Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-10-20, 14:19
  #1
Medlem
Det är inte bara Löfvens fel utan även de som suttit för länge i partiet och blivit ”småpåvar”.

”Intern S-kritik efter valet. -Det kom vallöfte efter vallöfte, det ar väldigt, väldigt mycket”.

Valet 2002 fick s 41 %. Efter det så kom då tex Här började folket inse konsekvenserna av pensionsreformen där Göran Persson år 2005 uttalade sig att kommande pensionärer kommer inte bli glada och även Vaxholmskonflikten.

Det ledde till att s fick 35 % valet 2006.

Sedan var många som ville att vi skulle kräva undantag för våra kollektivavtal att de skulle gälla på svensk mark-men icke.

I december 2009 dömde Arbetsdomstolen de både fackförbunden Byggnads och Elektrikerna att tillsammans betala ett allmänt skadestånd på 550 000 kronor till företaget för olagliga stridsåtgärder. I februari 2013 gjorde Internationella arbetsorganisationen ett yttrande om domen i vilket de ansåg att domen stred mot föreningsrätten. Organisationen krävde att regeringen skulle ändra lagen och betala tillbaka skadeståndet till Byggnads och Elektrikerna.
Socialdemokraten Sven-Erik Österberg ägnade stor del av sin talartid åt kollektivavtalen men gjorde ändå klart att s skulle rösta ja.
– Sverige ska ratificera Lissabonfördraget, det gör att EU kommer en bit på vägen mot att bli mer demokratiskt och öppet, sade Österberg.

Nu rasade S till är 31 % vid valet 2010.

Det var efter det valet som SD kom in och S började prioritera att attackera SD istället för att driva sin egen politik, trots det klarade S 31 % vid valet 2014.
Sedan kom då den ohämmade flyktingvågen.

Nu rasade S ytterligare och fick 28 % valet 2018.

Och nu ser vi igen konsekvenserna. Mer än 1000 utländska lastbilar lämnar aldrig Sverige. Många chaufförer lever i en misär som påminner om den som EU-migranterna lever
De utländska långtradare som du kör om på motorvägen kommer inte nödvändigtvis från utlandet.)

Kommunal omvärderar miljonstöd till S: ”Inte alls nöjda”

https://www.dn.se/nyheter/politik/ko...te-alls-nojda/
Citera
2018-10-20, 14:34
  #2
Avstängd
YP4XQs avatar
Jag tror fan Sverige är på väg av vägen på riktigt numera... För mycket som beter som upp är ner och ut är in och svart är vitt. Gått nån slags röta långt inne i kärnvirket.
Citera
2018-10-20, 16:55
  #3
Medlem
LO-toppen till Löfven: Välj M i stället för C.

Stefan Löfven (S) vill bilda en blocköverskridande regering och har tidigare pekat ut C och L som de partier han helst samarbetar med.
Både C och L vill se förändringar i arbetsrätten – vilket flera fackliga företrädare tydligt har motsatt sig i veckan.
"Om S vill förverkliga så mycket som möjligt av det man gick till val på så är det M man ska samtala med, inte C", skriver LO-ekonomen Torbjörn Hållö på Twitter.
LO:s förre chefsekonom tycker samma sak.
– Det är ingen LO-uppfattning, säger LO-basen Karl-Petter Thorwaldsson.

https://www.expressen.se/nyheter/val...stallet-for-c/

Om S inte går tillbaka till basic så kommer partiet fortsätta att minska.
Citera
2018-10-20, 16:58
  #4
Medlem
Lunkan99s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av YP4XQ
Jag tror fan Sverige är på väg av vägen på riktigt numera... För mycket som beter som upp är ner och ut är in och svart är vitt. Gått nån slags röta långt inne i kärnvirket.

Ditt inlägg är korrekt. Det är många av oss som ser det som sker och undrar hur det slutar.
Citera
2018-11-19, 13:26
  #5
Medlem
Det är långt före Löfvens tid som s har tappat bort vems intressen man försvarar.

Katalys ger följande förklaring till Socialdemokraternas usla valresultat:
"Socialdemokraternas problem i den nya politiska samtiden är bristen på ideologisk konsekvens och tydlighet med vems intressen man försvarar och vems man utmanar. Under valet sträckte man sig åt alla håll: höger, vänster, frihetligt och auktoritärt."
Och de fortsätter:
"Socialdemokraternas auktoritära valstrategi under våren 2018 höll på att sänka partiet helt, med intern splittring och många som inte kände igen sitt parti. Den framgångsrika valspurten lyckades dock rädda partiet från ett ännu större fiasko."

https://www.expressen.se/nyheter/val...sanka-partiet/
Citera
2018-11-19, 17:07
  #6
Medlem
Det är snarare att den allmänna utvecklingen i Europa, med ett rätt stort nationell och flyktingfientligt parti och en allt mer irrelevant socialdemokrati, har kommit att omfatta även Sverige. Från att ha varit ett undantag blir vi mer normala i Europa - ur den synvinkeln åtminstone.
Citera
2018-11-22, 10:38
  #7
Medlem
Löfven – stå upp för det arbetande folket.

Stig-Björn Ljunggren: Det är dags att sluta fika och betala tillbaka till väljarna

https://www.aftonbladet.se/debatt/a/...betande-folket
Citera
2018-11-22, 11:39
  #8
Medlem
StatligaTeleverkets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av YP4XQ
Jag tror fan Sverige är på väg av vägen på riktigt numera... För mycket som beter som upp är ner och ut är in och svart är vitt. Gått nån slags röta långt inne i kärnvirket.
Ja, jag hör ständigt historier om hur saker inte funkar längre, t.ex. om Riksbyggen ska fixa något tar det alltid förbannat lång tid innan något händer, exempelvis. Liksom sådant man hörde talas om att det förekom i Sydeuropa. Samtidigt verkar ingen vilja eller ens kunna lösa detta. De som arbetar jobbar ihjäl sig, tycker var och varannan person jag stöter på är på gränsen till att gå in i väggen, och så minns jag inte att det var förr.

Har nog inte så mycket med Löfven att göra dock, det här har pågått längre än så. Redan när jag gick på högstadiet märktes denna slapphet, och det var på Göran Perssons tid.
Citera
2018-11-27, 16:53
  #9
Medlem
Köper Löfven centerns kravlista för att få vara kvar vid makten så kommer garanterat baksmällan om fyra år.
Citera
2018-11-27, 17:28
  #10
Moderator
Meijis avatar
Rubrik förtydligad.

Gammal rubrik: Inte bara Löfvens fel.

Ny rubrik: Socialdemokraternas tillbakagång är inte bara Löfvens fel.



Politik: inrikes --> Partier och partipolitik
/Moderator
__________________
Senast redigerad av Meiji 2018-11-27 kl. 17:32.
Citera
2018-11-27, 19:02
  #11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av uea
Det är inte bara Löfvens fel utan även de som suttit för länge i partiet och blivit ”småpåvar”.

”Intern S-kritik efter valet. -Det kom vallöfte efter vallöfte, det ar väldigt, väldigt mycket”.

Valet 2002 fick s 41 %. Efter det så kom då tex Här började folket inse konsekvenserna av pensionsreformen där Göran Persson år 2005 uttalade sig att kommande pensionärer kommer inte bli glada och även Vaxholmskonflikten.

Det ledde till att s fick 35 % valet 2006.

Sedan var många som ville att vi skulle kräva undantag för våra kollektivavtal att de skulle gälla på svensk mark-men icke.

I december 2009 dömde Arbetsdomstolen de både fackförbunden Byggnads och Elektrikerna att tillsammans betala ett allmänt skadestånd på 550 000 kronor till företaget för olagliga stridsåtgärder. I februari 2013 gjorde Internationella arbetsorganisationen ett yttrande om domen i vilket de ansåg att domen stred mot föreningsrätten. Organisationen krävde att regeringen skulle ändra lagen och betala tillbaka skadeståndet till Byggnads och Elektrikerna.
Socialdemokraten Sven-Erik Österberg ägnade stor del av sin talartid åt kollektivavtalen men gjorde ändå klart att s skulle rösta ja.
– Sverige ska ratificera Lissabonfördraget, det gör att EU kommer en bit på vägen mot att bli mer demokratiskt och öppet, sade Österberg.

Nu rasade S till är 31 % vid valet 2010.

Det var efter det valet som SD kom in och S började prioritera att attackera SD istället för att driva sin egen politik, trots det klarade S 31 % vid valet 2014.
Sedan kom då den ohämmade flyktingvågen.

Nu rasade S ytterligare och fick 28 % valet 2018.

Och nu ser vi igen konsekvenserna. Mer än 1000 utländska lastbilar lämnar aldrig Sverige. Många chaufförer lever i en misär som påminner om den som EU-migranterna lever
De utländska långtradare som du kör om på motorvägen kommer inte nödvändigtvis från utlandet.)

Kommunal omvärderar miljonstöd till S: ”Inte alls nöjda”

https://www.dn.se/nyheter/politik/ko...te-alls-nojda/
Ger dig rätt i rubriken vilket gör att jag inte bemödat mig att läsa trådstarten.

Raset för S började långt innan Löfvén en hamnadt i Fjollträsk.
För mig började det en Februarinatt på Sveavägen även om Ingvar var riktigt bra.
Palme kan man ge mkt skit men en sak var han bra på o det var att hålla ihop ett arbetarparti. Med hans frånfälle så fick de interna grupperingarna mer spelutrymme.
Som sagt. Detta var bara början.
Steg för steg så har saker förändrats som gjort att S i dag bara är ett parti bland flera o det steg vi ser i dag är SD.
Ett parti som av någon konstig anledning än i detta nu attraherar väljare ur arbetarklassen.
I sig har S själva grävt denna grop så Sverige är politiskt retarded. Ja, hela landet är retarded då vi är så förbannat rädda för förändringar.
Men SD är ett resultat av Borgerlig politik hur konstigt det än kan låta då de samlar en stor del av arbetarklassen.

Ser vi till vår omvärld så är SDs systerpartier i en annan del av sin utveckling. Detta borde hela sjuklövern sett redan får 20 år sedan. Jag själv såg det bara att jag förstått det först nu.
Jävlar vad jag gnällde på invandringen o dess kostnader o skit på den tiden o jag var inte ensammen om det. Samtidigt så började invandringsfientliga partier i Europa skapas.
Ja, jag är inte politiskt sakkunnig. Men hur i helvete kunde de missa det?

Som sagt.
Palme var startskottet för S ras medan flertalet faktorer genom åren har gjort att det fortsätter att rasa.

Frågan är inte varför utan hur S ska bli ett bra parti som attrahetar väljare i framtiden mer än varför det gick som det gick?
För en sak är säker o det är att storpartiernas tid kommer aldrig tillbaka utan nu måste partierna hitta nya vägar för att nå ut med sin politik o DETTA är något jag ser som riktigt positivt då jag anser att blockpolitiken är den största faran för vårt land.
Citera
2018-11-28, 12:07
  #12
Medlem
Greiders ilska mot Lööf: ”En förolämpning mot 1,5 miljoner socialdemokrater”

Vi får väl se om Löfven i sin makthunger låter Lööf få styra och ställa.Då tror jag att s kommer att halveras nästa val.

https://www.aftonbladet.se/tv/a/272624
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback