Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-10-20, 10:08
  #1
Medlem
Yinool0401s avatar
Hej jag söker en riktig hjärna därute. Kör Win 10 med UEFI och har en Win 7 SSD som jag pluggat in i DVD-uttaget med SSD-Adapter rack.

10 fungerar bra, Win 7 kommer till splash screen sen hänger den sig, jag förstår att det inte är UEFI på den disken så jag undrar om man "bara" kan konvertera win 7 64 bit till UEFI då bör den ju boota eller är det lättare att konvertera Win 10 till MBR???

Sammanfattning Win 64 10+7 Dual boot , ena UEFI andra MBR, ändrar jag i BIOS till Legacy så startar så klart inte Win 10.

Jag har lyckats förut med denna bravad men jag kommer inte ihåg hur jag gjorde.
__________________
Senast redigerad av Yinool0401 2018-10-20 kl. 10:18.
Citera
2018-10-20, 13:29
  #2
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Yinool0401
Hej jag söker en riktig hjärna därute. Kör Win 10 med UEFI och har en Win 7 SSD som jag pluggat in i DVD-uttaget med SSD-Adapter rack.

10 fungerar bra, Win 7 kommer till splash screen sen hänger den sig, jag förstår att det inte är UEFI på den disken så jag undrar om man "bara" kan konvertera win 7 64 bit till UEFI då bör den ju boota eller är det lättare att konvertera Win 10 till MBR???

Sammanfattning Win 64 10+7 Dual boot , ena UEFI andra MBR, ändrar jag i BIOS till Legacy så startar så klart inte Win 10.

Jag har lyckats förut med denna bravad men jag kommer inte ihåg hur jag gjorde.

Om Win 7 SSD som du försöker starta från kommer från en annan dator så blir det ofta så där oavsett UEFI / MBR för att det var olika delar i datorerna. Även om du tar dig förbi, fixar, struntar i fel så är den ofta seg långsammare än vad den borde vara tills man installerat om Windows EFTER att man flyttat disken till nya datorn.


Sen så bör du bara ha 1 disk kopplad tills DVD / USB installerat klart Windows. Finns det flera diskar kan DVD / USB lägga använda något på andra disken som Windows behöver. Tex blir det svårare att veta vilken disk som orsakar fel i framtiden.

Om man ändå vill ha flera diskar kopplade när man installerar så måste äldre Windows installeras först. Tex först 7 sen 10. Annars skriver gamla över något när DVD / USB installerar den så att gamla inte längre startar.

Man kan välja i bios vilken disk datorn ska starta från. Nyare datorer bruka ha en knapp man kan trycka så man direkt får upp listan där man väljer disk.
__________________
Senast redigerad av panpo98 2018-10-20 kl. 13:34.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback