Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-10-19, 20:02
  #1
Medlem
Varenda gång jag ska hämta ut recept på något apotek så inträffar detta.

Jag säger till personalen i kassan att jag ska hämta ut ett recept från (datum) och från vårdcentralen x. Jag försöker verkligen göra det så tydligt som jag kan och jag kan tillägga att jag inte får recept utskrivna ofta och därmed kan inga missförstånd uppstå.
Ändå så ska de alltid envisas med att fråga ,-"Det är alltså (medicinens namn) som du ska ha?

Får de verkligen uttala namnet på medicinen som kunden ska hämta ut? det är inte alls diskret och det hörs ju ibland över hela butiken.
Det här gör mig irriterad för det sker exakt varenda gång och på olika apotek.
Kul för de kunder som har sjukdomar/besvär de vill hålla hemliga..

Det borde bryta mot någon sekretessbestämmelse?
Om de nu gör det för att de inte ska råka ge ut fel medicin till kunder som har massa recept i sina profiler så borde de förslagsvis kunna visa kartongen och fråga om det är rätt medicin.

Edit: Legitimation lämnas fram först av allt.
__________________
Senast redigerad av Puckochoklad 2018-10-19 kl. 20:23.
Citera
2018-10-19, 20:17
  #2
Medlem
Du upplever alltså att det är som i Monty Pythons - The Chemist Sketch https://www.youtube.com/watch?v=NGlCWeRDyKs

Då föreslår jag att du i fortsättningen lämnar fram ditt leg och ett utskrivet meddelande där du preciserar exakt vilka av dina recept du vill hämta ut och i vilken mängd och doser. Då behöver inte apotekspersonalen ställa kontrollfrågor om dina pinsamma mediciner.
Citera
2018-10-19, 20:19
  #3
Medlem
Stockmokks avatar
Tror detta är nåt som ligger i gråzonen, såvida det inte är nåt namn på medicinen som pekar på könssjukdom eller liknande som i monty python sketchen där farmakologen kommer ut och gapar högt "vem var det som hadde syffe?"

https://youtu.be/NGlCWeRDyKs?t=12

Edit: ser att nån annan fick samma tanke
Citera
2018-10-19, 20:22
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 460430-0014
Du upplever alltså att det är som i Monty Pythons - The Chemist Sketch https://www.youtube.com/watch?v=NGlCWeRDyKs

Då föreslår jag att du i fortsättningen lämnar fram ditt leg och ett utskrivet meddelande där du preciserar exakt vilka av dina recept du vill hämta ut och i vilken mängd och doser. Då behöver inte apotekspersonalen ställa kontrollfrågor om dina pinsamma mediciner.


Givetvis så lämnar jag fram legitimation....
Citera
2018-10-19, 20:46
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stockmokk
Tror detta är nåt som ligger i gråzonen, såvida det inte är nåt namn på medicinen som pekar på könssjukdom eller liknande som i monty python sketchen där farmakologen kommer ut och gapar högt "vem var det som hadde syffe?"

https://youtu.be/NGlCWeRDyKs?t=12

Edit: ser att nån annan fick samma tanke

Finns väl alla möjliga mediciner som är mot besvär som kan räknas som "privata". Magbesvär, psykofarmaka osvosv. Folk tycker ju tamefan att det är pinsamt att köpa toalettpapper tom
Citera
2018-10-19, 21:25
  #6
Medlem
Jag föreslår att du istället säger till dem vad för medicin du ska ha samt hur mycket och lämna fram leg. Då kommer de ju inte repetera det högt så alla andra hör.

Vem som skrivit ut, när och var är ju inget apoteket behöver veta.
Citera
2018-10-19, 21:36
  #7
Medlem
Jag vill inte ha tips om hur jag ska göra för att undvika denna situation utan jag undrar om det bryter mot någon lag. Tex OSL.
Citera
2018-10-20, 02:45
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Puckochoklad
Varenda gång jag ska hämta ut recept på något apotek så inträffar detta.

Jag säger till personalen i kassan att jag ska hämta ut ett recept från (datum) och från vårdcentralen x. Jag försöker verkligen göra det så tydligt som jag kan och jag kan tillägga att jag inte får recept utskrivna ofta och därmed kan inga missförstånd uppstå.
Ändå så ska de alltid envisas med att fråga ,-"Det är alltså (medicinens namn) som du ska ha?

Får de verkligen uttala namnet på medicinen som kunden ska hämta ut? det är inte alls diskret och det hörs ju ibland över hela butiken.
Det här gör mig irriterad för det sker exakt varenda gång och på olika apotek.
Kul för de kunder som har sjukdomar/besvär de vill hålla hemliga..

Det borde bryta mot någon sekretessbestämmelse?
Om de nu gör det för att de inte ska råka ge ut fel medicin till kunder som har massa recept i sina profiler så borde de förslagsvis kunna visa kartongen och fråga om det är rätt medicin.

Edit: Legitimation lämnas fram först av allt.

Numera kan man beställa receptbelagda mediciner på nätet och hämta dem på.valfritt utlämningsställe. Då slipper man sådana här pinsamheter.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback