Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 6
  • 7
2018-10-23, 06:02
  #73
Medlem
Drama-Llamas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Utopiantos
Som sagt att alla rovdjur älskar och alla bytesdjur avskyr blod. Det är till stor del en gissning, eftersom jag har koll på långt ifrån alla djurs blodpreferens. Men om det till överväldigande del stämmer så är det för min en solklar vattendelare.

Som du poängterar är människans kulturella påverkan inte att negligera. Kanske är den avgörande för människans nuvarande blodpreferens. Kanske inte. Personligen tror jag att vårt ogillande för ren blodsmak är genetiskt grundat. Det känns helt enkelt logiskt och rimligt, tycker du inte?
Nej tyvärr, det låter för mig snarare som ett exempel på David Humes tes om induktionens problem: "Alla svanar jag har sett är vita, så därför tänker utgår jag från att alla svanar är vita." Det finns människor som inte kommer att se en svart svan under hela sin livstid, men det innebär inte att slutledningsmodellen är säker. Både människor och djur drar sådana här slutsatser hela tiden, varje dag, och vi vill gärna lita på dem, men de bygger på falska förutsättningar.
Citera
2018-10-23, 17:32
  #74
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
Ja, det där loppet är ju en bra test. Det verkar som om en maratonlöpare i enstaka fall kan slå en häst med ryttare över längre distanser, men i vanliga fall blir lite efter.
Länkarna jag hade ovan verkade ju tyda på att över 100 miles så blir löparen vanligen 3-4 timmar efter.
Jag tror att en stenåldersjägare skulle kunna springa ihjäl vilken häst som helst. En häst kan inte springa i ett dygn eller mer. Svenskar har till och med sprungit ihjäl varg, se citat tidigare i träden.
Citera
2018-10-24, 00:11
  #75
Medlem
Utopiantoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
Ja, det där loppet är ju en bra test. Det verkar som om en maratonlöpare i enstaka fall kan slå en häst med ryttare över längre distanser, men i vanliga fall blir lite efter.
Länkarna jag hade ovan verkade ju tyda på att över 100 miles så blir löparen vanligen 3-4 timmar efter.
Nej. Det loppet äger rum i Wales. Perfekta förhållanden för en häst. Ultimata förhållanden för en människa är stekhett, soligt, nära ekvatorn och så lite växtlighet som möjligt (så att man inte kan gömma sig eller ta skydd från solen). Hästar kan till skillnad från hundar svettas, men betydligt sämre än människor.

Under sådana förhållanden hade det blivit betydligt jämnare. Men 35 km är en aning kort. Säg istället 50 km+ en solig dag på savannen och människan hade nästan helt säkert vunnit.
Citera
2018-10-24, 02:56
  #76
Avstängd
wwrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Utopiantos
Nej. Det loppet äger rum i Wales. Perfekta förhållanden för en häst. Ultimata förhållanden för en människa är stekhett, soligt, nära ekvatorn och så lite växtlighet som möjligt (så att man inte kan gömma sig eller ta skydd från solen). Hästar kan till skillnad från hundar svettas, men betydligt sämre än människor.

Under sådana förhållanden hade det blivit betydligt jämnare. Men 35 km är en aning kort. Säg istället 50 km+ en solig dag på savannen och människan hade nästan helt säkert vunnit.
Man bör ju inte flytta hästen eller människan från sin naturliga klimatzon om det skall vara "rättvist". Loppet i Wales har kanske (gissningsvis) hästar och löpare anpassade till den klimatzonen.

Jag undrar om Kipchoge Keino (eller yngre kollega) skulle springa ifatt någon liten, välmeriterad fullblodsarab med ultralätt jockey, i hettan. Vilken betting det skulle bli på Ladbrokes
__________________
Senast redigerad av wwr 2018-10-24 kl. 03:39.
Citera
2018-10-24, 19:46
  #77
Medlem
Jag undrar om test av människa mot häst innefattar vätskekontroller? I så fall borde de vara i form av en källa eller bäck, vilken deltagarna kan dricka ur, och även blöta sig i av hjärtans lust -- men inte ta med sig en droppe av, förutom i pälsen! Att sticka åt människan en petflaska Gatorade är givetvis otillåtligt fusk!
Citera
2018-10-24, 20:45
  #78
Medlem
Drama-Llamas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nakkvarr
Jag undrar om test av människa mot häst innefattar vätskekontroller?
Om du vill arrangera ett sådant test står det dig fritt att lägga upp det precis hur du vill. Med eller utan vätskekontroller. Bra va?
Citera
2018-10-27, 17:07
  #79
Medlem
Tror nog inte man springer ifrån en slädhund. Normalt avverkar dom väl över tio mil per dag
Citera
2023-10-03, 12:50
  #80
Medlem
sologas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cannibalization
Omöjligt för en människa i Sverige att jaga något djur tills det tuppar av innan människan gör det.

Det där med antiloper är en skröna.
https://feber.se/vetenskap/jagare-jagar-antilop/283135/
Citera
  • 6
  • 7

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback