Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2019-10-06, 12:23
  #505
Medlem
Förutsätt att ALLA börjar med 0 kr.

Den som jobbar 200% får 200kr (varav 50kr betalas i skatt som finansierar bidrag)
Den som jobbar 100% får 100kr
Den som jobbar 0% får 50kr (skattefinansierade bidrag)

Om man då gör en förändring så att den som jobbar 200% istället får 160kr efter skatt och den som jobbar 0% får 40kr i bidrag, har man då TAGIT 10kr från den som jobbar 0%?
Eller FÅR den som jobbar 0% fortfarande 40kr?

Utgångsvärdet måste ju alltid vara att man får betalt efter vad man bidrar med.
Citera
2019-10-06, 15:20
  #506
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flashback275
Som rubriken lyder. Högerpartier vill ha klasskillnader, att dom rika ska bli ännu rikare, och göra det ännu svårare för dom sjuka och fattiga, samhällets mest utsatta. Vänsterpolitiska åsikter står för jämlikhet och rättvisa. Om man besitter sunda värderingar så borde man rösta åt vänster. Så hur kan det finnas så många människor som röstar åt höger? Det är ofattbart att man ens kan tycka att det är bra med klasskillnader och att man vill ta pengar från sjuka och fattiga och ge till dom rika.
Tillägg: Jag syftar främst på SJUKA!

Vänsterväljare har svårt störd tankeförmåga. Hur fan tror man att man kan behålla välfärden när man släpper in obegränsat med analfabeter som aldrig kommer att producera något positivt värde.

Vänsterfolket drar ner oss alla i skiten.
Citera
2019-10-06, 23:57
  #507
Medlem
bulletproofsouls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flashback275
Som rubriken lyder. Högerpartier vill ha klasskillnader, att dom rika ska bli ännu rikare, och göra det ännu svårare för dom sjuka och fattiga, samhällets mest utsatta.

Vänsterpolitiska åsikter står för jämlikhet och rättvisa. Om man besitter sunda värderingar så borde man rösta åt vänster.

Så hur kan det finnas så många människor som röstar åt höger? Det är ofattbart att man ens kan tycka att det är bra med klasskillnader och att man vill ta pengar från sjuka och fattiga och ge till dom rika.

Tillägg: Jag syftar främst på SJUKA!

Men tror du på fullt allvar att det sitter politiker och planerar med strävan efter att; "ha ha nu ska vi sno pengar från de sjuka och ge till de som rika"? Inte ens sossarna som tagit bort värnskatten och ville att föräldrar skulle klara sig själva med att vårda sin allvarligt sjuka barn ensamma utan assistans vill egentligen inte ta från de sjuka och ge till de rika. De tvingas bara till detta eftersom de behöver prioritera. Eftersom vi lever i en ändlig värld som har ändlig resurser blir livet i stort och smått en serie av prioriteringar. Så även för politik. Politik går ut på att prioritera det man tycker är viktigt. Prioriterar man invandring av 165k människor 2015 and counting varje år så måste någonting annat stå tillbaka. Så fungerar de ekonomiska lagarna och såklart även naturlagarna, man kan inte ha allt till alla på en gång. Det finns någnting väldigt förenklat och naivt i din världsbild. Svenskar har ett av världens högsta skattetryck lagt på sig men får allt mindre välfärd för varje skattekrona. Allt mer skattemedel går kärnverksamheterna vård, skola, omsorg och blåljuspersonal förbi och läggs på ovidkommande, ineffektiva, kontraproduktiva och ibland rent skadliga projekt och saker. Jag har jobbat länge inom offentlig sektor och kan intyga att problemen med slöseriet, ineffektiviteten, felfokuseringarna och den grundläggande strukturen i offentliga organisationer är monumental och att det kanske är tur att gemene svensk inte fattar hur illa det är på riktigt bakom kulisserna.

Jag har sett saker som man kan få mardrömmar av som tex:

Nästan nya laptops som kastas för att de är för "tunga".
Tokiga upphandlingar. Dåraktiga inköp av saker som inte kommer att användas eller inte passar.
Meningslösa projekt initieras av chefer med för lite att göra
Arkitekter med arvoden på 5 eller 6 siffror designar kontorsmöbler som inte går att använda praktiskt utan blir inställda i ett förråd.
Talare med ett arvode på 50k/tim arvoderas ena veckan. Veckan därefter blir det förbjud av inköp av pennor som besparingsåtgärd...
Mellanchefer med 50k i månadslön men med högst oklara arbetsuppgifter förökar sig exponentiellt.
Skulle kunna fortsätta ett bra tag till.
Jag är i grunden för en generell skattefinansierad välfärd utförd av i huvudsak en offentlig sektor men grejen är att den offentliga sektorn i Sverige idag har muterat och antagit groteska former. Överbyggnaden äter som en gökunge upp de viktiga kärnverksamheterna ur boet.


Likaså din gulliga dröm om ett helt jämlikt samhälle både ekonomiskt och socialt. Om du ser dig omkring så ser du at alla är olika. Alla har olika ålder, fysik, intelligens, kunskaper och färdigheter. Den här jämlikheten finns inte och kommer aldrig att finnas. Vi som samhälle, grupp och individer mäter och värderar varandra hela tiden i stort och smått från samhällets institutionaliserade som betyg till vilken som får dansa med vem på knattediscot.

Till sist. vilken är fattig i dagens Sverige? Jag vill hävda att i ett internationellt sammanhang finns inga fattiga i Sverige och även den som har det som fattigast i Sverige har det ändå många gånger bättre än de fattigaste i världen och hur går det då med din jämlikhet när de fattigaste i Sverige i princip är medel eller överklass gentemot de allra fattigaste i världen?
Samma med en rike? Hur definierar man en rik person? Mina föräldrar kände en gubbe (han är död sedan ett antal år) som säkert kunde definieras som rik. Han hade sådär en 15 miljoner på banken efter att ha jobbat hela livet på och sedan sålt sin bondgård. Ekonomiskt hade han säkert mer pengar än många bratts på Ritché som vaskar skumpa varje helg vilka i vänstersammanhang blir någon form av schablonmall 1A för en rik person. Men den här gubben var så snål så han unnade sig inte ens en kopp kaffe på ett café. Han köpte aldrig kläder, körde i en skrotbil och åt skräpmat. Samtidigt kände mina föräldrar en som vi kan kalla fattigpensionär som däremot pga av driftighet och ekonomisk smarthet kunde unna sig både nya kläder, resor ibland or och upplevelser. Hon hade hobbies och kunde trots knappa ekonomiska omständigheter leva ett rikt liv, antagligen mycket rikare än den rika gubben så att säga. Om du får vara med ett tag för jag antar att du är ganska ung så kommer du att inse att det är inte så enkelt det här med "rika" kontra "fattiga" och det finns många bottnar och alternativa liv och schablonerna stämmer sällan med verkligheten.
__________________
Senast redigerad av bulletproofsoul 2019-10-07 kl. 00:29.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback