Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-10-20, 16:09
  #1
Medlem
Har just dragit in fiber, valt ISP och njutit av ca ett dygns snabbt surfande. Däremot i morse när jag vaknade så hade jag inget nät. Efter lite testande märker jag att det fungerar bra om jag kopplar in datorn direkt till fiberboxen.

Gissade att min router gett upp, så handlade en ny.. Men får exakt samma sak med den nya direkt ur kartong. Med andra ord inget fel på routern. Routern säger "There is an issue with your ISPs DHCP service", vilket låter rimligt. Frågan är, finns det något jag kan göra på min sida? Går det tvinga fram ett nytt dhcp-lease eller liknande? Har provad dra strömmen till fiberboxen och låta den vara avslagen några minuter, men ingen skillnad.. Förslag?
Citera
2018-10-20, 21:56
  #2
Medlem
W.Irvings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Drood
Har just dragit in fiber, valt ISP och njutit av ca ett dygns snabbt surfande. Däremot i morse när jag vaknade så hade jag inget nät. Efter lite testande märker jag att det fungerar bra om jag kopplar in datorn direkt till fiberboxen.

Gissade att min router gett upp, så handlade en ny.. Men får exakt samma sak med den nya direkt ur kartong. Med andra ord inget fel på routern. Routern säger "There is an issue with your ISPs DHCP service", vilket låter rimligt. Frågan är, finns det något jag kan göra på min sida? Går det tvinga fram ett nytt dhcp-lease eller liknande? Har provad dra strömmen till fiberboxen och låta den vara avslagen några minuter, men ingen skillnad.. Förslag?

Det var väl självklart att det havererar på en helg också.. din ISP har ingen helgsupport antar jag?
ISPn borde kunna berätta för dig vad originalroutern har för sig som gör att den tycker att det finns ett DHCP-problem. Om det nu inte finns loggar att hämta i nån av routrarna, som du kan posta här?
Citera
2018-10-20, 23:35
  #3
Medlem
Ulrik.Agrens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Drood
Har just dragit in fiber, valt ISP och njutit av ca ett dygns snabbt surfande. Däremot i morse när jag vaknade så hade jag inget nät. Efter lite testande märker jag att det fungerar bra om jag kopplar in datorn direkt till fiberboxen.

Gissade att min router gett upp, så handlade en ny.. Men får exakt samma sak med den nya direkt ur kartong. Med andra ord inget fel på routern. Routern säger "There is an issue with your ISPs DHCP service", vilket låter rimligt. Frågan är, finns det något jag kan göra på min sida? Går det tvinga fram ett nytt dhcp-lease eller liknande? Har provad dra strömmen till fiberboxen och låta den vara avslagen några minuter, men ingen skillnad.. Förslag?
Din ISP har väl begränsat din anslutning till en enhet, i detta fall din dator.
Du behöver i så fall registrera din router istället. Din ISP kan informera dig om hur du ska göra.
Citera
2018-10-20, 23:38
  #4
Medlem
PeterNosters avatar
Du kan inifrån routern klona din dators MAC adress.
Då lurar man ISPen att man har datorn ansluten direkt och får den adress datorn haft tidigare.

När du väl fått igång nätet går du in i routern och gör en release av WAN.
Sen tar du bort kloningen i routern och startar om routern.
Citera
2018-11-07, 11:20
  #5
Medlem
plasttygs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PeterNoster
Du kan inifrån routern klona din dators MAC adress.
Då lurar man ISPen att man har datorn ansluten direkt och får den adress datorn haft tidigare.

När du väl fått igång nätet går du in i routern och gör en release av WAN.
Sen tar du bort kloningen i routern och startar om routern.

Inte särskilt troligt att en lekman (som jag antar att TS är) klarar av detta. Åtminstone inte utan en mer utförlig beskrivning.

Testa att reboota mediaboxen och se om den släpper leasen.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback