Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 2
  • 3
2018-10-23, 15:28
  #25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eko-Krigaren
Dom flesta vet att skräpmat är dåligt, dom vet att man bör undvika socker sötade drycker, att fredagsmys är dåligt. Problemet är att vi normaliserar och förenklar möjligheten till osunda beteenden på ett samhällsplan, om ett samhälle har ett problem med övervikt, inte bara några individer, så är det samhället som är felaktigt uppbyggt. Infrastrukturer byggs ut så man kan transportera sig väldigt passivt, onyttiga livsmedelsalternativ är betydligt mer lättillgängliga än nyttigare alternativ osv osv. För att vi ska komma till bukt med hälsoproblemet övervikt måste politiker få tummen ur röven och bli lite vetenskapliga i samhällsbygget. Dock är det jättekul att du på individnivå har fått en högre livskvalité pga du träffade en vettig tjej



Skulle säga att det där är att ryggdunka sig själv, du beskriver hur duktig du är och att det inte är ett problem för dig, samtidigt tillför det ingenting.

Med hopp om ett bättre samhälle
Eko Krigaren

Tack!
Kanske är det samhället som det är fel på. Men samtidigt måste alla ta ett eget ansvar. Men som du säger så behöver samhället bli bättre. När jag gick på dagis så fick vi lära oss hur viktigt det var att borsta tänderna. Något informativt som förbättrar folkhälsan kanske också skulle ingå i undervisningen redan från låg ålder och ingå som ett ämne. Har inte funderat så mycket på det. Som det är nu tror jag de flesta får lära sig på egen hand.
Citera
2018-10-25, 08:53
  #26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MRZnr1
Tack!
Kanske är det samhället som det är fel på. Men samtidigt måste alla ta ett eget ansvar. Men som du säger så behöver samhället bli bättre. När jag gick på dagis så fick vi lära oss hur viktigt det var att borsta tänderna. Något informativt som förbättrar folkhälsan kanske också skulle ingå i undervisningen redan från låg ålder och ingå som ett ämne. Har inte funderat så mycket på det. Som det är nu tror jag de flesta får lära sig på egen hand.

Jag tyckte mer som du förut att tjockisar får skärpa sig typ. Absolut att alla har ett ansvar men kan folk inte ta det ansvaret kan man ju också tycka att "samhället" kan lägga sig i mer. Folk har ju inte helt tappat självdisciplinen på 50 eller 100 år? Däremot har ju miljön förändrats.

Jag tycker att det hade varit gött om det fanns starköl på Willys t.ex. Men kan ändå förstå poängen med Systembolaget.. På samma sätt kan jag tycka att läskskatt eller liknande vore bra. Finns väl inga? ekonomiska eller andra styrmedel på dålig mat?

Nej, jag är inte dallerfet själv..
Citera
2018-10-26, 17:51
  #27
Medlem
mensverkets avatar
Att gå och lägga sig hungrig
Citera
2018-11-30, 17:26
  #28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jpettersson1991
Äter upp mot 1 kg lösgodis i veckan. Har dock inga svårigheter med att avstå om det skulle vara så. Har inga problem med att gå förbi "lockelser" i affärer, det rör mig inte i ryggen. Ligger på kaloribalans så min vikt åker inte upp och ned, påverkar varken min sömn, humör, trötthet eller annat som hör till livskvalitén. Är disciplinerad av mig.
Varför äter du 1 kg godis? Bryr du dig inte om din hälsa? Bara för att du inte går upp i vikt betyder det inte att det inte är onyttigt.
Citera
2018-11-30, 20:42
  #29
Medlem
jpettersson1991s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Egon.Ramasotti
Varför äter du 1 kg godis? Bryr du dig inte om din hälsa? Bara för att du inte går upp i vikt betyder det inte att det inte är onyttigt.
Kort svar: För det är gott. Man kan fortfarande bry sig om sin hälsa, och vara i god hälsa, trotts att man ibland äter något som klassas som "onyttigt". Godiset är en ytterst liten del av mitt totala intag.
Citera
2018-12-01, 10:18
  #30
Medlem
Om du låter bli socker helt kommer suget till slut försvinna, om du tror att du ska socker "ibland" kommer du alltid tampas med ditt sug. Jag äter socker kanske 4-5 ggr / år. Typ kring jul och när någon fyller år, aldrig annars. Detta inkluderar att välja bort livsmedel med mycket socker, typ juice, kvarg, flingor, youghurt och liknande skit.
Citera
2018-12-03, 22:49
  #31
Medlem
Sqeptisks avatar
"Vad är det som gör att någon lyckas med att banta långsiktigt?"

Byt till en sundare livsstil! Riktig mat och regelbunden motion alltså
Citera
2018-12-04, 07:04
  #32
Medlem
storm72s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jpettersson1991
Äter upp mot 1 kg lösgodis i veckan. Har dock inga svårigheter med att avstå om det skulle vara så. Har inga problem med att gå förbi "lockelser" i affärer, det rör mig inte i ryggen. Ligger på kaloribalans så min vikt åker inte upp och ned, påverkar varken min sömn, humör, trötthet eller annat som hör till livskvalitén. Är disciplinerad av mig.

Gissar att du ligger på 3000+ kcal/dag så lösgodis är inte är de största problemet. Kanske inte något att rekommendera för dem som ska gå ner mycket och behöver ligga runt och under 2000 kcal/dag.

När jag tänker efter vad är "disciplinen" i att kunna äta 1 kg godis/veckan. Gissar att du täcker ditt godissug med det och de andra 2500+kcal/dag är bra mat. Disciplin är den stackaren som ska ligga på 1800 kcal och håller sig undan godis för att de inte finns plats för det.
Citera
2018-12-04, 12:26
  #33
Medlem
jpettersson1991s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av storm72
Gissar att du ligger på 3000+ kcal/dag så lösgodis är inte är de största problemet. Kanske inte något att rekommendera för dem som ska gå ner mycket och behöver ligga runt och under 2000 kcal/dag.

När jag tänker efter vad är "disciplinen" i att kunna äta 1 kg godis/veckan. Gissar att du täcker ditt godissug med det och de andra 2500+kcal/dag är bra mat. Disciplin är den stackaren som ska ligga på 1800 kcal och håller sig undan godis för att de inte finns plats för det.
Vad jag menar med disciplin är att om jag har som målsättning att inte äta den mängden godis, eller alls, så kan jag det. Har inga problem med att avstå.

1 kg motsvarar ca 4000-4500 kcal. Ungefär. Ibland högre beroende på vad påsen består av.
Citera
2019-03-08, 14:45
  #34
Medlem
japanskbruds avatar
jag har börjat räkna kcal också .. blir tjockare för varje dag, men tänkte begränsa mig till mellan 2000-2500 .. klockfan är bara 14 nu .. men redan smällt i mig 2200.. that's it. Får svälta resten av kvällen.. .. 2 knäckebröd i morse med salami och ost + 2 kokta ägg .. sen en french hotdog med ½ liter cola kl 10.. .. en apelsin 11 för nån hade ställt fram en skål i lunchrummet .. och nu 5 pannkakor .. Tänkte försöka äta ganska normalt ..

En vanlig fredag hade jag beställt en kebabpizza senare ikväll(den varianten som väger minst 1kg med ett berg av kebab och extra sås .. .. + 1½ liter läsk .. sen ätit 300g chips när jag kollat på netflix ..kanske fixat några mackor kl 23 och skyfflat på med skagenröra innan jag somnat .. Måste skärpa mig som fan. Orkar knappt med mitt jobb längre..
Citera
  • 2
  • 3

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback