Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2018-10-30, 17:38
  #13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av note-it
Eh, det är väl precis samma sak i så fall? Eller är du bara dum nu?
Nu har jag pratat med "rättsväsendet".
Och staten står för offentlig försvarare, oavsett om dom utser en random eller om jag själv föreslår någon.
Så tack för din expertis
Citera
2018-10-30, 18:48
  #14
Medlem
note-its avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sesamevil
Nu har jag pratat med "rättsväsendet".
Och staten står för offentlig försvarare, oavsett om dom utser en random eller om jag själv föreslår någon.
Så tack för din expertis
OK då saknar du alltså inkomst. Vaket.
Citera
2018-11-01, 05:50
  #15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av note-it
OK då saknar du alltså inkomst. Vaket.

Nej. "En offentlig försvarare står staten för" oavsett
Citera
2018-11-01, 17:40
  #16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sesamevil
Nej. "En offentlig försvarare står staten för" oavsett
Bara om du blir friad.

De bistår med försvarare, men du får bära kostnaden om du döms och har råd att betala för den.

Ta och läs en dom eller två, antingen står det att kostnaden för försvaret skall stanna på staten, eller så får den dömde återbetala en del av kostnaden.
Citera
2018-11-02, 22:46
  #17
Moderator
Iknowafewthingss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sesamevil
Var nyligen på kompletterande förhör gällande drograttfylla.
Jag har recept på narkotikan men fick bara en vecka på mig att ta fram det innan ärendet går vidare från polisen.
Fick även en vecka att föreslå vilken försvarare jag vill föreslå.

Frågan är den, ifall man väljer en väldigt upptagen föravarare, kan detta dra på tiden för rättegång tills denne har tid, eller väljs det då en ofentlig försvarare åt mig som har tid när rättegången hålls?

Vart kan jag vända mig för att hitta passande advokat? Kan jag behöva betala själv eller hur funkar det?

Så om en vecka lämnas utredningen över till åklagare som ska besluta om åtal väcks?

Det låter inte som att man har ansett att det funnits behov av en offentlig försvarare och det är inte alltid en sådan utses i rattfyllerimål, jag skulle därför inte räkna med det.

Hur som helst, som svar på din fråga så kontaktar domstolen byrån där din föreslagne advokat arbetar, då det är nära en ev. rättegång har de ofta ett bestämt datum eller åtminstone ett tidsspann angivet. Har advokaten inte möjlighet att ta på sig förordnandet så kommer denne att tacka nej.

Har man en advokat i ett tidigt skede av rättsprocessen så pågår den under lång tid från förordnandet och då kan datum för huvudförhandling skjutas upp ifall advokaten är uppbokad, domstolen skickar dock vanligtvis ut kallelser i god tid. Ibland så sätts även datumet för huvudförhandling ut i samråd med advokaten.

Det svar du fick av domstol är tekniskt sett korrekt men missvisande, det är alltid staten som betalar en offentlig försvarare och det är tur det annars hade aldrig yrkeskriminelle Kalle som sitter hos KFM sedan 20 år fått ett biträde. Huvudregeln är dock att om den misstänkte fälls för brott så ska denne återbetala kostnaden för den offentliga försvararen till staten, det finns dock undantag som redan varit uppe i tråden.

När det gäller ärendet bör det påtalas att enbart för att du har recept på narkotikaklassad medicin så innebär det inte att du inte kan dömas för rattfylleri, har du överskridit dosen kommer du att dömas och även om du inte har överskridit dosen så kan du dömas för s.k. kliniskt rattfylleri.
__________________
Senast redigerad av Iknowafewthings 2018-11-02 kl. 22:48.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback