Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2018-10-19, 20:15
  #1
Medlem
Hej, jag är snart 25 år och jag har jobbat som anläggare i snart 6 år nu, jag är en helt vanlig svensson med ett son-efternamn. Jag har bestämt mig att jag vill gå i högskola och utbilda mig till byggingenjör för att sedan flytta utomlands och jobba, kanske dubai...
Grejen är att jag inte har någon aning om vad jag behöver för betyg osv. Jag gick Bygg och anläggning i en skola i Stockholm, där gick jag ut med ett E i varje ämne förutom engelska där jag fick F, nu kan jag väldigt bra engelska och skulle inte ha några problem att få ett godkänt. Sedan är det anda ämnen? Typ Fysik och kemi, matte? har jag hört. Vart kan jag få dessa betygen? Hur lång är utbildningen? Kommer jag att vara för gammal när jag tar examen? någon som gjort samma sak som mig? Hur gick det?

Jag kommer inte ihåg någon fysik eller kemi ifrån högstadiet, kommer det vara ett problem? eller kan jag lära mig det bara genom att börja plugga dessa betygen?
Citera
2018-10-19, 20:22
  #2
Medlem
SophieNeveus avatar
Det svåra är väl kanske inte att komma in på utbildningen, du skall ju också klara av den och det kan bli svårt om du inte har några förkunskaper inom området såsom matte, fysik, kemi.
Det du behöver göra är att gå något år på komvux.
Borde finnas någon skola som har intagningspoäng på ett genomsnittligt C, tror inte att det räcker att du enbart pluggar upp kärnämnena men kan ha fel.

Ett annat alternativ är att plugga upp kärnämnena och sedan försöka komma in genom att göra högskoleprovet, om du är naturligt begåvad är detta nog den enklare vägen att ta sig in. Framförallt minst tidskrävande.
Citera
2018-10-19, 20:34
  #3
Medlem
Läs in behörighet på komvux och kör högskoleprovet. 1.05 räckte till högskoleingenjör inom bygg senast, snitt är typ 0.8 någonting.
Alla klarar 1.05, är du motiverad så går det.
Citera
2018-10-19, 21:02
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Josef.K.33
Läs in behörighet på komvux och kör högskoleprovet. 1.05 räckte till högskoleingenjör inom bygg senast, snitt är typ 0.8 någonting.
Alla klarar 1.05, är du motiverad så går det.
Går det på ett år?
Citera
2018-10-19, 21:17
  #5
Medlem
Embraces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av airplus
Hej, jag är snart 25 år och jag har jobbat som anläggare i snart 6 år nu, jag är en helt vanlig svensson med ett son-efternamn. Jag har bestämt mig att jag vill gå i högskola och utbilda mig till byggingenjör för att sedan flytta utomlands och jobba, kanske dubai...
Grejen är att jag inte har någon aning om vad jag behöver för betyg osv. Jag gick Bygg och anläggning i en skola i Stockholm, där gick jag ut med ett E i varje ämne förutom engelska där jag fick F, nu kan jag väldigt bra engelska och skulle inte ha några problem att få ett godkänt. Sedan är det anda ämnen? Typ Fysik och kemi, matte? har jag hört. Vart kan jag få dessa betygen? Hur lång är utbildningen? Kommer jag att vara för gammal när jag tar examen? någon som gjort samma sak som mig? Hur gick det?

Jag kommer inte ihåg någon fysik eller kemi ifrån högstadiet, kommer det vara ett problem? eller kan jag lära mig det bara genom att börja plugga dessa betygen?

Äsch fortsätt jobba som anläggare istället. Köra rundpadda och skyffla singel, det är väl inte så tokigt? Vilket företag är du på?
Citera
2018-10-19, 21:28
  #6
Medlem
SkateBlinds avatar
Grundläggande behörighet på högskoleingenjör + matte d, fysik b, kemi a. Tror det är det som gäller. Angående ålder är det inget negativt att ha lite erfarenhet under bältet. Men räkna med att behöva jobba lite för det i början speciellt med matteämnena. Men du kan absolut hinna läsa in matten, fysiken och kemin på ett år och hinna skriva högskoleprov 2 ggr för att komma in.
Citera
2018-10-19, 21:31
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av airplus
Går det på ett år?

Ja.

Du behöver Matte 3, Fysik 2 och Kemi 1. Om vi utgår från att du har Matte A / 1 så tar det fem månader att läsa in detta på komvux. Kanske blir lite tight med att hinna plugga inför HP också men om du ligger i så går det.
Citera
2018-10-19, 21:42
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Josef.K.33
Ja.

Du behöver Matte 3, Fysik 2 och Kemi 1. Om vi utgår från att du har Matte A / 1 så tar det fem månader att läsa in detta på komvux. Kanske blir lite tight med att hinna plugga inför HP också men om du ligger i så går det.

Ingen chans att han klarar av allt på fem
månader.
Citera
2018-10-19, 21:46
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Confusedsoul
Ingen chans att han klarar av allt på fem
månader.

Heltid är 100p per månad. Eller det kanske är 5 veckor.

Säg att han klarar det på sex månader då i värsta fall. Varför skulle han inte klara det?
Citera
2018-10-19, 22:00
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Embrace
Äsch fortsätt jobba som anläggare istället. Köra rundpadda och skyffla singel, det är väl inte så tokigt? Vilket företag är du på?
Jobbar på Serneke och får just nu 32.000kr brutto. Kommer ej vilja jobba som detta, jobbet suger hästkuk och man känner sig som en slav hela dagen. Känner att jag inte kommer någonstans i mitt liv. Kommer ta minst 7 år för att jag ska kunna bli arbetsledare...
vill helst få min utbildning för att sedan flytta från sverige så fort som möjligt
Citera
2018-10-19, 22:53
  #11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av airplus
Jobbar på Serneke och får just nu 32.000kr brutto. Kommer ej vilja jobba som detta, jobbet suger hästkuk och man känner sig som en slav hela dagen. Känner att jag inte kommer någonstans i mitt liv. Kommer ta minst 7 år för att jag ska kunna bli arbetsledare...
vill helst få min utbildning för att sedan flytta från sverige så fort som möjligt
Gör högskoleprovet och läs ett tekniskt basår. Du får platsgaranti till utbildningen och vid de mindre lärosätena är basåret enklare att slutföra.
Citera
2018-10-20, 00:52
  #12
Medlem
Basåret är din väg in. Det är dock inte bara att knata in där, du behöver grundläggande behörighet (svenska 3 och engelska 6) samt matematik 2a/b/c vilket lär du fixa på komvux. Sen är det HP som gäller för att komma in på basåret. Når du dit får du platsgaranti in på programmet.

Det är lite jobb men det är säkert värt det.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback