• 2
  • 3
2019-04-23, 23:16
Medlem
Lånar tråden från TS.

Jag börjar mer och mer inse att jag lider utav social fobi. Upplever att jag är nervös, inte avslappnad och har svårt med ögonkontakt. Blir även ofta svettig om händerna och ska jag dra någonstans då tänker jag på det en stund innan. Förväntar mig liksom det värsta alltid.

Hur han ska man fixa detta tänker jag? Anledningen varför det plågar mig ännu mer är att jag tycker ändå sociala stunder och samspel. Önska att jag bara var bättre på detta istället för att bli nervös.

Tips önskas? Ni som har övervunnit detta dela gärna med er.
Citera
2019-04-24, 08:05
Medlem
Gör bort dig med flit! Skaka/darra med flit och överdriv! Sakna din ökade puls, gilla din nervositet. Rädd för att tappa ett glas? Tappa glaset. Prova
När man har social fobi har man ju ofta fobi för att verka nervös.
Citera
2019-04-25, 10:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mellinie
Gör bort dig med flit! Skaka/darra med flit och överdriv! Sakna din ökade puls, gilla din nervositet. Rädd för att tappa ett glas? Tappa glaset. Prova
När man har social fobi har man ju ofta fobi för att verka nervös.

Men detta är igen direkt hjälp haha. Låter ju mer som om man ställer till med en show. Sedan kanske det är nyttigt när man ska exponera men jag är inte där än.

Upplever att jag börjar dra mig mer och mer tillbaka.
Citera
2019-04-25, 12:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av scarfo
Men detta är igen direkt hjälp haha. Låter ju mer som om man ställer till med en show. Sedan kanske det är nyttigt när man ska exponera men jag är inte där än.

Upplever att jag börjar dra mig mer och mer tillbaka.

Jo ett ett jättebra tips , hjälpt mig delvis. Även märkt att andra försökt hjälpa mig på detta sätt, visat att det är ok att göra bort sig. Men bara ett tips/metod, behövs ju ofta fler övningar/ andra tankesätt för att bli bättre.

Du kan ju prova KBT? Kanske bra...?
Senast redigerad av Mellinie 2019-04-25 kl. 12:24.
Citera
2019-04-25, 12:29
Medlem
Citat:
Jo ett ett jättebra tips , hjälpt mig delvis. Även märkt att andra försökt hjälpa mig på detta sätt, visat att det är ok att göra bort sig. Men bara ett tips/metod, behövs ju ofta fler övningar/ andra tankesätt för att bli bättre.

Du kan ju prova KBT? Kanske bra...?

Jag fattar inte hur jag ska gå vidare med mig själv längre. Känner att denna jävla ångesten bromsar för mig kraftigt. Vill bara vara hemma och ligga i sängen.

Vill knappast umgås med folk jag i vanliga trivs och med. Är osäker på mig och och ångesten ger mig bara mer ångest. Blir sedan nedstämd av denna jävla ångest.
Citera
2019-04-25, 12:50
Medlem
Citat:
Jag fattar inte hur jag ska gå vidare med mig själv längre. Känner att denna jävla ångesten bromsar för mig kraftigt. Vill bara vara hemma och ligga i sängen.

Vill knappast umgås med folk jag i vanliga trivs och med. Är osäker på mig och och ångesten ger mig bara mer ångest. Blir sedan nedstämd av denna jävla ångest.

Kan ju vara bra att prata med en vän som du litar på och berätta om din ångest? Blir nog värre om du håller det inom dig? Du kanske inte upplevs så osäker som du tror?
Vad beror din sociala fobi främst på?

Ok, ser nu att din ångest beror på ditt spelande. Specifikt.
Senast redigerad av Mellinie 2019-04-25 kl. 12:59.
Citera
2019-04-25, 13:15
Medlem
Citat:
Kan ju vara bra att prata med en vän som du litar på och berätta om din ångest? Blir nog värre om du håller det inom dig? Du kanske inte upplevs så osäker som du tror?
Vad beror din sociala fobi främst på?

Ok, ser nu att din ångest beror på ditt spelande. Specifikt.

Min sociala fobi har utvecklat sig med tiden. Har länge förtryckt mig själv och varit negativ i mitt tankesätt. "Jag är värdelös nu" "en jävla speömissbrukare som kastat bort allt". De så jag ständigt tänker.

Den sociala robin har väl uppkommit då jag under flera år spelade och slösade bort mycket tid. När sen verkligenheten kommit i kapp är man helt knäckt. Har utvecklat någon sorts ängslighet och har konstant oro om hur framtiden kommer se ut för mig.

Jag tränar en hel del och är bra på det. Men även där börjar jag känna mig osäker, någon kanske vill komma fram för att prata med mig. Men jag är osäker på mig själv och försöker att undvika de.

Butiken, buss och va ute ger mig bara ångest och tanken kan ge mig ångest
Citera
2019-04-25, 16:10
Medlem
Citat:
Min sociala fobi har utvecklat sig med tiden. Har länge förtryckt mig själv och varit negativ i mitt tankesätt. "Jag är värdelös nu" "en jävla speömissbrukare som kastat bort allt". De så jag ständigt tänker.

Den sociala robin har väl uppkommit då jag under flera år spelade och slösade bort mycket tid. När sen verkligenheten kommit i kapp är man helt knäckt. Har utvecklat någon sorts ängslighet och har konstant oro om hur framtiden kommer se ut för mig.

Jag tränar en hel del och är bra på det. Men även där börjar jag känna mig osäker, någon kanske vill komma fram för att prata med mig. Men jag är osäker på mig själv och försöker att undvika de.

Ja vet ju inte så mycket om ditt liv eg. Du kanske inte kan uppnå/ lyckas med vissa saker i livet men du kan säkert få ett lyckligt liv ändå? Jämför dig inte så mycket med alla andra, det viktigaste är ju att du mår bra.

Förstår hur det känns till viss del iaf, har också problem med social fobi men tycker det är som jobbigast när det är tyst, eller gå på restauranger. Fick en fobi för att tappa ngt, men det har nästan försvunnit nu.

Sällan ngn kommer fram och pratar med en på gymmet, eller? Vad är du orolig för att säga då? Du kanske kan prova att säga ngt till personalen i kassan /receptionen när du kommer till gymmet?

Men låter främst som du behöver ordna upp ditt liv på ngt sätt? Tror du vet själv vad som är bäst för dig?
Senast redigerad av Mellinie 2019-04-25 kl. 16:55.
Citera
2019-04-25, 20:11
Medlem
julernsts avatar
Citat:

Som tidigare påpekats så finns det hjälp att få. Inom KBT arbetar man både med tankesätt och beteenden för att få till en varaktig förändring, och om man lägger ner tid och energi på behandlingen så kan man uppnå STORA förbättringar. Det kommer dock att vara jobbigt under tiden, så du måste vara beredd på att ångesten kommer att bli lite värre precis i början. Sen börjar den klinga av.

Du kan testa att gå till psykolog (rekommenderas) eller så kan du gå igenom behandlingen själv med hjälp av t ex den här boken https://www.adlibris.com/se/bok/soci...BoCWeAQAvD_BwE
Citera
2020-10-28, 22:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sp1rit
Du utsätter dig för din rädsla i en så kontrollerad setting du kan få till, om och om igen, tills din hjärna tröttnar på att sända de här varningssignalerna".
Kommer det suga första 500 gångerna? Japp. Kommer det bli lättare och lättare? Japp där också.
Ett tips

Jag äter maoi . Inte nardil men den som e lika bra som nardil . Parnate.

Har testat allt nästan. Ingenting funkat , men detta är ju nånting helt annat . Slår då allt annat med råge i medicinväg när det kommer till social fobi å panik känslor kring folk osv osv.

Alla borde veta om mannen dr Ken gillman angående parnate, han har forskat om den medicinen väldigt många år ,30 år minst. Å skrivit böcker ..... han har en fantastisk sida där man kan läsa om medicinen å allt möjligt material som inte finns nån annanstans. Www.psychotropical.info eller om det är com. Tyraminerna å allt det där är Inge svårt alls. På både nardil å parnate som e lika starka mediciner .jag äter nästintill som vanligt å det höjs aldrig mitt blodtryck. Och det som är så trist är ju att ingen jävla läkare nästan vet eller kan nånting om den. Allt som har med dessa två
Mediciner å göra,om att den e farlig eller vad dom nu säger vilket e bullshit, det hänger fortfarande kvar om nån incident på 50 å 60 talet när den kom å maten var ofta torkad å saker fermenterade osv . Då bildas tyraminer å på så
Sätt så var den farlig förr ,Samt dålig hantering av mat. I dagens samhälle så är det inte så överhuvudtaget . Visst finns det tyraminer men för att ge ett exempel. I vanlig processerad ost som inte lagras länge . Dom vanliga ostar man äter innehåller oftast ca 5 mg tyraminer på 1 kg. Och om man kommer upp i 25-30 mg tyraminer så är det Inge bra. Men liksom förstår ni perspektivet på saker å ting? Man kan äta det mesta om man äter humant å relativt nyttigt. Ingen fara alls.
Visst ska man strunta i vissa saker . Men det e få och det finns en grym diet lista med forskning å
Tester som e omfattande å exempel på hans hemsida. Dr Ken Gillman e ett geni. Alla läkare borde få läsa av hans material. Så dom vet nånting. Det e så trist att folk inte vet om att det finns bra saker och få. Å måsta må dåligt istället . Tragiskt. Jag känner mig lugn av parnate . Lugn i mig själv. Mer pratglad å allmänt glad i livet numera efter 9 år å inte klarat av att göra nåt. Handla ... träffa folk . Som dag å
Natt. Tack vare denna rödorangea lilla tablett.

Viktigt enligt mig e att man äter den sakta . Börjar på 10 mg i två veckor sen äter man 20 mg totalt varje dag i 4-6 veckor skulle jag säga. Sen kan man öka till 30 mg dosen som ska vara där man märker ännu mer markant skillnad. Jag e på 20 ännu efter 6 veckor å mår såhär bra redan. Rätt sjukt. Men ska öka nästa onsdag. Lycka till å kika upp Siten. Finns all info där å man får ett heeeeelt annat perspektiv på saker å ting å hur man ska tänka lite kring maten. Easy peacy.
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in