Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2018-10-20, 01:56
  #1
Medlem
Mer än vad vi behöver? Påverkar många negativt, vi behöver vila till och från. Som inte alltid räcker över två helger.

Det vi jobbar för är mer än överlevnad som är värdelösa ändå som ger ingen fred o glädje som kmr inombords. Men vi lever i samhälle där vi sen barn blivit manipulerade att vilja ha grejer av olika slag från t.ex reklamen efter barnprogram. Jag var besatt
Citera
2018-10-20, 02:00
  #2
Medlem
Cannibalizations avatar
För att de rika kan bestämma att det ska vara så.
Citera
2018-10-20, 02:29
  #3
Medlem
Man brukar ju alltid höra att bland de saker folk ångrar mest i slutet av sina liv är att de jobbade för mycket. Har man ett jäkligt roligt jobb så behöver det inte vara negativt att jobba mycket, men har man ett jobb där det som vanligast känns neutralt så förstår jag att man kan ångra sig
Citera
2018-10-20, 02:32
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sinlo89
Man brukar ju alltid höra att bland de saker folk ångrar mest i slutet av sina liv är att de jobbade för mycket. Har man ett jäkligt roligt jobb så behöver det inte vara negativt att jobba mycket, men har man ett jobb där det som vanligast känns neutralt så förstår jag att man kan ångra sig
SOm yngre såg jag rikedom som lyckigaste livet. Men det var så tvärtom i verkligheten. Det gäller för alla också. Visst kan man bli exalterad av något materiellisk en stund men då är man ej fredfull. Men att vara fredful och glad kommer inifrån med en god insikt för vad som gör en glad på riktigt att vara vid liv är en jätte bra andledning för att vara glad så varför jagar vi den här statusen och materiella grejer som är tomma av glädje, en del tror gläjden kmr från sånt., har man inte haft tid med sig själv med stress o jobb så känns livet meningslöst.. Gäller att ha mer lugn och ro mer. Vi är ständigt på drift i dagens samhälle
Dem enormt rika företaget gör allt för oss att köpa och köpa. Funkar på dem omedvetna (om de inte gäller något man verkligen behöver)
__________________
Senast redigerad av laughing 2018-10-20 kl. 02:38.
Citera
2018-10-20, 02:38
  #5
Medlem
Du har inget val... Jobba eller må psykiskt dåligt, Häng ute som en luffare och grubbla över systemet. Sanningen är att det inte kommer stå någon bakom dig med en piska i handen och tvinga dig till något utan lidandet kommer sätta sig i huvudet oavsett vad du än gör i modern tid. Du är en modern slav.
__________________
Senast redigerad av EmME1993 2018-10-20 kl. 02:43.
Citera
2018-10-20, 02:40
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EmME1993
Du har inget val... Jobba eller må psykiskt dåligt, Häng ute som en luffare och grubbla över systemet. Sanningen är att det inte kommer stå någon bakom med en piska och tvinga dig till något utan lidandet kommer sätta sig i huvudet oavsett vad du än gör i modern tid. Du är en modern slav.
Jag är inte bitter alls Man väljer själv att lida, jag väljer att vara glad av alla mirakel runt om en och vara vid liv. Har boende men hade kunnat vara lika glad hemlös. Jag jobbar som vikarie på deltid och jag är jätte glad. Och man har ett val hur man vill leva. Finns uteliggare som är glada och nöjda över att leva.
Visst behöver vi överleva genom föda från pengar men utöver det är inget som behövs förutom sinnesro och inse att leva är ett mirakel. Mer och mer pengar i tron för ett btättre liv kan t.om vara ett hinder för ens gjädje då det är en illusion att tro det. Om man har en djup insikt inom sig själv. Meditation är något jag tipsar alla mina kollegor då det är ett bra redskap för dagens drastiska samhälle så man ser klart på saker så man ej faller i illusioner som leder till missnöje

Varför välja o lida? Smärta är en del av livet men lidande skapar du själv

Har den sämsta lägenheten i Stan tror jag, valde det billigaste. Jag tror faktiskt vi inte är olika om att vissa blir gladare av mer pengar, de flesta kan vara minst lika glada med minimum pengar om man ser verkligheten om just det. Att ha sinnesro och vara glad här o nu är möjligt för alla. Du behöver inte springa längre i tron om ett bättre liv. Då slösar du bort mycket av ditt liv för du inte såg tillräckligt klart
__________________
Senast redigerad av laughing 2018-10-20 kl. 02:53.
Citera
2018-10-20, 02:53
  #7
Medlem
Reggaemans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sinlo89
Man brukar ju alltid höra att bland de saker folk ångrar mest i slutet av sina liv är att de jobbade för mycket. Har man ett jäkligt roligt jobb så behöver det inte vara negativt att jobba mycket, men har man ett jobb där det som vanligast känns neutralt så förstår jag att man kan ångra sig

Jag jobbar vanliga 8 timmar men jag har också restid på ca 3 timar varje dag så jag är hemifrån från ca 07:30-19:30 varje dag, suger balle och jag hatar varje minut av det, jag ligger på dödsbädden och ångrar mitt liv redan nu vid 30 års ålder
Citera
2018-10-20, 02:56
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Reggaeman
Jag jobbar vanliga 8 timmar men jag har också restid på ca 3 timar varje dag så jag är hemifrån från ca 07:30-19:30 varje dag, suger balle och jag hatar varje minut av det, jag ligger på dödsbädden och ångrar mitt liv redan nu vid 30 års ålder
Du har alltid chansen att byta jobb, skära ner tiden. Vi ska inte behöva jobba så mycket! Mesta handlar om profit i dagens samhälle för vi är så pass omedvetna om att det inte behövs så mycket pengar.

Försök att jobba mindre, lev billigare och ha mer tid för dig själv i lugn. Vi behöver det,, många går ju in i väggen osv som inte insåg att dem kunde gjort något helt annat som hade motverkat det.

Det blir bättre bara du vill, vara inte rädd för att göra förändringar. Vi är ofta låsta till saker o ting vilket gör så vi lider. Frihet från att känna sig tvungen med något som egentligen är onödigt. Dvs jobba så mkt så man får överskott av pengar. Hoppas det bästa för dig och du är inte ensam. Man måste vara modig för att gör förändringar för att bli gladare ibland, lätt att bli fäst vid saker o ting men det ger lidande
__________________
Senast redigerad av laughing 2018-10-20 kl. 02:59.
Citera
2018-10-20, 03:27
  #9
Medlem
Customizedthings avatar
Man lurar ofta sig själv genom manipulation utifrån. Folk jämför sig själva med andra och försöker dra in mer pengar för att imponera på människor man egentligen inte bryr sig om. De stressar sönder, jobbar ännu mer för att få den lilla kicken utav att få lite mer i lön, vilket gör att de samlar på sig ännu mer skräp som de inte behöver som slutar med att de äger en och spiralen är igång. Ju mer skräp du samlar på dig, ju mindre kontroll har du över ditt liv för sakerna äger dig i slutändan i 9 fall av 10.

För att bryta den negativa spiralen måste man lära sig att sluta behöva bekräftelse utifrån och sluta tro att materiella ting kan göra en lycklig. Minimalism är den bästa vägen att gå.

Låter som en hippie, men är anarkokapitalist, tror på kapitalism till 100%, men det är skillnad på kapitalism och konsumism. Samla på dig hur mycket pengar du vill, more power to you, men fyll inte ditt liv med en massa onödiga prylar.
Citera
2018-10-20, 03:33
  #10
Medlem
Reggaemans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av laughing
Du har alltid chansen att byta jobb, skära ner tiden. Vi ska inte behöva jobba så mycket! Mesta handlar om profit i dagens samhälle för vi är så pass omedvetna om att det inte behövs så mycket pengar.

Försök att jobba mindre, lev billigare och ha mer tid för dig själv i lugn. Vi behöver det,, många går ju in i väggen osv som inte insåg att dem kunde gjort något helt annat som hade motverkat det.

Det blir bättre bara du vill, vara inte rädd för att göra förändringar. Vi är ofta låsta till saker o ting vilket gör så vi lider. Frihet från att känna sig tvungen med något som egentligen är onödigt. Dvs jobba så mkt så man får överskott av pengar. Hoppas det bästa för dig och du är inte ensam. Man måste vara modig för att gör förändringar för att bli gladare ibland, lätt att bli fäst vid saker o ting men det ger lidande

Jojo, jag har sökt nya jobb med jämna mellanrum men jag har inga kontakter så att försöka hitta ett jobb som gör att jag kan betala hyran känns omöjligt, bemanningsföretag kan man få tag på men det är inget jag klarar mig på, jag behöver en fast anställning med minst 40tim/mån och det är inget jag får då jag inte känner någon dvs inte har några kontakter
Citera
2018-10-20, 03:34
  #11
Medlem
RyanBroslings avatar
Jobb är del av meningen med livet, vår evolution och överlevnad som art bygger på det
Citera
2018-10-20, 03:36
  #12
Medlem
Customizedthings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RyanBrosling
Jobb är del av meningen med livet, vår evolution och överlevnad som art bygger på det

TS sade inte att jobb var meningslös, utan att vi jobbar för mycket. Har du svårt med läsförståelsen din lilla pundare?
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback