Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-10-19, 15:51
  #1
Medlem
Mulla Krekars avatar
Kom o tänka på en grej, jag blev gripen o förhörd sommaren -11. Polisen lovade att köra hem mig från Helsingborg till Ängelholm o det var rätt sent. Så jag fick vänta i väntrummet hos polisen i Helsingborg. Det var stängt, klockan var kanske 22 på kvällen.

Eftersom jag suttit utan mina cigaretter sen typ 13:00, så kommer en tjej ledd av ett par poliser förbi. Jag ser att hon har cigaretter så jag frågar om jag får köpa en, men en av poliserna säger bestämt;
-Nä, det går inte!

Tänkte inte mer förrän de satte sig i ett intilliggande rum o hade förhör med tjejen. Hela förhöret hördes ut i hela väntrummet o gällde narkotikabrott. Det kan väl inte vara acceptabelt?
Citera
2018-10-19, 15:57
  #2
Medlem
Stockmokks avatar
Tror inte polisers klantighet kan leda till brottåtal, särskilt som åklagare normalt brukar undandra sig från att åtala poliser som begår brott. I detta fall kan det vara nån form av sekretessbrott, värre vore ifall nån kunde höra en mordmisstänkt förhöras och utifrån dem detaljerna göra nån form av falsktips eller falskerkännande.
Citera
2018-10-19, 20:19
  #3
Medlem
landofmoronss avatar
2011? Du kan inte ha mycket att fundera på...
Citera
2018-10-20, 06:10
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mulla Krekar
Kom o tänka på en grej, jag blev gripen o förhörd sommaren -11. Polisen lovade att köra hem mig från Helsingborg till Ängelholm o det var rätt sent. Så jag fick vänta i väntrummet hos polisen i Helsingborg. Det var stängt, klockan var kanske 22 på kvällen.

Eftersom jag suttit utan mina cigaretter sen typ 13:00, så kommer en tjej ledd av ett par poliser förbi. Jag ser att hon har cigaretter så jag frågar om jag får köpa en, men en av poliserna säger bestämt;
-Nä, det går inte!

Tänkte inte mer förrän de satte sig i ett intilliggande rum o hade förhör med tjejen. Hela förhöret hördes ut i hela väntrummet o gällde narkotikabrott. Det kan väl inte vara acceptabelt?

Svårt att anklaga poliserna som höll i förhöret för något. De kan ju inte hjälpa att de har undermåliga förhörsrum på polisstationen som läcker ljud.

Men kan hålla med att det inte är bra.

Standarden på Polisstationer generellt i Sverige är ganska låg.
Citera
2018-10-20, 06:12
  #5
Medlem
Så ska det gå till men beror det på dålig ljudisolering kan man knappast klandra enskilda poliser.
Citera
2018-10-20, 06:24
  #6
Medlem
bengt-allans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mulla Krekar
Kom o tänka på en grej, jag blev gripen o förhörd sommaren -11. Polisen lovade att köra hem mig från Helsingborg till Ängelholm o det var rätt sent. Så jag fick vänta i väntrummet hos polisen i Helsingborg. Det var stängt, klockan var kanske 22 på kvällen.

Eftersom jag suttit utan mina cigaretter sen typ 13:00, så kommer en tjej ledd av ett par poliser förbi. Jag ser att hon har cigaretter så jag frågar om jag får köpa en, men en av poliserna säger bestämt;
-Nä, det går inte!

Tänkte inte mer förrän de satte sig i ett intilliggande rum o hade förhör med tjejen. Hela förhöret hördes ut i hela väntrummet o gällde narkotikabrott. Det kan väl inte vara acceptabelt?

Lär inte leda till ngt vid ev anmälan.

Dock etiskt/juridiskt felaktigt och skall absolut inte få förekomma.

Varför?
För det första är det ett förhör. Inte ngn dömd vilket kan generera att den förhörde blir utpekad som brottsling/narkoman felaktigt. De har ju ingen aning om den/de som överhört detta och om det är information som kan komma att spridas. Varken till vem eller i vilken omfattning.

För det andra så återkommer jag till att information som inte ska få spridas över huvudtaget - här återkommer jag även till att polisen inte vet vem den/de är som pga deras slarv får informationen och vad den kan användas till.
Om det är "rätt/fel" person information läcker vidare till kan det nyttjas till fördel för ngn som ev skulle kunna åka dit. Låt säga den snäppet högre i kedjan som sålt narkotikan - vilken då kommer kunna städa rent framför egen dörr och därmed minimera alt radera egen inblandning.
Det kan därför också försvåra/förstöra utredningen som skulle kunna ha lett till näringskedjans allt högre kumpaner

Sen vet jag inte vad det i juridisk mening hamnar - men felaktigt agerande - JAPP

Btw fundera vidare du Mulla Kreker.
Kunskap är makt..
Att vara en tänkare är enbart av godo för att samla kunskap vilket landofmorons borde ta efter.



Citat:
Ursprungligen postat av landofmorons
2011? Du kan inte ha mycket att fundera på...

Edit: Ändring av meningsuppbyggnad pga risk för syftningsfel
__________________
Senast redigerad av bengt-allan 2018-10-20 kl. 06:42.
Citera
2018-10-20, 08:00
  #7
Medlem
Sainsburyss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av landofmorons
2011? Du kan inte ha mycket att fundera på...

Precis tvärt om är det påstår jag. Har TS funderat över något som hände 2011 så har TS väldigt mycket olika minnen han funderar över.
Citera
2018-10-20, 14:26
  #8
Medlem
Mulla Krekars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av landofmorons
2011? Du kan inte ha mycket att fundera på...

Citat:
Ursprungligen postat av Sainsburys
Precis tvärt om är det påstår jag. Har TS funderat över något som hände 2011 så har TS väldigt mycket olika minnen han funderar över.


Nja, det var för jag läste en annan artikel som jag kom o tänka på den incidenten.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback