt vilt vi har i Sverige med dom två kalibrarna. Men världens största björn blev skjuten med en 22lr. Det betyder inte att jag kommer jaga björn med 22lr (bortsett från att det är olagligt). När man har en sur björn, vildsvin eller tomt älg 30-50m från en så vill man inte att den dör efter 60m utan att den dör efter 0m helst. Då är inte direkt 6.5 eller en 308 en optimal kaliber.

Finns ammunition som löser det. Men jag tar hellre 45/70 om det kommer en skadskjuten björn. Däremot så bör man inte skjuta om man inte är helt säker på att skottet är dödande. Eller så har man bara .458 och sätter ett skott o bakdelen så stuper alla älgar inom 100 meter.
Citera
2020-10-15, 22:43
  #47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OlleViero
308 eller 6.5 räcker gott till allt vilt i Sverige. Många jagar toppfågel med 6.5 helmantlat som inte skjuter sönder mindre vilt. Ska man jaga utomlands kräver dom oftast grövre kalibrar.
6,5 utan bly, vilket kan vara en verklighet inom kort, klassar inte in i klass 1 så det är inget bra val förutom för rådjur eller toppfågel.
Citera
2020-10-16, 08:54
  #48
Medlem
OlleVieros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Haddoque2
6,5 utan bly, vilket kan vara en verklighet inom kort, klassar inte in i klass 1 så det är inget bra val förutom för rådjur eller toppfågel.

Vansinne! Jävla miljödårar.

För övrigt så är sådan klassning väldig konstig. Man kan fälla älgar med 22 magnum hålspets om man vill. Men det bör vara kortare avstånd 40-50 meter. Är man inte säker på att djuret faller skjuter man inte. Det är sällan det skjuts älgar längre ut än 100 meter.
Citera
  • 3
  • 4

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback