Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-10-20, 12:38
  #1
Medlem
Mullrets avatar
Lite teoretisk fråga. Men ifall alla signaturer på Flashback vore kända skulle åklagarmyndigheten ha kraft att åtala alla som skrivit negativt om invandrare. Så kallade hat och hotbrott.

De är ju efter facebook, så risken finns ju.
Men med 1.1miljoner personer blir det ju en mastig rättegång, även om lagrummet kanske bara täcker 50000 personer.
Citera
2018-10-20, 12:46
  #2
Medlem
okok1s avatar
Om du erkänner. Annars blir det svårt för en åklagare att bevisa att det är du som skrivit. Nekar man bara måste åklagaren bevisa att du har gjort brottet. Vilket är ganska omöjligt. Det är därför det är många gamlingar som åker dit på det för de erkänner. Många medger att det är de som har skrivit texten (erkännande) men att de inte har begått ett brott...
__________________
Senast redigerad av okok1 2018-10-20 kl. 12:54.
Citera
2018-10-20, 13:06
  #3
Medlem
Samma sak ang förtal. I vissa trådar hängs personer ut som gärningsmän men ändå kan de vara helt oskyldiga. Är ytterst tveksam till att asterixerna i namnen hjälper det minsta.
Citera
2018-10-20, 13:17
  #4
Medlem
Paijters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kahlbahl
Samma sak ang förtal. I vissa trådar hängs personer ut som gärningsmän men ändå kan de vara helt oskyldiga. Är ytterst tveksam till att asterixerna i namnen hjälper det minsta.
Asterixen är enbart mot sökmotorer.

Använd TOR när man loggar in på FB, outa inte en själv och se till att blanda skrivsätt.

För övriga som inte är anonyma (alla med 1000 inlägg) får man se till att invänta preskriptionstid.
Citera
2018-10-20, 13:20
  #5
Medlem
Sooks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Paijter
Asterixen är enbart mot sökmotorer.

Använd TOR när man loggar in på FB, outa inte en själv och se till att blanda skrivsätt.

För övriga som inte är anonyma (alla med 1000 inlägg) får man se till att invänta preskriptionstid.
Eller så skriver man inte saker som är olagligt. Det är också en variant.
Citera
2018-10-20, 14:44
  #6
Moderator
Gordon Blixts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mullret
en ifall alla signaturer på Flashback vore kända skulle åklagarmyndigheten ha kraft att åtala alla som skrivit negativt om invandrare.
Givetvis inte. Man kan skriva åtskilligt negativt om invandrare utan att det för den skull är ett brott.
Citera
2018-10-20, 14:50
  #7
Medlem
bjornebarns avatar
Bara så du vet så har redan majoriteten användare läckts ut till Researchgruppen. Jag finns också med där, inklusive den anonyma email jag registrerade mig med.

Citat:
Ursprungligen postat av Paijter
Asterixen är enbart mot sökmotorer.

Använd TOR när man loggar in på FB, outa inte en själv och se till att blanda skrivsätt.

För övriga som inte är anonyma (alla med 1000 inlägg) får man se till att invänta preskriptionstid.

Asterixerna fungerar ju dock inte ens mot sökmotorerna...
Citera
2018-10-20, 14:53
  #8
Medlem
Begntts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Paijter
Asterixen är enbart mot sökmotorer.

Använd TOR när man loggar in på FB, outa inte en själv och se till att blanda skrivsätt.

För övriga som inte är anonyma (alla med 1000 inlägg) får man se till att invänta preskriptionstid.
Vad 1000 inlägg vad händer då? Som inte hänt tidigare?
Citera
2018-10-20, 15:46
  #9
Medlem
Europes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sook
Eller så skriver man inte saker som är olagligt. Det är också en variant.

Det är bara aktuellt om man är helt ointresserad av politik, samhälle och kultur, alternativt om man är en antidemokratisk svensk regimslickare. Inget av de två stämmer in på mig, så av naturliga skäl riskerar allt jag skriver att vara olagligt. Speciellt då Sverige inte är en rättsstat och det därför i regel inte säkert går att veta vad som är lagligt och olagligt, samt därmed går det inte heller säkert att undvika skriva något olagligt så fort man skriver något annat än hyllningar till regimen, till den av regimen förda politiken eller skriver något i samklang med den statsstödda postmarxistiska ideologin.
Citera
2018-10-20, 15:49
  #10
Medlem
Sooks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Begntt
Vad 1000 inlägg vad händer då? Som inte hänt tidigare?

Hen menar att man outat sig tillräckligt mycket då för att det går att räkna ut vem man är om nån läser all information som som man gett ut. Typ var man bir, vilket lag man hejar på, ämnen som engagerar och sättet att skriva, tex favorituttryck som sen kan jämföras med facebook.

Så det kan ju vara en ide att byta konto då och då.
Citera
2018-10-21, 21:35
  #11
Medlem
Paijters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Begntt
Vad 1000 inlägg vad händer då? Som inte hänt tidigare?
Du kan inte skilja på de, dem och dom. Du använder kommatecken för att skriva o.s.v.

För att ta några exempel. Så få grejer hittar man inte folk på men med 1000 inlägg finns mycket att avsöka och kanske t.o.m. dialektala ord ingen annan på nätet använder sig av. Hoppas du förstår vad jag menar.
Citera
2018-10-21, 21:40
  #12
Medlem
Begntts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Paijter
Du kan inte skilja på de, dem och dom. Du använder kommatecken för att skriva o.s.v.

För att ta några exempel. Så få grejer hittar man inte folk på men med 1000 inlägg finns mycket att avsöka och kanske t.o.m. dialektala ord ingen annan på nätet använder sig av. Hoppas du förstår vad jag menar.
Jo jag fattar. Man sätter ihop en massa inlägg och sedan kartlägger man ett mönster i hur det skrivs och jämför med något annat ställe där man vet vem personen är. Eller så vet man att båda är samma.

Jag har precis börjat med de och dem och använder dom mindre och mindre.
Kanske kan man använda do och dom också då skulle det gå att kartlägga ganska lätt. Man ska nog inte blanda allt överallt utan det är nog bättre att hitta en stil på ett ställe och en annan stil på ett annat ställe. Men det är väl data övervakat så det går inte att vara helt "anonym" ändå.

Värre än 1984
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback