Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-10-19, 18:21
  #1
Medlem
jsson98s avatar
Tjena åkte på böter idag för att inte stått innanför skylt T11-4.

Min fråga är var gränsen går för vad som är innanför/utanför? I mitt fall stod jag i princip mitt framför skylten så att havla bilen var "utanför" sett till stoplen som skylten satt på. Såg andra bilar som stod med "mindre" utanför som inte fått böter.

Finns det någon klar regel t.ex alla fyra hjul innanför eller är det upp till lapplisans godtyckliga bedömning? Värt att tilläga att det inte fanns några p-fickor utritade.
Citera
2018-10-19, 18:40
  #2
Medlem
Tror verkligen det beror på var skylten sitter. Är det på ställen med ont om parkeringar är det väl bara att inse att man är fucked.
Citera
2018-10-19, 21:03
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jsson98
Tjena åkte på böter idag för att inte stått innanför skylt T11-4.

Min fråga är var gränsen går för vad som är innanför/utanför? I mitt fall stod jag i princip mitt framför skylten så att havla bilen var "utanför" sett till stoplen som skylten satt på. Såg andra bilar som stod med "mindre" utanför som inte fått böter.

Finns det någon klar regel t.ex alla fyra hjul innanför eller är det upp till lapplisans godtyckliga bedömning? Värt att tilläga att det inte fanns några p-fickor utritade.
Hjul innanför, det gäller när det är markering på marken, pilskyltarna, där får du utgå från stolpen – bilen skall vara innanför. Är halva bilen utanför så lär det bli "utanför markerad plats".
Citera
2018-10-19, 22:46
  #4
Medlem
miikoss avatar
Nej, det är en enkel bedmömning, inga hjul får vara utanför området där man får parkera.

https://www.riksdagen.se/sv/dokument...998-1276#K3P49

Kontrollera dock så att P-förbud gäller på andra sidan av pilen.
Citera
2018-10-19, 23:35
  #5
Medlem
jsson98s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av miikos
Nej, det är en enkel bedmömning, inga hjul får vara utanför området där man får parkera.

https://www.riksdagen.se/sv/dokument...998-1276#K3P49

Kontrollera dock så att P-förbud gäller på andra sidan av pilen.

Hur vet jag att P-förbud gäller på andra sidan pilen? Tror bara det satt den P-skylt på infarten till parkeringen och ovannämnda pilar som avgränsade områdena där man fick ställa sig.
Citera
2018-10-19, 23:38
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jsson98
Hur vet jag att P-förbud gäller på andra sidan pilen? Tror bara det satt den P-skylt på infarten till parkeringen och ovannämnda pilar som avgränsade områdena där man fick ställa sig.
Vad är bilen rapporterad för? "Utanför markerad plats", det kan platsa om det sitter E19 vid infarten. Är det istället E20 som infartsskylt kan även områdesförbud åberopas.
Är det en kontrollavgift eller en felparkeringsavgift?
Citera
2018-10-20, 21:18
  #7
Medlem
jsson98s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nordiad
Vad är bilen rapporterad för? "Utanför markerad plats", det kan platsa om det sitter E19 vid infarten. Är det istället E20 som infartsskylt kan även områdesförbud åberopas.
Är det en kontrollavgift eller en felparkeringsavgift?

Utanför markerad plats, Kontrollavgift, ska ta mig dit igen och checka vilka skyltar som sitter vid infarten
Citera
2018-10-20, 21:44
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jsson98
Utanför markerad plats, Kontrollavgift, ska ta mig dit igen och checka vilka skyltar som sitter vid infarten
Kontrollavgift, då är det på civilrättsligt område. Infarten skyltas med antingen E19 och tilläggstavla med uppgift på vem som bevakar eller E20 med motsvarande skylt. På den platsen bör det vara E19. Det går även att förse varje parkeringsrad med motsvarande information, alltså tilläggstavla med namn på parkeringsbolaget, dock sällsynt på större parkeringar..
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback