Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2018-10-19, 15:53
  #1
Medlem
För 10år sen fanns bara 3 premium märken Audi, Bmw och Mercedes men har läst att vissa har gett sig in i segmentet på senare år som Jaguar, Volvo, Alfa Romeo, Infiniti men var är VW som är världens största bil märke

VW har ju bilar i alla klasser och övre halvan tycker jag är lika lyxig och t.o.m lyxigare än volvos dito. Är VW lika premium som Volvo tänker på vanliga Passat, Arteon, Phideon, Toureg mm

I mina ögon så ser Arteon mycket lyxigare och snyggare än Volvos S90. Nya Toureg lika lyxig som XC90. Även Passat lika lyxig som S60 osv.. Att VW säljer 30 x 1 mot Volvo är en annan femma. Nu menar jag lyxkänslan och kvalité

VW VS Volvo vilken är bäst eller är de lika premium ?
Citera
2018-10-19, 16:13
  #2
Medlem
Megaforces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av babi.
För 10år sen fanns bara 3 premium märken Audi, Bmw och Mercedes men har läst att vissa har gett sig in i segmentet på senare år som Jaguar, Volvo, Alfa Romeo, Infiniti men var är VW som är världens största bil märke

VW har ju bilar i alla klasser och övre halvan tycker jag är lika lyxig och t.o.m lyxigare än volvos dito. Är VW lika premium som Volvo tänker på vanliga Passat, Arteon, Phideon, Toureg mm

I mina ögon så ser Arteon mycket lyxigare och snyggare än Volvos S90. Nya Toureg lika lyxig som XC90. Även Passat lika lyxig som S60 osv.. Att VW säljer 30 x 1 mot Volvo är en annan femma. Nu menar jag lyxkänslan och kvalité

VW VS Volvo vilken är bäst eller är de lika premium ?

De billigare modellerna av BMW, Audi och Mercedes är långt ifrån premium och kvalitetsmässigt sämre än t.ex Volvo och ganska likvärdiga VW. Det är de dyrare modellerna som kan anses vara premium. VW har sin lyxserie Phaeton som inte går att jämföra med deras billigare modeller. Volvo har inte riktigt modeller i denna nivå och BMW M760 ligger väl där och nosar. Audi A8 är i stort sett samma bil som Phaeton och ungefär lika mycket premium,
Citera
2018-10-19, 16:28
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Megaforce
De billigare modellerna av BMW, Audi och Mercedes är långt ifrån premium och kvalitetsmässigt sämre än t.ex Volvo och ganska likvärdiga VW. Det är de dyrare modellerna som kan anses vara premium. VW har sin lyxserie Phaeton som inte går att jämföra med deras billigare modeller. Volvo har inte riktigt modeller i denna nivå och BMW M760 ligger väl där och nosar. Audi A8 är i stort sett samma bil som Phaeton och ungefär lika mycket premium,

Men självklart är Volvo mer premium än Mercedes, Bmw och Audi här i Sweden av bönderna men nu snackar jag om VW... VW VS Volvo mister ? Utseende mässigt är nog Volvo fulast bland alla premium men nu snackar vi kvalité och lyx känslan.

Märken som Porsche, Aston Martin Rolls Royce kan vi skippa då det är nish märken. Säljer 5000 fordon om året världen över. Nu snackar vi vanliga premium bilar ? I mina ögon är det bara BMW, Mercedes, Audi, Jaguar och Lexus som får riktiga premium statusen ifrån mig. VW, Volvo, Opel, Ford, Toyota är snäppet under de 5 i top. Men VW tycker jag närmar sig premium allt mer med deras absolut senaste modeller som nya, Tiguan, Toureg, Arteon och kommande Phideon "7-serie klassen" något volvo inte har

Läste att VW är störst i världen och säljer flest fordon i världen cirka 3miljoner världen över årligen mot Volvos bleka 150000 fordon. Sen att VW modell program är 4 gånger större är oså en stor sak att ta upp. Tycker personligen att VW har snyggare, lyxigare, sportigare modeller än dito

Golf bättre/snyggare än Volvo V40
Passat lika i jämförelse med Volvo S60
Arteon snyggare, lyxigare än Volvo S90
Toureg lika med XC90

osv...
Citera
2018-10-19, 16:35
  #4
Medlem
leachs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av babi.
Men självklart är Volvo mer premium än Mercedes, Bmw och Audi här i Sweden av bönderna men nu snackar jag om VW... VW VS Volvo mister ? Utseende mässigt är nog Volvo fulast bland alla premium men nu snackar vi kvalité och lyx känslan.

Märken som Porsche, Aston Martin Rolls Royce kan vi skippa då det är nish märken. Säljer 5000 fordon om året världen över. Nu snackar vi vanliga premium bilar ? I mina ögon är det bara BMW, Mercedes, Audi, Jaguar och Lexus som får riktiga premium statusen ifrån mig. VW, Volvo, Opel, Ford, Toyota är snäppet under de 5 i top. Men VW tycker jag närmar sig premium allt mer med deras absolut senaste modeller som nya, Tiguan, Toureg, Arteon och kommande Phideon "7-serie klassen" något volvo inte har

Läste att VW är störst i världen och säljer flest fordon i världen cirka 3miljoner världen över årligen mot Volvos bleka 150000 fordon. Sen att VW modell program är 4 gånger större är oså en stor sak att ta upp. Tycker personligen att VW har snyggare, lyxigare, sportigare modeller än dito

Golf bättre/snyggare än Volvo V40
Passat lika i jämförelse med Volvo S60
Arteon snyggare, lyxigare än Volvo S90
Toureg lika med XC90

osv...


Sluta posta när du inte har en susning om vad du skriver.Edit: Googla dina idiot påståenden.
Citera
2018-10-19, 16:38
  #5
Medlem
Luxuss avatar
Skitdiskussion. Vadå premium? Varken volvo eller vw är premium. Punkt slut

Jag tycker att volvo är dyrare för samma utrustningsnivå. Komforten tycker jag är högre i vw å byggkvaliteten beror mest på vilket exemplar man fått. Enligt min erfarenhet.

Den består av ca 25k mil vw passat och 8k mil volvo v40,xc70 och v70 (per modell{
Citera
2018-10-19, 16:38
  #6
Medlem
Vad tolkar du in i lyx? Det avgör ganska mycket när man ska jämföra olika bilmärken.
Tycker du att det är lyx med diverse elektriska tingeltangelfinesser, då är ju helt klart Mazda, Kia och andra asiater i lägre prisklass lika "lyxiga" som Volvo.
För mig är Volvo inte ett lyxmärke, oavsett vingelvarnare, elektriskt infällbara backspeglar osv.
Bakgrunden till det beror i hög grad på bestyckningen under huven. Jag anser att 3- och 4-cylindriga spisar hör inte hemma i lyxbilar.

För mig är lyx en bil byggd med hög finish, trevlig kraftfull motor med minimum 6-cylindrar, skönt ljud, goda prestanda och bra komfort. Där kvalar några tyska kvalitetsmärken in, Porsche, Audi, BMW och Mercedes, dock inte med hela sina modellprogram. En del av deras modellprogram riktar sig till wannabees som för en låg penning bara vill komma över emblemen och den eventuella tillfredsställelse det nu kan ge (man kan ju då lika gärna köpa en nyckelring med emblemet).
VW har några modeller som kvalar in, exv Touareg och Phaeton (görs väl inte längre?), i övrigt är VW Svennebananslädar precis som Volvo, Opel och Ford. Skulle dock hellre köra VW Passat än Ford Mondeo och VW Golf hellre än Ford Fonus.
Andra bilar som kvalar in är några italienska fullblod, som är rena sportbilar, men också några engelska såsom Bentley, Aston, RR, RangeRover och några av Jaguars modeller.
Citera
2018-10-19, 16:43
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av babi.
Men självklart är Volvo mer premium än Mercedes, Bmw och Audi här i Sweden av bönderna men nu snackar jag om VW... VW VS Volvo mister ? Utseende mässigt är nog Volvo fulast bland alla premium men nu snackar vi kvalité och lyx känslan.

Märken som Porsche, Aston Martin Rolls Royce kan vi skippa då det är nish märken. Säljer 5000 fordon om året världen över. Nu snackar vi vanliga premium bilar ? I mina ögon är det bara BMW, Mercedes, Audi, Jaguar och Lexus som får riktiga premium statusen ifrån mig. VW, Volvo, Opel, Ford, Toyota är snäppet under de 5 i top. Men VW tycker jag närmar sig premium allt mer med deras absolut senaste modeller som nya, Tiguan, Toureg, Arteon och kommande Phideon "7-serie klassen" något volvo inte har

Läste att VW är störst i världen och säljer flest fordon i världen cirka 3miljoner världen över årligen mot Volvos bleka 150000 fordon. Sen att VW modell program är 4 gånger större är oså en stor sak att ta upp. Tycker personligen att VW har snyggare, lyxigare, sportigare modeller än dito

Golf bättre/snyggare än Volvo V40
Passat lika i jämförelse med Volvo S60
Arteon snyggare, lyxigare än Volvo S90
Toureg lika med XC90

osv...

Porsche sålde 246000 bilar 2017. Maserati 42000 bilar 2016
Citera
2018-10-19, 17:06
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av babi.
För 10år sen fanns bara 3 premium märken Audi, Bmw och Mercedes men har läst att vissa har gett sig in i segmentet på senare år som Jaguar, Volvo, Alfa Romeo, Infiniti men var är VW som är världens största bil märke

VW har ju bilar i alla klasser och övre halvan tycker jag är lika lyxig och t.o.m lyxigare än volvos dito. Är VW lika premium som Volvo tänker på vanliga Passat, Arteon, Phideon, Toureg mm

I mina ögon så ser Arteon mycket lyxigare och snyggare än Volvos S90. Nya Toureg lika lyxig som XC90. Även Passat lika lyxig som S60 osv.. Att VW säljer 30 x 1 mot Volvo är en annan femma. Nu menar jag lyxkänslan och kvalité

VW VS Volvo vilken är bäst eller är de lika premium ?
Lite lustig trådstart.
Några klargörande VW som är världens största bilbolag säljer sina produkter under ett antal varumärken.
Där Bentley och Porshe får räknas som nish(lyx) och Audi som premium.
Så TS blandar lite här VW koncernen är värdens största biltillverkare men Toyota största bilmärket.

Sen vad som räknas som premium varierar lite mellan land och land men där BMW och MB samt Audi normalt räknas in överallt.
Volvo, Jaguar, Lexus och Infinity brukas räknas som premium på de flesta marknader och jag skulle säga tittar man globalt är det nog bara i Sverige en VW (bilmärket) skulle jämföras med Volvo.
Har ni kört de moderna produkterna efter 2015 så kommer ni förstå skillnaden ni också.
Sen har du lyxbilarna där Bentley(VW) Rolls Royse(BMW) Maserati(Fiat Chrysler) sticker ut där även MB och BMW konkurrerar med sina mer påkostade bilar.
Där hänger inte Audi eller Volvo med men tittar du i det mindre segmentet Compakt och mellansegmentet hänger både Audi och Volvo med. Medan Audi har några bilar även i det högre segmentet men hänger inte med hela vägen.
VW hade Phaton men har nischat sig under dessa bilar för att inte konkurrera för hårt med Audi.
__________________
Senast redigerad av SkogsSaab 2018-10-19 kl. 17:24. Anledning: 7
Citera
2018-10-19, 17:31
  #9
Medlem
ormbitens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Megaforce
De billigare modellerna av BMW, Audi och Mercedes är långt ifrån premium .....


Ja i en ny Audi A3 1,0 116hk eller i en BMW 118 136hk så finns det inte ett uns mer premium än i en ny Ford Fiesta 1,0 eller en Kia Ceed 1,0.
Samma typ av icke premium allihop.



Och en sak som är säker att en ny Audi A6 eller Audi A4 upplevs betydligt tystare i kupén än vad en ny Volvo V90 eller V60 gör.

Nää, Det enda som verkligen har blivit premium på dom nya Volvo bilarna är priset!

VW:s vanliga standardmodeller, Passat, Golf, är heller inga premiumbilar. Långt ifrån.
Citera
2018-10-19, 17:53
  #10
Medlem
zepofans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ormbiten
Ja i en ny Audi A3 1,0 116hk eller i en BMW 118 136hk så finns det inte ett uns mer premium än i en ny Ford Fiesta 1,0 eller en Kia Ceed 1,0.
Samma typ av icke premium allihop.




Och en sak som är säker att en ny Audi A6 eller Audi A4 upplevs betydligt tystare i kupén än vad en ny Volvo V90 eller V60 gör.

Nää, Det enda som verkligen har blivit premium på dom nya Volvo bilarna är priset!

VW:s vanliga standardmodeller, Passat, Golf, är heller inga premiumbilar. Långt ifrån.
Det ligger mycket i det. Om en bil kostar 175 000 så spelar det inte så förbannat stor roll vad det står på bakluckan, det är ungefär samma sak.
Citera
2018-10-19, 18:08
  #11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ormbiten
Ja i en ny Audi A3 1,0 116hk eller i en BMW 118 136hk så finns det inte ett uns mer premium än i en ny Ford Fiesta 1,0 eller en Kia Ceed 1,0.
Samma typ av icke premium allihop.



Och en sak som är säker att en ny Audi A6 eller Audi A4 upplevs betydligt tystare i kupén än vad en ny Volvo V90 eller V60 gör.

Nää, Det enda som verkligen har blivit premium på dom nya Volvo bilarna är priset!

VW:s vanliga standardmodeller, Passat, Golf, är heller inga premiumbilar. Långt ifrån.

En fråga, har du provkört V60 och V90?
Alla tester jag läst säger presis tvärt om, dessutom min egen erfarenhet.
Senaste 6 månader har jag provkört ett antal bilar, men då vi bara är 2 och inte vill ha för stor bil har vi tittat på lite mindre bilar. BMW 120 320 Touring och 420 gran cupe, MB A klass GLA och CLA samt C Touring. AUDI A3, A4 och Q2, och Volvo V40 , XC40 och V60 samt VW golf.
Efter noggrant utvärdering blev det till slut en V40 CC.
Våra kriterier var komfortabel färd med bra stolar bra ljus.
Valet hamnade så småningom mellan BMW 420, Volvo V40 och V60. De övriga föll bort pga. Ljudnivå, stolar och MB plastig inredning. 420n på pris (150 000 är mycket pengar) Golfen försvann snabbt, helt klart praktisk men inte i klass komfortmässigt och priset 40 000 mer än Volvon med motsvarande utrustning och motor och helt kass belysning.
Citera
2018-10-19, 18:23
  #12
Medlem
Jogens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av babi.
Men självklart är Volvo mer premium än Mercedes, Bmw och Audi här i Sweden av bönderna men nu snackar jag om VW... VW VS Volvo mister ? Utseende mässigt är nog Volvo fulast bland alla premium men nu snackar vi kvalité och lyx känslan.

Märken som Porsche, Aston Martin Rolls Royce kan vi skippa då det är nish märken. Säljer 5000 fordon om året världen över. Nu snackar vi vanliga premium bilar ? I mina ögon är det bara BMW, Mercedes, Audi, Jaguar och Lexus som får riktiga premium statusen ifrån mig. VW, Volvo, Opel, Ford, Toyota är snäppet under de 5 i top. Men VW tycker jag närmar sig premium allt mer med deras absolut senaste modeller som nya, Tiguan, Toureg, Arteon och kommande Phideon "7-serie klassen" något volvo inte har

Läste att VW är störst i världen och säljer flest fordon i världen cirka 3miljoner världen över årligen mot Volvos bleka 150000 fordon. Sen att VW modell program är 4 gånger större är oså en stor sak att ta upp. Tycker personligen att VW har snyggare, lyxigare, sportigare modeller än dito

Golf bättre/snyggare än Volvo V40
Passat lika i jämförelse med Volvo S60
Arteon snyggare, lyxigare än Volvo S90
Toureg lika med XC90

osv...


Ta du och fråga runt bland dina blattevänner vad som ger dig högst status, så köper du sedan så dyrt som du har råd med... vilket nog inte är så mycket... för särskilt mycket ärligt ihoptjänade pengar kan jag inte tänka mig att du har.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback