Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-10-20, 12:04
  #1
Medlem
shadow666s avatar
Hej har kanske tänkt köpa ett tv spel beg och är köpt från netonnet, kan garanti överlåtas på mig ? Finns gsranti kvar och digitalt kvitto.
Citera
2018-10-20, 12:09
  #2
Medlem
GormDenGamles avatar
Garantin följer med varan. Konstig fråga.
Citera
2018-10-20, 12:20
  #3
Medlem
EckiEckis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GormDenGamle
Garantin följer med varan. Konstig fråga.

Inte nödvändigtvis. Garanti är frivilligt och får ha ganska godtyckliga villkor. Det vanliga är dock att den följer varan, men inte alltid.

Reklamationsrätten däremot följer alltid varan.
Citera
2018-10-20, 12:33
  #4
Medlem
GormDenGamles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EckiEcki
Inte nödvändigtvis. Garanti är frivilligt och får ha ganska godtyckliga villkor. Det vanliga är dock att den följer varan, men inte alltid.

Reklamationsrätten däremot följer alltid varan.

Okej. Där lärde jag mig något nytt. Tack!
Citera
2018-10-20, 19:41
  #5
Medlem
EckiEckis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GormDenGamle
Okej. Där lärde jag mig något nytt. Tack!

En ganska lättläst artikel i ämnet https://pcforalla.idg.se/2.1054/1.69...-kopa-begagnat
Citera
2018-10-20, 22:18
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GormDenGamle
Garantin följer med varan. Konstig fråga.
Ofta om det är sk fabriksgaranti, men annars är garantin en utfästelse mellan säljare och köpare, har du förvärvat en produkt i ett senare skede så är du inte kund till det företag som sålt denna vara, enbart till den som sålt den till dig.
Citera
2018-10-20, 22:23
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EckiEcki
Inte nödvändigtvis. Garanti är frivilligt och får ha ganska godtyckliga villkor. Det vanliga är dock att den följer varan, men inte alltid.

Reklamationsrätten däremot följer alltid varan.
I den länk du hänvisar till framgår tydligt att det nu skriver i andra stycket inte stämmer.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback