Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-10-21, 16:21
  #1
Medlem
redmoon-cats avatar
Har hört nya rön från Malous TV-doktor att man efter tillräckligt mycket jojo-bantning sätter metabolismen ur spel - att ämnesomsättningen då inte hänger med ner och att den förblir långsam förbränning för alltid.

Någon som märkt på sig själv eller någon nära att dessa teorier stämmer?
Och, krävs det åratal av jojo-bantning innan detta händer med sin kropp?
Citera
2018-10-21, 16:55
  #2
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av redmoon-cat
Har hört nya rön från Malous TV-doktor att man efter tillräckligt mycket jojo-bantning sätter metabolismen ur spel - att ämnesomsättningen då inte hänger med ner och att den förblir långsam förbränning för alltid.

Någon som märkt på sig själv eller någon nära att dessa teorier stämmer?
Och, krävs det åratal av jojo-bantning innan detta händer med sin kropp?

Det handlar mycket om bakterieflora.

https://www.sciencedaily.com/release...0212100618.htm

Tog denna tv-doktor upp exempel på hur en jojo-bantning faktiskt går till rent praktiskt? Låter ändå som ett ganska brett och löst begrepp.
Citera
2018-10-21, 21:43
  #3
Medlem
Nej. Jojo bantning. Vad är det först och främst? Om någon påstår det är farligt så går de efter specifik data. Det är inte samma sak som att pendla lite i vikt.
Citera
2018-10-21, 21:47
  #4
Medlem
HeltPantads avatar
Problemet med jojobantning är att du bara tappar vatten som sedan återtas och så går du upp i vikt igen med större hunger, osv.
Citera
2018-10-22, 11:41
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HeltPantad
Problemet med jojobantning är att du bara tappar vatten som sedan återtas och så går du upp i vikt igen med större hunger, osv.

Hur menar du med att man bara tappar vatten? Äter jag 1500kcal på mina 85kg/188cmm så tappar jag ca 80g fett per dag. Sen kanske vågen visar 500g viktminskning då jag helt bytte kost under denna tiden och utesluter de vanliga kolhydraterna som jag brukar äta vilket är en av de vanligaste kostförändringarna som man brukar ta till vid viktnedgång.

Ändå en fettminskning på 80g.
Citera
2018-10-22, 22:45
  #6
Medlem
mr-virros avatar
Jag har svårt att se varför det skulle stämma.

Vad är jojo-bantning och vad vill du uppnå med det?
Citera
2019-07-18, 15:50
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mr-virro
Vad är jojo-bantning och vad vill du uppnå med det?

Överraskad att folk i tråden inte vet vad jojo-bantning är. Ingenting i trådstarten antyder att trådstartaren vill uppnå någonting med jojo-bantning. Jojo-bantning är när man försöker banta, med whatever metod, men misslyckas och går upp till samma (eller högre) vikt igen, och sen försöker samma person banta igen, men misslyckas igen, och so on på samma efterblivna spår. Vikten går upp och ner, som en jojo, på grund av att bantaren är oförmögen att hålla vikten han/hon gått ner till.

Anledningen till detta (att man misslyckas) är ju antingen för att man inte kan motivera sig själv att hålla sig borta från överätandet på en kontinuerlig basis eller för att man är så pass korkad att man inte begriper vad det är som gör en fet till att börja med (eller båda samtidigt).
__________________
Senast redigerad av williamsparon 2019-07-18 kl. 15:53.
Citera
2019-07-18, 15:52
  #8
Medlem
Fenjal888s avatar
Farligt och farligt, meningslöst är det i alla fall. Det är knappast farligare att jojo-banta än att inte banta öht, förutsatt att man är överviktig då.
Citera
2019-07-19, 15:08
  #9
Medlem
Helge.Palmcrantzs avatar
Farligt skulle jag kanske inte klassa det, men det finns studier som visar att de som sysslat med sådant får en relativt kroniskt försämrad omsättning. Sen har man dock inte undersökt huruvida den finns kvar om personen börjar träna.
Citera
2019-07-20, 08:37
  #10
Medlem
jpettersson1991s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Helge.Palmcrantz
Farligt skulle jag kanske inte klassa det, men det finns studier som visar att de som sysslat med sådant får en relativt kroniskt försämrad omsättning. Sen har man dock inte undersökt huruvida den finns kvar om personen börjar träna.
Har du länk till dessa?
Citera
2019-07-20, 23:40
  #11
Medlem
Skulle nog vilja hävda att det är farligare att fortsätta vara överviktig...

Men självklart är det ju bättre att gå ner och hålla den vikten man går ner till...
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback