Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2018-10-20, 09:38
  #1
Medlem
kattlangarNs avatar
Först en kort beskrivning om vem jag är och vad jag gör.

Man, nyss fyllda 25 år, vältränad, 84 kilo.

Jobbar varannan helg, pluggar i veckorna, tränar i snitt 6 dagar i veckan, relativt stor social cirkel, inget problem med att träffa tjejer osv, ser bra ut, bra relation till föräldrarna osv.

MEN

Den här attans alkoholen... började väl dricka vid 15 års ålder, mestadels på helger i någon fjortiskällare. Sedan ett experimentellt drogbruk gällande allt ifrån gräs, LSD till amfetamin och rohypnol.

Tiden gick o jag blev äldre, droger är inte lika aktuellt längre, men däremot är alkoholen en desto charmigare vän.

Hoppar framåt tills nu. Jag tror definitivt jag har alkoholproblem men hela situationen är komplex. Jag kan hålla mig i 3 veckor utan någon form av berusningsmedel men när jag tar första ölen finns där inget stopp.

Ligger just nu och smuttar på mina nödraketer, Norrlands guld folköl, och jag vet att om några timmar kommer jag dricka grogg. Jag drack hårt igår och detta är det mest naturliga för mig, dvs återställare för att fortsätta fyllan. Varför vara bakfull med psykiskt påträngande ångest liksom?

Redan innan jag ska festa till det planerar jag inför morgondagen med återställare osv, brukar cykla runt i staden jag bor i med ett sexpack i väskan och bara glida runt hela dagen (älskar känslan när ångesten sköljs bort efter tredje folkisen).

Nåja.

Nu till frågeställningen. Hur är er relation till alkohol? Brukar ni också nyttja den ack så underbara återställaren? Är ni alkoholister eller nyktra alkoholister? Vad dricker ni idag på lördagsmorgonen?

Bara fyll på med svar.

Må väl allihop, och om detta inte passar i drogrehabilitering så får Mod gärna flytta tråden.
Citera
2018-10-20, 09:52
  #2
Medlem
Jellohs avatar
Skulle det inte ha hälsokonekvenser så skulle jag dricka dygnet runt. Jag är inget snedfyllo, så får rätt lite sociala konsekvenser. Men har jag gräs dricker jag inte alls.

Och nu sitter jag och dricker öl som "belöning" för att jag inte drack igår och var på gymmet kl 7 en lördag. Men det gör ju det hela meningslöst ur träningssynpunkt.

Så det är komplicerat. Jag medger lätt att jag har ett komplicerat förhållande till sprit, men jag dricker helst själv, fylla och rajraj går mig på nerverna. "Käften amatörer" brukar jag tänka om jag sitter på krogen på en helg.

Edit:

Just det ja, återställare. Visst blir det såna om jag supit ned mig ordentligt, men det blir ju mest ett slags kontrollerad avgiftning, och sånt försöker jag undvika. Underbara är de inte. Är du 25 vill du inte hamna där när du har två plattor 7,3 fulöl som du skall ransonera ut över 5 dagar för att inte fullständigt tappa vettet. Det är inte kul. Det vet jag.
__________________
Senast redigerad av Jelloh 2018-10-20 kl. 09:56.
Citera
2018-10-20, 09:56
  #3
Medlem
kattlangarNs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jelloh
Skulle det inte ha hälsokonekvenser så skulle jag dricka dygnet runt. Jag är inget snedfyllo, så får rätt lite sociala konsekvenser. Men har jag gräs dricker jag inte alls.

Och nu sitter jag och dricker öl som "belöning" för att jag inte drack igår och var på gymmet kl 7 en lördag. Men det gör ju det hela meningslöst ur träningssynpunkt.

Så det är komplicerat. Jag medger lätt att jag har ett komplicerat förhållande till sprit, men jag dricker helst själv, fylla och rajraj går mig på nerverna. "Käften amatörer" brukar jag tänka om jag sitter på krogen på en helg.


Haha förstår precis hur du tänker, fungerar likadant. Grejen är att jag tror att vi (ska inte tala för dig men ja...) befinner oss i något sorts limbo mellan alkoholism och ”sund relation till alkohol”.

Frågan är hur länge man kan ha det såhär utan att falla dit ordentligt. Men hoppas att ölen smakar bra för dig, snart korkar jag nog upp en flaska rött!
Citera
2018-10-20, 09:58
  #4
Medlem
Gärna en återställare, men inte så här tidigt. En dusch, en lång promenad, brunch. Sen framåt kvällen en pilsner så man blir människa igen.
Citera
2018-10-20, 09:59
  #5
Medlem
Dr_Dollars avatar
En liten fundering (till er båda kanske)
Känner ni att ni "behöver" en bärs även på veckodagarna också, bara för att klara av dagen och vara normal?
Citera
2018-10-20, 10:01
  #6
Medlem
kattlangarNs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr_Dollar
En liten fundering (till er båda kanske)
Känner ni att ni "behöver" en bärs även på veckodagarna också, bara för att klara av dagen och vara normal?

Nej jag kan ha en helt nykter och produktiv vecka utan behov av alkohol, påminner mig själv om hur duktig jag är!

Men

Om jag unnar mig en krogrunda på tisdagen så kan du ge dig fan på att jag sitter där med öl på onsdagen också. Det är en sorts djävulsk symbios.
Citera
2018-10-20, 10:02
  #7
Medlem
Bizmarcks avatar
Jag har inte längre tid eller lust att springa på krogen, men har ett rejält öl-vin-sprit-förråd hemma, som jag gladeligen tar för mig av för att förgylla vardag och helg. Älskar att gå omkring lite salongsberusad och jobba i trädgården, renovera, städa, laga mat eller vad det nu kan röra sig om för hushållssysslor.
Har inte heller varken tid eller lust till att vara bakfull, så visst slinker återställare ner. Bilkörning och sånt där brukar frugan få sköta.
Skulle nog säga att jag är lite småpackad 3-4 dagar i veckan, men ytterst sällan ordentligt full.
Citera
2018-10-20, 10:04
  #8
Medlem
kattlangarNs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bizmarck
Jag har inte längre tid eller lust att springa på krogen, men har ett rejält öl-vin-sprit-förråd hemma, som jag gladeligen tar för mig av för att förgylla vardag och helg. Älskar att gå omkring lite salongsberusad och jobba i trädgården, renovera, städa, laga mat eller vad det nu kan röra sig om för hushållssysslor.
Har inte heller varken tid eller lust till att vara bakfull, så visst slinker återställare ner. Bilkörning och sånt där brukar frugan få sköta.
Skulle nog säga att jag är lite småpackad 3-4 dagar i veckan, men ytterst sällan ordentligt full.

Förstår hur du resonerar... finns inget bättre än att lite salongsberusad laga mat, eller för den delen ta ett bad osv.

Men då antar jag att du inte dricker hårt någon av dagarna? För återställaren är som ett sorts elixir när gårdagen var allt för blöt, en nödvändighet liksom.
Citera
2018-10-20, 10:09
  #9
Avstängd
Trasigatrosors avatar
Dricker när jag kan. Alltså när jag inte jobbar. Eller sitter bakom ratten, förutom på byn, dår ere rattfylla då o då, Men dricker lite ofta. Har också vita perioder och en komplicerad relation till alkohol. Blir aldrig full per definition, det finns i bakgrunden bara samma med röka, på gräns till microdosering

Återställare o en wake n bake är standard

Kör helst en flaska riktigt kyld bärs i ett svep, mättar lite också, alternativt en halv flaska vitt vin med fruktdricka i lite knaperstekt bqcon och en joint

Har annars ett pro socialt liv och bra standard.
Citera
2018-10-20, 10:14
  #10
Medlem
Jellohs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr_Dollar
En liten fundering (till er båda kanske)
Känner ni att ni "behöver" en bärs även på veckodagarna också, bara för att klara av dagen och vara normal?

Nej. Men jag har otroligt lätt för att komma på varför det skulle passa, och jag vill alltid ha en. Och det är ju inte svårt att dricka i veckorna, det är bara mängden som avgör. Och där jag bor tittas det inte snett om man tar en bärs i veckan.
Citera
2018-10-20, 10:15
  #11
Avstängd
JagBlirVansinnigs avatar
Återställare ska man försöka låta bli, men händer för mig personligen om jag är iväg på semester och är standard om jag åker på fyllekryssnig, händer inte så ofta som tur är.

Vad tror du om att lägga ner starkspriten helt och hållet, det gjorde jag själv redan i 20 års åldern, blev bara i 5-6 fall av 10 för full fick alltså inte ut det jag vill ha av fyllan sen dumheter på det en ordentlig bakfylla dagen efter och massor ångest.

Prova med att ta bort starkspriten så är du ett steg i rätt riktning iaf, palla bli ett jäkla fyllo där hela livet handlar om alkohol, att du redan dagen du dricker planerar vad du ska dricka dagen efter låter inget bra.
Som sagt bort med starkspriten och försök bara dricka måttliga mängder bira så du får en skön och trevlig berusning och inte mår som en blöt misshandlad katt dagen efter.

Jag tycker det är väldigt gott med öl och att dricka mycket öl, så håller mig i 8 fall av tio till folköl, ett gott folköl hittar du på Lidl, 50cl glasflaskor 3.5 av märket Pearlenbacher för under 60:-
__________________
Senast redigerad av JagBlirVansinnig 2018-10-20 kl. 10:46.
Citera
2018-10-20, 10:21
  #12
Medlem
Bizmarcks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kattlangarN
Förstår hur du resonerar... finns inget bättre än att lite salongsberusad laga mat, eller för den delen ta ett bad osv.

Men då antar jag att du inte dricker hårt någon av dagarna? För återställaren är som ett sorts elixir när gårdagen var allt för blöt, en nödvändighet liksom.

Hårt och hårt. Jag har hög tolerans och har inga problem att dricka 3 flaskor vin eller 10-15 starköl under en dag, utan att för den sakens skull bli full.
Men ofta känner man givetvis av det dagen efter, och för att då kicka igång kroppen fungerar några öl som återställare innan frukost utmärkt.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback