Citat:
Ursprungligen postat av
Das Auto
Och vad menar du var negativt med den antika människan?...
Du kan väl ändå inte ha missat att Jesus är människa, helt och hållet mänsklig. Han introducerade hjärtats moral och ersatte därmed den lagiska moralen. Han bröt vid flera tillfällen mot den mosaiska lagen.
Vid den här tiden var de antika gudarna var på väg ut. Folk hade börjat tröttna på barnsligheterna. Den här processen hade börjat redan 500 f.Kr. Mysteriekulterna, såsom den elysiska, kunde inte längre rekrytera folk. Så de gick ut och rekryterade luffare och prostituerade. Samma process skedde i Österlandet, där Buddha tog avstånd från polyteismen och grundade en slags psykologisk religion utan egentliga gudar.
Det fanns ett undantag, nämligen kulten av Bacchus, som blev stor i Rom. Men det var inte så konstigt, då det gick ut på att i ett rituellt sammanhang festa och dricka sig full. Myndigheterna utrotade emellertid kulten och avrättade många av dess medlemmar.
Så kristendomen hade inga starka konkurrenter. Mithraskulten var förbehållen män, speciellt militärer. Gnosticismen utrotade sig själv, då den var antivärldslig. Kristendomen var fullkomligt överlägsen. Därför var den dömd att segra.
Det nietzscheanska tänkandet är besynnerligt. Jag läste hans Antikrist. Det var den värsta smörja jag någonsin har läst, såsom författad av en okunnig gymnasist. Nietzsche angriper de kristna trosartiklarna och säger att de är ovetenskapliga, löjliga, och att de går på tvärs med förnuftet. Men det är just därför som kristendomen kan fungera tillsammans med vetenskapen och utvecklandet av ett avancerat samhälle. Tron är utomvärldslig, vilket innebär att tron inte behöver obstruera i det jordiska livet. Det fungerar på annat sätt med islam. Islamisk tro är väldigt pragmatisk och verklighetsförankrad. Det handlar bara om det jordiska, vilket omintetgör utvecklandet av ett avancerat samhälle och ekonomiskt system.
Kristendomen förnekar inte individens betydelse. Den centrala trosartikeln är att den Heliga Anden har direkt inverkan på individens själstillstånd. Kristendomen innebar individens födelse. Under antiken var man inte det minsta intresserad av själva
personen. Det förklarar varför vi knappast vet någonting om exempelvis Julius Caesars personliga egenskaper. Den antika människan intresserade sig enbart för hans bragder. Idag är det tvärtom.