Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2018-10-20, 01:25
  #13
Medlem
För att läsa tekniskt basår behöver du ha läst Matte 2 vilket jag antar att du inte har gjort, dessutom sker inte antagning förrän HT 2019 vilket innebär att du inte påbörjar din utbildning förrän HT 2020. Om du läser upp allt via komvux och gör HP så kan du säkert börja din utbildning HT 2019. En fördel med tekniskt basår är att du har platsgaranti till olika utbildningar (utbudet varierar beroende på vart du pluggar). Själv skulle jag välja att bli behörig och sedan göra HP, men om du är ok med att ta lite extra tid på dig så är tekniskt basår ett bra val.
Citera
2018-10-20, 07:11
  #14
Medlem
Varför basår om han ska på en utbildning som kräver 1.05 HP?

Hur ska ha ens klara sin utbildning när han inte kommit in om han inte kan skriva 1.05?

Nej, komvux + HP och du kan börja HT 2019, annars får du börja HT 2020.
Citera
2018-10-20, 08:25
  #15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av airplus
Jobbar på Serneke och får just nu 32.000kr brutto. Kommer ej vilja jobba som detta, jobbet suger hästkuk och man känner sig som en slav hela dagen. Känner att jag inte kommer någonstans i mitt liv. Kommer ta minst 7 år för att jag ska kunna bli arbetsledare...
vill helst få min utbildning för att sedan flytta från sverige så fort som möjligt

Ingenting är omöjligt så länge som man känner till priset man får betala. Om du inte har läst ett studieförberedande program på gymnasiet blir hoppet något större, men det är irrelevant om du är studiemotiverad.

Råd: Jobba vidare för att ha lön och ytterligare tid med relevanta uppgifter inom bygg och anläggning innan högskolestudierna börjar. Vid sidan om jobbet läser du in matten själv och skriver proven som behövs (matte C-D tror jag du saknar). Fysik och Kemi måste du nog läsa på komvux då det ingår laborationer (kvällskurser finns om du har flyt). Inför varje HP lägger du 1-2 veckor där du fokuserar på att göra gamla högskoleprov för att komma in på denna kvot. Detta är den enkla biten.

Den tuffa biten är justeringen av fritiden, där du får räkna med att alltid ha en mattebok, ett skrivhäfte och en penna med dig för att kunna räkna på jobbrasterna, på kvällarna och hela helgerna (ja, man pluggar även på julafton). Om du tidigare festade fredag-lördag är det bara fredag som gäller då lördagen är pluggdag och i den ingår givetvis inte Premier League eller fika på stan. Välj att prioritera träning.

Som en parallell: När Henrik Stenson gick på golfgymnasium satt de övriga och kollade film och käkade chips när det regnade och blåste som fan ute. Henrik var aldrig med då han alltid stod och tränade. Tiger Woods eller Christiano Ronaldo är andra exempel på träningsprodukter.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback