Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-10-20, 15:41
  #1
Medlem
Leipreachans avatar
Är det bara jag eller är det så att kockar är kaxiga, skrytiga, dryga och gapiga? Se bara på olika matprogram hur arroganta och skrikiga kockar är. Gordon Ramsay, Paolo Roberto, Tom Sjöstedt, Sebastien Boudet, Per Morberg.

Är det så att sånna människor drar sig till yrket eller lägger dom på en fasad för det är en grej inom matlagning?
Citera
2018-10-20, 15:50
  #2
Medlem
Cannibalizations avatar
Tänker spontant att det är en status grej. Det finns ju ett artisteri bakom arbetet med professionell matlagning.
Citera
2018-10-20, 16:29
  #3
Avstängd
Brain Formulas avatar
Känner två kockar som jobbar på fina hak. Båda är väldigt trevligaoch ödmjuka. Tv är tv inte verklighet.
Citera
2018-10-20, 16:32
  #4
Medlem
FruStormuftis avatar
Gapiga och nerviga alkisar.
Kan man inte sköta 4 grytor samtidigt bör man satsa på Donken.
__________________
Senast redigerad av FruStormufti 2018-10-20 kl. 16:35.
Citera
2018-10-20, 18:00
  #5
Medlem
Kennethkvartings avatar
Jag har haft att göra med en hel del kockar i mitt yrkesliv.

Jag säger inte att alla är på följande sätt, men mönstret är iaf mycket tydligt i ett visst åldersspann, födda ca 1975 och framåt:

De beter sig som nån slags blandning mellan rockstjärnor och gangsters, de ser sig själva som jäääääävligt coola. De identifierar sig väldigt mycket med sitt yrke.

På en restaurang lyckades en av dem lukta sig till att en av mina kollegor var lite osäker, då började han tråka honom, både angående jobbet han gjorde och var kollegan kom ifrån, mig vågade han inte terrorisera dock, han försökte många gånger, men jag var spydig tillbaka, eller frågade om han ville ha jobbet gjort eller inte, och då blev han knäsvag, en mobbare helt enkelt.

På den arbetsplatsen var stämningen väldigt grabbig, kockarna var tatueradse från knogarna till örsnibben, hade Haradsexem och gjorde mycket high fives och annat hip hop-inspirerade fjanterier när de pratade. Mobbaren såg sig själv som den häftigaste av alla.

Jag tror att det beror på att kocken de senaste 20 åren har glorifierats i media, hantverksmässigt lagad mat har fått ett enormt uppsving i status.

Det kan vara lite störande att ha med de värsta skitstövlarna att göra, men på sätt och vis unnar jag dem faktiskt att vara lite "häftiga", kock är ett jävla skityrke vad det gäller pengar, arbetsmiljö och arbetstider.

Duktiga kockar gör ett förbannat bra jobb och de sprider matglädje med sitt kunnande, då får de gärna tro att de är nåt.

Jag tror att den generationen kockar jag beskriver ovan kommer klara sig betydligt bättre från alkoholism, som var en nästan obligatorisk arbetsskada hos deras äldre kollegor.
Citera
2018-10-20, 22:32
  #6
Moderator
Kyrpators avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kennethkvarting
På den arbetsplatsen var stämningen väldigt grabbig, kockarna var tatueradse från knogarna till örsnibben, hade Haradsexem och gjorde mycket high fives och annat hip hop-inspirerade fjanterier när de pratade. Mobbaren såg sig själv som den häftigaste av alla.

Det där får du gärna förklara. Det låter spännande.
Citera
2018-10-20, 23:12
  #7
Medlem
Kennethkvartings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kyrpator
Det där får du gärna förklara. Det låter spännande.

Öh, jag kom på att det stavas "eksem".

Det är en åkomma som främst drabbar män som har ett hävdelsebehov, det artar sig som eksem i armhålorna, sidan av bröstkorgen och insidan av överarmarna.

Det får den drabbade att måsta hålla armarna i en vinkel ut från kroppen.

Tillståndet observerades först på motorburen ungdom boende i Harads under senare halvan av 1980-talet.
Citera
2018-10-21, 09:23
  #8
Moderator
Kyrpators avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kennethkvarting
Öh, jag kom på att det stavas "eksem".

Det är en åkomma som främst drabbar män som har ett hävdelsebehov, det artar sig som eksem i armhålorna, sidan av bröstkorgen och insidan av överarmarna.

Det får den drabbade att måsta hålla armarna i en vinkel ut från kroppen.

Tillståndet observerades först på motorburen ungdom boende i Harads under senare halvan av 1980-talet.


Intressant. Man får tacka. Jag googlade (på eksem) men fick inte fram någonting, förutom ditt inlägg.
Citera
2018-10-21, 09:27
  #9
Medlem
Kennethkvartings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kyrpator
Intressant. Man får tacka. Jag googlade (på eksem) men fick inte fram någonting, förutom ditt inlägg.

Du förstod att det är ett slanguttryck va?

På andra ställen än i Norrbotten heter det säkert inte Haradseksem.
Citera
2018-10-21, 09:54
  #10
Moderator
Kyrpators avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kennethkvarting
Du förstod att det är ett slanguttryck va?

På andra ställen än i Norrbotten heter det säkert inte Haradseksem.

Nej, det förstod jag faktiskt inte. Fast när jag tänker efter så har jag nog hört det skämtet förut i en lite annorlunda variant.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback