Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 4
  • 5
2018-10-21, 12:37
  #49
Medlem
Sinraths avatar
Det funkar sällan att peka X grej och förbjuda det rakt upp och ner. Att få folk att ta bättre beslut handlar om att utbilda och stabilisera deras ekonomi och omgivning. Något som är oändligt mycket krångligare och är inte en 100procent-ig lösning men bättre än att dänga folk i finkan eller i alla fall bötfälla för att de konsumerade ditt eller datt.
Citera
2018-10-21, 21:57
  #50
Medlem
nittontrettons avatar
I ung ålder: Förbjud elektronik och godis/läskedryck (alkohol och tobak är givetvis förbjudet)

10 år + låt barnen börja se på tv, skaffa en basic telefon åt dem,med knappar och utan Internet.

Låt dem börja äta godis vid 12 kanske.

Kommer man på dem med tobak, alkohol eller narkotika så ska det vara extremt sträng bestraffning. Inte något daltande.

En bekant till mig ger inge godis eller något åt ungarna och det verkar funka jätte bra, jag själv är ungkarl och kommer dö som ungkarl, men om jag skulle haft barn hade jag gått efter ovanstående exempel
Citera
2018-10-22, 09:49
  #51
Moderator
Sun Rulers avatar
Jag tror inte på förbud utan snarare att du som vuxen bör leva som du lär.

Sitter du som vuxen klistrad framför teven/mobilen/paddan så är det en stor risk att ditt barn kommer göra detsamma oaktat vilka förmaningar du kommer med.

I vårt hushåll har vi en väldigt liberal hållning till godis, det har aldrig blivit en "spännande grej" för vårt barn. Om han frågar någon gång i affären om han får köpa godis så brukar vi säga ja, förutsatt att det rör sig om rimliga mängder och efter inmundigande av en måltid. Detta förhållningssätt har fått honom att bli tämligen ointresserad av godis. Han smakar någon bit för att sedan låta det ligga i skåpet vecka efter vecka. Hans jämnårige kusin har däremot strikta förhållningsorder gällande godis och när det väl finns godis till buds så trycker han i sig och tom fyller sina fickor för att kunna ha sedan.

Min arma mor var också strikt med allt vad sötsaker hette när jag var ung och som vuxen är jag galet förtjust i godis även om jag kan besinna mig. Min fru hade däremot en liberal uppväxt gällande sötsaker och hon är totalt ointresserad av godis som vuxen.
Citera
2018-10-23, 16:24
  #52
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av BigFatCone
Fascinerande det här med människor som vill förbjuda eller straffskatta saker dom inte gillar. Om man inte vill att ens kids dricker tre cola om dagen, så är det ju det inte statens uppgift att se till så att det blir så.

Problemet är ju att ens barn riskerar att bli mobbade om de inte sjunker till samma nivå som de andra barnen.
Citera
2018-10-24, 13:30
  #53
Medlem
BigFatCones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sovasang
Problemet är ju att ens barn riskerar att bli mobbade om de inte sjunker till samma nivå som de andra barnen.
Barn riskerar bli mobbade om dom en gång råkar säga Vovlo istället för Volvo. Ytterst dåligt argument faktiskt. Kids är dessutom idioter och det är upp till oss vuxna att lära dom vilka idiotier som är socialt gångbara eller inte.
Citera
2019-01-23, 12:43
  #54
Medlem
321js avatar
https://kurera.se/skippa-skoljmedlet...r-dina-klader/

"Ftalater tillsätts för att dofterna ska stanna kvar längre i plagget. Men dessa hormonstörande ämnen är inget som barn ska utsättas för, det kan störa både deras neurologiska utveckling, och leda till bland annat beteendestörningar som påminner om symtomen vid ADHD. Lukten från sköljmedel har visat sig leda till direkta konsekvenser som koncentrationssvårigheter, huvudvärk och nedsatt immunförsvar."
Citera
  • 4
  • 5

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback