Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-10-22, 10:18
  #25
Moderator
Oddballs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gb85
Utrymmet där pluggen sitter är väl sumpen, så där ska det ju vara vatten 😁

Ja, det är möjligt att det är tänkt som det men oavsett så var inte problemet att utrymmet vattenfylldes - problemet var att det fortsatte att strömma in stora mängder vatten i båten efter att det utrymmet var fullt. Det är sådär lagom roligt när man är på en stor fjärd i den finska ytterskärgården och det blåser 12-15 m/s... Så den lösningen var inte särskilt genomtänkt - de borde haft pluggen gängad.
Citera
2018-10-22, 12:40
  #26
Medlem
Hur mycket väger du och är det utan annan last? Väger du 150 kg så kan det behövas en större motor. Kan som redan skrivits även vara fel propeller för motorstorlek i kombination med båt.
Citera
2018-10-24, 11:53
  #27
Medlem
Megaforces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fantomsmurfen
Hur mycket väger du och är det utan annan last? Väger du 150 kg så kan det behövas en större motor. Kan som redan skrivits även vara fel propeller för motorstorlek i kombination med båt.

Han behöver nog startraketer för att få upp båten i plan..

Återförsäljarna brukar ha tillgång till tabeller som visar vilka propellrar som är lämpliga för en specifik båt med en specifik motor. Det kanske går att hitta den på nätet eller få på förfrågan hos Tehri.
Citera
2018-10-24, 13:50
  #28
Medlem
Är du säker på att du har 9,9 och inte 9,8 då, för 9,8 är inte samma block.

Jag kollade det där för något år sedan då det var på tapeten på ett annat forum, det var inte riktigt så enkelt att man bara tog bort en strypning man var tvungen att köpa en ny del också enligt ett amerikanskt forum, om jag kommer ihåg rätt så hette den throttle cam, sedan kanske man var tvungen att ändra tändning om det inte varvade som det skulle, vilket iofs skulle vara lite konstigt om man behövde. På vissa så kunde det ligga en strypning i elboxen som gjorde att 9,9 helt enkelt i varvade fullt ut alltså ett slags varvtalsstopp, så råkar man ha den modellen blir det till att köpa en ny box till en 15 hk.
Har du kollat om de olika/lika motorerna har samma utväxling i drevet?
Många både båtägare framförallt de som ska sälja motor på blocket och mindre seriösa återförsäljare att det ska vara enkelt att ändra och det har de alltid gjort, men sedan visar det sig ofta att det inte var så enkelt och framförallt inte ekonomiskt försvarbart.
Tyvärr så kommer jag inte ihåg vad det amerikanska forumet heter, det var riktigt bra förklaringar där och bilder hur man gjorde.
Citera
2018-11-14, 21:55
  #29
Medlem
Min lilla Terhi 400 gör 9knop med 5hk och den båten är 100kg lättare. Finns klipp på YT där samma båt gör 25knop med 20hk och 18-19knop med 9,9.
Skrovet på 6020 är kanske inte lika planande? Mycket snäckor och sk-t under brukar dra ner farten rejält på småbåtarna.
Citera
2018-11-19, 21:43
  #30
Medlem
Gulleplutt1977s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gb85
Detta är samma motor som 15 och 20 hk, men strypt (och evt annan ecu än 20 hk). Enligt generalagent är den (och alla andra 9,9)beställda med 15 hk ecu och setup, men med blockerad gaswire för att hamna på typ 9,9 hk.
Min strypning har råkat försvinna 🙄 men det saknas liksom nått tycker jag. Skulle ju gå nästan det dubbla tycker jag.
Jag trimmade in maximalt för att få ner fören. Med alla andra vinklar står fören rätt upp...

En motor är på 10hk, 15hk eller 20hk oavsett om du kör med halvgas eller inte vilket ju blir den reella effekten med en blockerad gaswire. Låter konstigt om generalagenten skulle beställt motorer med samma konfigurationer men strypt möjligt varvtal på de mindre.

Jag kanske har missförstått dig men undrar såklart vad du menar med att din "strypning råkat försvinna"? Är det bara blockeringen på gaswiren du menar? Har du ökat maxtändningen samt kontrollerat gasspjället vid full gas?
Citera
2018-11-28, 09:10
  #31
Medlem
idiamindadas avatar
Dubbelskrov? Jag hade samma problem och upptäckte att det var några hundra litet vatten i dubbelskrovet.
Citera
2018-11-29, 00:24
  #32
Moderator
Oddballs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av idiamindada
Dubbelskrov? Jag hade samma problem och upptäckte att det var några hundra litet vatten i dubbelskrovet.

Det förutsätter att han kört på grund eller liknande så att det blivit hål i skrovet. Hade en Terhi 375 som jag fiskade med och drog upp på klippor/steniga stränder i en herrans massa år innan det till slut nöttes ett litet hål i det yttre skrovet, vilket även i mitt fall betydde hundratals liter vatten som barlast = 50%-ig fartminskning. Gick inte att laga heller då halva bottnen skulle fått bytas ut - så det blev att åka till återvinningen med den. Hade inte hjärta att elda upp den som den mespropp jag är.

Men som jag tidigare skrivit i tråden: Terhi 6020 går inte fortare än så med en 9,9 hästars, skrovformen är inte gjord för det.
Citera
2018-11-29, 07:00
  #33
Medlem
idiamindadas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Oddball
Det förutsätter att han kört på grund eller liknande så att det blivit hål i skrovet. Hade en Terhi 375 som jag fiskade med och drog upp på klippor/steniga stränder i en herrans massa år innan det till slut nöttes ett litet hål i det yttre skrovet, vilket även i mitt fall betydde hundratals liter vatten som barlast = 50%-ig fartminskning. Gick inte att laga heller då halva bottnen skulle fått bytas ut - så det blev att åka till återvinningen med den. Hade inte hjärta att elda upp den som den mespropp jag är.

Men som jag tidigare skrivit i tråden: Terhi 6020 går inte fortare än så med en 9,9 hästars, skrovformen är inte gjord för det.

Nja. Min båt läckte in i dubbelskrovet uppifrån. Hittade aldrig läckan men tömde med jämna mellanrum. Vad angår Terhi 6020 så har du säkert rätt.
Citera
2019-03-01, 20:57
  #34
Medlem
gb85s avatar
Har visst råkat glömma att uppdatera tråden ser jag 🙄
Installerade en varvräknare och har som mest kommit upp i 4400 rpm wot. Specen för motorn säger 5400-6100. Det är mao heeelt fel propp för min båt. Det sitter en 9,25x10 på original.

För att avklara alla frågetecken om hk så är det alltså en 15 hk med 9,9hk på kåpan. Importören av motorn har beställt alla 9,9 med 15 hk-ecu och strypningar i bränsletillförseln. Vill man upp i 20 hk (som är samma motor) så måste man byta ecu och montera ur strypningarna till soppan. Sedan är gasreglaget spärrat för att inte få ut mer än cirka 9,9 hk.

Har som test beställt en 9,25X7 för att se hur mkt skillnad det gör. Det finns enligt instruktionsboken en original-propp som är 9,2x6,1. Målet är att få tag i en sådan, men det verkar inte som handlarna har koll på att den finns...
Citera
2019-03-01, 21:07
  #35
Medlem
gb85s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lokalen
Är du säker på att du har 9,9 och inte 9,8 då, för 9,8 är inte samma block.

Jag kollade det där för något år sedan då det var på tapeten på ett annat forum, det var inte riktigt så enkelt att man bara tog bort en strypning man var tvungen att köpa en ny del också enligt ett amerikanskt forum, om jag kommer ihåg rätt så hette den throttle cam, sedan kanske man var tvungen att ändra tändning om det inte varvade som det skulle, vilket iofs skulle vara lite konstigt om man behövde. På vissa så kunde det ligga en strypning i elboxen som gjorde att 9,9 helt enkelt i varvade fullt ut alltså ett slags varvtalsstopp, så råkar man ha den modellen blir det till att köpa en ny box till en 15 hk.
Har du kollat om de olika/lika motorerna har samma utväxling i drevet?
Många både båtägare framförallt de som ska sälja motor på blocket och mindre seriösa återförsäljare att det ska vara enkelt att ändra och det har de alltid gjort, men sedan visar det sig ofta att det inte var så enkelt och framförallt inte ekonomiskt försvarbart.
Tyvärr så kommer jag inte ihåg vad det amerikanska forumet heter, det var riktigt bra förklaringar där och bilder hur man gjorde.
Hej!
Har kollat med importören för dessa motorer. Det är en strypt 15 hk. Styrbox och bränslestrypning för 15 hk. Med ny styrbox och utan bränslestrypning så är det en 20 hk. Men boxen är så dyr att det är billigare att köpa en "färdig" 20hk.
Utväxlingen är enligt produktkatalog identisk.
Jag tror att det är fel propp för min båt...
Citera
2019-03-03, 01:05
  #36
Moderator
Oddballs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gb85
Hej!
Har kollat med importören för dessa motorer. Det är en strypt 15 hk. Styrbox och bränslestrypning för 15 hk. Med ny styrbox och utan bränslestrypning så är det en 20 hk. Men boxen är så dyr att det är billigare att köpa en "färdig" 20hk.
Utväxlingen är enligt produktkatalog identisk.
Jag tror att det är fel propp för min båt...

Det är riktigt små marginella skillnader du kommer att få uppleva, den Terhin är helt enkelt en rätt tungdriven båt med en skrovform som mer är åt det halvplanande hållet. Vill man ha en snabb båt så är det ett dåligt val. Däremot är den trygg och trevlig i grövre sjö.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback