Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 7
  • 8
2021-12-04, 23:41
  #85
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av f30malmo
Schysst från början vet jag inte. Jag har ju bott här i ganska många år, och Seved har aldrig varit ett schysst område under den tiden jag bott här i alla fall. Jag vet inte var du kommer ifrån, men bra områden och sämre områden i Malmö har mycket kortare avstånd mellan sig jämfört med i Stockholm och Göteborg. Allt är centralt i stort sett. På Seved skiljer det bokstavligen en gata från dåligt till bättre, på ena sidan villor och ganska mysigt område, andra sidan vägen getto.

Rosengård är större än Seved, men hade inte velat bo på något av ställena.

När byggdes problemseved i förhållande till rosengård o hur många portar/lägenheter är det
i dessa områden jfrt med varandra - o vem vilka äger sevedhusen - Rosengård är väl
mycket MKB o varför får inte hyresvärdarna stryk för att de inte gallrar hyresgäster - det är ju
bostadsbrist i dag o värdarnas marknad
Citera
2021-12-09, 19:26
  #86
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Egnatankar
Det är sant att den sista stora gängskjutningen skedde vid Värnhem, men den skottlossningen var chockartad för de flesta Malmöbor. Det brukar inte smälla vid Värnhem. (För övrigt har en Göteborgsgangster häktats för inblandning i det trippelmordet. Inte mycket tyder på att själva området hade mycket att göra med den konflikten.)

Rörsjöstaden är fin, särskilt en bit upp från Värnhem mot Petri kyrka till.

Jag tror inte att du behöver vara rädd för Värnhem. Bor du nära torget så känns det tryggt i sig själv, därför att det alltid är gott om folk där.
Kan vara värt att då samtidigt informera att man får ett överflöd av missbrukare precis utanför fönstret. Kan vara bra att veta. Byta själv buss i många år på värmnhemstorget. Otroligt öppet missbruk bland lirarna där.

Malmö generellt: för dig som kanske inte har eller ska skaffa barn, samt faktiskt tycker det är något positivt och roligt med en stor Mellanöstern befolkning, och kanske kan tycka att det inger npgon sorts charm att det är lite stökigt och kriminellt runt om. Jag antar att det är sådana personer som prisar Malmö. Andra är väl de som isolerar sig i käppstaden eller i hamnen. Men skulle då inte med gott samvete rekommendera staden som bostadsort till en blivande eller existerande svensson familjer. Hua.
__________________
Senast redigerad av asrider 2021-12-09 kl. 19:29.
Citera
2021-12-09, 19:47
  #87
Medlem
swebarbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SC430
Kan någon berätta om Seved o varför detta har spårat ur.

Seved är ju inte miljonprogram eller Ghetto typ Araby, Bergsjön, Rosengård, Runkeby, Tensta.

Seved verkar ju juste på papperet för oss som inte är malmöbor

nja seved är väl inte direkt något mysigt område man vill bo eller gå runt i direkt.. det ska man undvika helst även på dagtid har jag hört det är obehagligt röra sig där.
Citera
2021-12-09, 21:46
  #88
Avstängd
Vem äger husen i Seved?

Malmö är Sveriges justaste stad om man bor i en Stoor BR med högt till tak o låg avgift
INNANFÖR kanalerna o har juste bil o garage
Citera
2021-12-23, 18:10
  #89
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av swebarb
nja seved är väl inte direkt något mysigt område man vill bo eller gå runt i direkt.. det ska man undvika helst även på dagtid har jag hört det är obehagligt röra sig där.

Det beror ju inte på husen dock, trevligt 50-tals torg, mysiga små gator. Sen att det är mycket böss som drar runt där är väl det som skapar omysigheten.
Citera
2021-12-25, 21:51
  #90
Medlem
Det är korta avstånd i Malmö. Staden är inte så stor, lite större än Södermalm i Sthlm, men inga backar, går bra att cykla dit man ska. Men är man rädd för problemområden så finns ju dom nära hur man än tänker.
Citera
2021-12-25, 23:39
  #91
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av f30malmo
Hur är Seved inte miljonprogram?

Det är exakt som en Stockholms-söderförort.
Husen är något äldre än miljonprogrammet. 50-talet?
Citera
2021-12-26, 00:25
  #92
Medlem
f30malmos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av storkvitter
Husen är något äldre än miljonprogrammet. 50-talet?

Ja, det har du rätt i ser jag. Det är väl känslan som är densamma.
Citera
2021-12-27, 10:28
  #93
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av f30malmo
Ja, det har du rätt i ser jag. Det är väl känslan som är densamma.

Sofielund har betydligt trevligare arkitektur än miljonprogrammet. Nära stan också. Hade kunnat vara ett mycket trevligt område under andra omständigheter.
Citera
2022-01-29, 10:07
  #94
Medlem
MyseMises avatar
Citat:
Ursprungligen postat av apanola12
Sofielund har betydligt trevligare arkitektur än miljonprogrammet. Nära stan också. Hade kunnat vara ett mycket trevligt område under andra omständigheter.

Precis, för ett icke ont anande öga ser ju Sofielund helt ok ut, det ser ut som vilket område som helst i de centralare delarna av Malmö.

Har en polare som jobbade med att dela ut online-matkassar från en matvarubutik. Av någon anledning hade han väldigt mycket kunder kring Sevedsplan. Vi brukade skämta om att det är folk som inte är från Malmö, som (pga. det helt ok utseendet på husen och någorlunda centrala läget) råkat skaffa lägenhet på Seved & inte vågat lämna lägenheten sen dess, och därför beställer matvarorna på nätet.
Citera
  • 7
  • 8

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback