Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 2
  • 3
2019-01-04, 15:40
  #25
Medlem
Det är inte speciellt svårt att ta MC kort, det som kan vara lite svårt är lågfarten, men det lär man sig rätt snabbt, sedan är det bara risk 1-2 samt teori och uppkörning.
Citera
2019-01-17, 17:21
  #26
Avstängd
TyrgilScramasaxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av panterpupp
Den effekten är försvinnande liten. Då skulle man lika gärna välja mc efter vad det är för typ av motor, dvs radfyra, v-twin, boxer eller liggande sidfyra vilket BMW:s K-modeller har. Just på den modellen är effekten enorm i negativ bemärkelse. De andra typerna av motorer är inte lika signifikanta.

Däremot moped vs tung mc: En moped är ju väldigt lätthanterlig och väldigt lätt att manövrera i sidled. En tung mc är mer stabil och inte alls lika nervös i sidled vid krypfart. Så länge inte tyngdpunkten i sidled blir för stor så funkar krypfart hur bra som helst, oavsett om man varvar eller ej.
Att det skulle hjälpa att varva den tycker jag låter som en skröna. Det enda skulle väl vara att man slipper kärringstopp isåfall.
Den gyroskopiska effekten verkar stark. Enhjuling Segways litar helt på den kraften och det hållen en upprätt åt alla håll. Och den som testat en liten Powerball med gyro i sig vet att den är stark.
Citera
2019-03-14, 22:47
  #27
Medlem
Nån som vet nån bra app eller sida man kan göra test teoriprov på?
Citera
2019-03-16, 19:57
  #28
Medlem
Johan_08s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tango77
Nån som vet nån bra app eller sida man kan göra test teoriprov på?

Jag använde mig endast av iKörkort till iPhone, pluggade 3 kvällar med gott minne från b-körkortet 8 år tidigare och klarade mig med 62 poäng.

Hade kört cross i drygt 10 år och tog mig ungefär 2 veckor att ta mc-kortet, då tog jag ungefär 14 lektioner plus riskutbildning.
Citera
2019-03-16, 20:18
  #29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nilserikkk
Nej!
En tung mc på över 200 kilo är inte mer lättkörd i låga hastigheter än en moped.

Vad menar du med en tung moped? Vilka mopeder väger över 120 kilo?
Vad har bottendraget med någonting alls att göra?

Jag har bara kört "monkey bike", d.v.s riktigt små motorcyklar som går upp till vanligtvis 80km/h.
Har dock ingen MC kort, men har tillstånd att övningsköra med MC.

Har dock tänkt tanken att bara köpa en MC och sedan köra. Polisen är så pass frånvarande i Sverige att med min bil har jag blivit stoppad EN enda gång efter att jag tog bilkörkortet år 2000. Alltså på 19 år en enda kontroll. Kanske är värt att ta lite böter osv om man bli stoppad om 10 år eller så.
Citera
2019-03-16, 21:16
  #30
Medlem
Johan_08s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JohnBlund
Jag har bara kört "monkey bike", d.v.s riktigt små motorcyklar som går upp till vanligtvis 80km/h.
Har dock ingen MC kort, men har tillstånd att övningsköra med MC.

Har dock tänkt tanken att bara köpa en MC och sedan köra. Polisen är så pass frånvarande i Sverige att med min bil har jag blivit stoppad EN enda gång efter att jag tog bilkörkortet år 2000. Alltså på 19 år en enda kontroll. Kanske är värt att ta lite böter osv om man bli stoppad om 10 år eller så.

Ja högst sannolikt lär du klara dig undan från Polisen åtminstonde.
Något du får lära dig i ren fakta under utbildningen av ditt A-körkort är att de flesta dödsrelaterade olyckorna innefattar folk som just saknar A-körkort.
Personligen skiter jag i men jag väljer att vara en av de som har behörighet och statistiskt sett minskar risken.
Citera
2019-03-16, 21:24
  #31
Medlem
Conams avatar
Efter ett par lektioner på gokartbanan (lågfartprovplatsen) lånade jag en 250 av en polare och verkligen nötte konbanan det gjorde susen!
Citera
2019-03-17, 01:25
  #32
Medlem
Jag köpte en motorcykel först och övade på samtliga manöverprovsdelar ensam på en asfaltsplätt.
Bilderna finns på Trafikverkets hemsida: https://www.trafikverket.se/korkort/...t-a1-a2-och-a/

Har du redan B/AM-körkort så räcker det att du lär dig banorna, trafikkörningen är ju enkel. Jag betalade inte för en enda körlektion genom detta så jag kom riktigt billigt undan!
Citera
2019-03-17, 19:12
  #33
Medlem
Messerschmittzs avatar
Nu har jag kört mc i många år så jag är väl härdad men av vad jag hört med alla nya cc regler så har man även blivit hårdare vid uppkörning på mc pga förarens oskyddade tillvaro i trafiken och att det naturligtvis är annorlunda att framföra en mc på flertalet vis jämfört med bil.Men det är bara att öva på så ska det säkert gå bra.
Citera
2019-03-24, 23:07
  #34
Medlem
Svårt och svårt... Man behöver öva på manöverbanan (låg och högfart) och sen kunna bete sig vettigt i trafiken. Har man kört moppe tidigare har man viss hjälp av det, liksom om man haft B-körkort i några år.

Hade själv aldrig suttit på en MC innan, 10 år sen jag körde moppe, men tog kortet på ca 2 månader. ca 12 lektioner, lite privat träning (främst lågfart). Appen iKörkort MC för teorin. Svårast för min del var högfarten och vad jag förstått så kuggar de flesta just där.
Citera
2019-03-28, 19:44
  #35
Medlem
Youresocools avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tango77
Nån som vet nån bra app eller sida man kan göra test teoriprov på?
Skulle vara kul att testa för en som jag som har alla behörigheter sedan länge. Kommer garanterat inte att klara det!
Citera
  • 2
  • 3

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback