Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2018-10-21, 00:22
  #1
Medlem
Har vi några konträrer där ute som börjat köpa på sig aktier efter snart ett års tapp eller ska den ner ytterliggare?

Det är oklart hur mycket de kan tvingas betala i vite eller hur mycket det kommer kosta banken långsiktigt i.o.m. det skadade varumärket. Men klart är att osäkerheten skapat en riskpremie för den vågade (P/B 0,73).

https://www.bloomberg.com/news/artic...after-30-slump

https://borsdata.se/danske-bank/nyckeltal
Citera
2018-10-27, 19:21
  #2
Medlem
Jag har börjat köpa på mig, ligger väl 18% minus eller något. Fortsätter köpa varje lön. Tror att detta kan bli en bra uppgång när allt har börjat lugna sig. De ska bara få en bra VD som är erfaren och som har skrupler (om det finns). Då kan det gå upp ett antal 10-tals%.
Citera
2018-10-28, 05:09
  #3
Medlem
CASHFL0Ws avatar
Kommer ta många år innan de kan återställa sin smutsiga image, så man bör nog hålla sig borta.
Citera
2018-10-28, 10:33
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CASHFL0W
Kommer ta många år innan de kan återställa sin smutsiga image, så man bör nog hålla sig borta.

Viktigare än så har vi inte ännu helt på det klara hur stora belopp de kommer att få betala. Risken är att det ännu är långt kvar innan den når botten.
Citera
2018-12-02, 16:10
  #5
Medlem
Sven2s avatar
Nordea uppskattar DKK 13bn i böter för Danske bank
Citera
2018-12-20, 00:40
  #6
Medlem
IK..s avatar
Skulle nog säga överlag att det kan vara värt att köpa i Danske Bank. Den är extremt nedtryckt p.g.a hela skiten, men sanningsvis så bryr sig väldigt få kunder för att det ens ska påverka banken. Sett till boten som kommer kommer det att vara en One off. Danske är en av de snabbast växande spelarna på markanden och skulle säga att man på dessa nivåer köper till en rätt schysst yield och framtida värdetillväxt när man justerar bort EO.
Citera
2018-12-20, 09:08
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sven2
Nordea uppskattar DKK 13bn i böter för Danske bank


Skulle det bli den nivån så kommer aktien åka upp rejält. Just nu är ca 8-10 miljarder dollar inprisat i kursen.
Citera
2019-01-26, 20:12
  #8
Medlem
sebastian_s avatar
Den fortsätter ner, köpläge snart? Hur mycket kommer Danske banks kunder bry sig om den här skandalen om 3-5 år tror ni?
Citera
2019-01-26, 22:34
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sebastian_
Den fortsätter ner, köpläge snart? Hur mycket kommer Danske banks kunder bry sig om den här skandalen om 3-5 år tror ni?
Jämför Volkswagen och deras bluff med stora utsläpp av kväveoxider i dieselbilar. Tror inte att kunderna bryr sig så mycket. Inom ett år är det definitivt inget som påverkar inströmningen av nya kunder. Inte heller speciellt många kunder som lämnar.
Citera
2019-01-27, 12:17
  #10
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sebastian_
Den fortsätter ner, köpläge snart? Hur mycket kommer Danske banks kunder bry sig om den här skandalen om 3-5 år tror ni?
Folk glömmer, får du ett bra erbjudande så trumfar det en “ skandal” i Estland alla dagar i veckan.
Citera
2019-01-31, 20:33
  #11
Medlem
Segments avatar
Jag börjar också att bli sugen på att köpa på mig. Vad kan man dra för lärdomar av Wolkswagen-aktien som man eventuellt skulle kunna förs över här?
Citera
2019-02-03, 19:33
  #12
Moderator
Pontiac-Garages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Segment
Jag börjar också att bli sugen på att köpa på mig. Vad kan man dra för lärdomar av Wolkswagen-aktien som man eventuellt skulle kunna förs över här?

Vet inte om Wolkswagen är ett särskilt jämförbart case, då det dels handlar om betydligt större bötessummor och dels då penningtvätt är en väldigt känslig faktor inom finanssektorn. Däremot är ju Danske just nu i dialog med myndigheterna kring sin penningtvättsskandalen, även om utfallet av detta är oklart. Den tidigare vinstvarningen är ju hyfsat inprisad i kursen nu (även om vinsten för senaste kvartalet var något under konsensus). Utdelningen blir ju också 8,50 DKK per aktie, ca 7% direktavkastning, vilket ändå är bra. P/E-värderingen är ju också väldigt låg, spec jämfört med peers.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback