Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-10-21, 13:49
  #1
Medlem
Sinraths avatar
Håller på välja nya glasögon då jag fått en permanent fläck på mina nuvarande. Jag behöver bara enkelslipade men jag vill gärna ha tunnare glas än 1.6 med ordentligt rep och smutsskydd, ska skifta färg i UV (fotokromatiska) så dom blir lite som solglasögon plus gärna, men inte nödvändigt, blåljus filter för att skona ögonen från skärmar. Ett andra par liknande glasögon ska det vara en bra deal på också.

Det är inga problem att hitta detta hos i princip alla optiker jag varit hos. Specsavers är absolut billigast med deras 2 för 1 men dom använder Pentax som sin glastillverkare. De gör förvisso kameralinser och liknande grejer som kräver hög precision men vet någon om det är någon reell skillnad mellan Rodenstock (synoptik), Zeiss (lokal optiker), Pentax och Essilor (synsam) när det gäller glasögon? Det finns även no-name tillverkare men så billigt måste det inte vara, det "känns" lite bättre om det är en känd tillverkare som står för det huvudsakliga man har varje dag.

Undersökning från 2014:
https://www.testfakta.se/sites/defau...NARY_97299.pdf

Min lokala optiker jag varit hos flera gånger förut är jag nöjd med men han står relativt högt i kurs med kedjorna. Om vi antar ett par bågar för 1500:- hos samtliga så ser det ut ungefär så här:

Krav:
Extra tunna glas (tunnare brytningsindex än 1.6)
Ultraclear repskydd
Färgskiftande i uv
(Blåljus filter)

Lokal optiker med Zeiss:
ca 5000 för ett par med mina krav + nya glas med alla ovan behandlingar i nuvarande eller andra bågar (bågar ingår alltså inte om jag vill ha ett par nya på andra paret).

Synsam med Essilor:
Måste gå till en butik för att få prisuppgift, ej gjort än, erbjuder 50% på andra paret.

Specsavers med Pentax:
2 för 1
1600kr Extra tunna 1.67 (2200kr 1.74) (1000kr 1.6) "Ultraclear superclean" ingår i bägge
700kr Fotokromatiska glas
3900kr inkl. ett extra par likadana/liknande med andra/samma bågar

Synoptik med Rodenstock:
Rodenstock
50% på glas (just nu, ej bågar), 50% hela andra paret (med bågar)
3.300kr "diamant", reflex, smuts och repbehandlade, tunna(?), blåljus-filter, "skräddarsydda"
1000kr självtonande (fotokromatiska)
5800kr utan rabatt 1 par
4150kr med rabatt om självtonande inte ingår i rabatten (1000kr)
3650kr med rabatt om självtonande glas ingår i rabatten (500kr)
+ 2900kr för andra paret (mindre om 50% rabatt på glas ingår även på andra paret?)
Billigast: 6550kr
Dyrast: 7050kr

Då testet jag länkade tidigare gjordes 2014 och har fått en hel kritik pga deras testmetod så hade jag inte lagt för stor vikt på det.

Någon med större kunskap som kan råda? Pengarna är egentligen inte ett problem men jag försöker att inte köpa något onödigt dyrt bara för sakens skull om skillnaden är minimal.
Citera
2018-10-21, 14:03
  #2
Medlem
26cms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sinrath
Håller på välja nya glasögon då jag fått en permanent fläck på mina nuvarande. Jag behöver bara enkelslipade men jag vill gärna ha tunnare glas än 1.6 med ordentligt rep och smutsskydd, ska skifta färg i UV (fotokromatiska) så dom blir lite som solglasögon plus gärna, men inte nödvändigt, blåljus filter för att skona ögonen från skärmar. Ett andra par liknande glasögon ska det vara en bra deal på också.

Det är inga problem att hitta detta hos i princip alla optiker jag varit hos. Specsavers är absolut billigast med deras 2 för 1 men dom använder Pentax som sin glastillverkare. De gör förvisso kameralinser och liknande grejer som kräver hög precision men vet någon om det är någon reell skillnad mellan Rodenstock (synoptik), Zeiss (lokal optiker), Pentax och Essilor (synsam) när det gäller glasögon? Det finns även no-name tillverkare men så billigt måste det inte vara, det "känns" lite bättre om det är en känd tillverkare som står för det huvudsakliga man har varje dag.

Undersökning från 2014:
https://www.testfakta.se/sites/defau...NARY_97299.pdf

Min lokala optiker jag varit hos flera gånger förut är jag nöjd med men han står relativt högt i kurs med kedjorna. Om vi antar ett par bågar för 1500:- hos samtliga så ser det ut ungefär så här:

Krav:
Extra tunna glas (tunnare brytningsindex än 1.6)
Ultraclear repskydd
Färgskiftande i uv
(Blåljus filter)

Lokal optiker med Zeiss:
ca 5000 för ett par med mina krav + nya glas med alla ovan behandlingar i nuvarande eller andra bågar (bågar ingår alltså inte om jag vill ha ett par nya på andra paret).

Synsam med Essilor:
Måste gå till en butik för att få prisuppgift, ej gjort än, erbjuder 50% på andra paret.

Specsavers med Pentax:
2 för 1
1600kr Extra tunna 1.67 (2200kr 1.74) (1000kr 1.6) "Ultraclear superclean" ingår i bägge
700kr Fotokromatiska glas
3900kr inkl. ett extra par likadana/liknande med andra/samma bågar

Synoptik med Rodenstock:
Rodenstock
50% på glas (just nu, ej bågar), 50% hela andra paret (med bågar)
3.300kr "diamant", reflex, smuts och repbehandlade, tunna(?), blåljus-filter, "skräddarsydda"
1000kr självtonande (fotokromatiska)
5800kr utan rabatt 1 par
4150kr med rabatt om självtonande inte ingår i rabatten (1000kr)
3650kr med rabatt om självtonande glas ingår i rabatten (500kr)
+ 2900kr för andra paret (mindre om 50% rabatt på glas ingår även på andra paret?)
Billigast: 6550kr
Dyrast: 7050kr

Då testet jag länkade tidigare gjordes 2014 och har fått en hel kritik pga deras testmetod så hade jag inte lagt för stor vikt på det.

Någon med större kunskap som kan råda? Pengarna är egentligen inte ett problem men jag försöker att inte köpa något onödigt dyrt bara för sakens skull om skillnaden är minimal.

Brytningsindex beror ju lite på vilka styrkor du har.

Blåljusfilter och fotokromatiska går sällan att kombinera vad jag vet utan man får välja.
Citera
2018-10-21, 14:17
  #3
Medlem
Sinraths avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 26cm
Brytningsindex beror ju lite på vilka styrkor du har.

Blåljusfilter och fotokromatiska går sällan att kombinera vad jag vet utan man får välja.

Jag har en närsynthet som inte är för allvarlig så jag har tidigare kunnat ha tunna glas med hög brytningsindex om jag inte missminner mig. Senaste undersökningen visade på ingen skillnad men jag har inte siffrorna i huvudet.

Då är fotokromatiska att föredra som tidigare nämnt.
Citera
2018-10-21, 15:56
  #4
Medlem
Skillnaden är sannolikt väldigt liten mellan olika optiker.
Citera
2018-10-22, 14:27
  #5
Medlem
Sinraths avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bill-N
Skillnaden är sannolikt väldigt liten mellan olika optiker.

Prisskillnaderna borde väl motsäga det eller kan du utveckla varför det är "sannolikt"? Saker som skiljer kan vara hur länge diverse behandlingar håller då många klart är nöjda i början innan eventuella problem uppstår.
Citera
2018-10-22, 16:00
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sinrath
Prisskillnaderna borde väl motsäga det eller kan du utveckla varför det är "sannolikt"? Saker som skiljer kan vara hur länge diverse behandlingar håller då många klart är nöjda i början innan eventuella problem uppstår.
Jag tänkte egentligen bara på hur perfekta styrkorna är slipade. Men när det gäller glasens behandlingar kan det nog skilja en del. Jag brukar själv aldrig ta någon extra behandling.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback