Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-10-19, 14:50
  #1
Medlem
Jag har haft många arbetsplatser där jag varit företagets/ organisationens ansikte utåt (suttit i reception, telefon och nu är jag mer kundansvarig och ofta ute och träffar kunder).

Jag anser mig själv vara en person som inger förtroende och som verkligen vill att kunden ska få ett bra bemötande och få den bästa servicen som går att ge. Jag får ofta höra att mitt arbete är uppskattat, både från arbetsgivare samt de kunder jag kommer i kontakt med.

Jag har själv "inofficiellt" delat med mig av mina kunskaper till andra som börjat på berörd arbetsplats och dem känner också att deras sätt att se på service har förändrats och att jag varit en bidragande orsak till detta.

Mina fråga lyder därför:
Hur villiga är företag att plocka in personer som kan "lära upp" utbilda det folket som är deras första kontakt med kund? Är det enbart "in house" utbildning eller anlitar man hellre talare som kommer och håller föreläsningar?

Jag hade eventuellt varit intresserad av att starta något eget och sälja min tid för att hjälpa företag att utbilda de personer som de tänkt ha som sina representanter. Är det någon här som har ett tips på hur man eventuellt skulle kunna gå tillväga? Jag har ju inga intyg på att jag är en person som kan detta med service mer en eventuella referenser man skulle kunna nyttja sig av.

Skriv gärna om jag missat något i mina tankar eller är "ute och cyklar".
Citera
2018-10-19, 15:19
  #2
Medlem
Kaustis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av downunderthere
Mina fråga lyder därför:
Hur villiga är företag att plocka in personer som kan "lära upp" utbilda det folket som är deras första kontakt med kund? Är det enbart "in house" utbildning eller anlitar man hellre talare som kommer och håller föreläsningar?

Jag hade eventuellt varit intresserad av att starta något eget och sälja min tid för att hjälpa företag att utbilda de personer som de tänkt ha som sina representanter. Är det någon här som har ett tips på hur man eventuellt skulle kunna gå tillväga? Jag har ju inga intyg på att jag är en person som kan detta med service mer en eventuella referenser man skulle kunna nyttja sig av.

Skriv gärna om jag missat något i mina tankar eller är "ute och cyklar".

Du har ju referenser i form av ditt nuvarande arbete. Se om du kan få på papper av nån chef att du hjälpt till att utbilda anställda på din nuvarande arbetsplats, huruvida du kan använda det i din egen satsning samt om du kan få okej av ditt nuvarande jobb att t.ex. gå ner på 80% och köra ditt egna på 20%. Att fråga skadar ju inte, i värsta fall får du ett nej och då är du kvar där du är just nu. I bästa fall har du något bra att använda som referens och en start på det hela.

Tror absolut att det skulle kunna funka att köra en sån utbildning, kundservice generellt är bedrövlig när det kommer till kvaliteten. Och din kanske bästa säljpunkt skulle kunna vara att arbetsgivarna som tar in dig nu kan visa på att man jobbar med sin kvalitet genom att ta in externa konsulter som föreläser/lär upp dom anställda. Jag vet själv hur vi t.ex. fick gå en kurs i "hur man lyfter rätt" när jag jobbade för Manpower på IBM, och jag har gått liknande kurser på andra arbetsplatser. Kurser som egentligen inte är till för att göra dom anställda perfekta, utan mer för att kunna visa på att "vår kundtjänst är kvalitetscertifierad" och på så vis locka företag att använda just det kundservicecentret.

Så jag tror absolut att det kan fungera, men som med mycket annat handlar mycket om att du måste skaffa kontakter. När du väl fått in foten och gör ett bra jobb kommer resten rulla på av sig självt.
Citera
2018-10-19, 19:05
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kausti
...huruvida du kan använda det i din egen satsning samt om du kan få okej av ditt nuvarande jobb att t.ex. gå ner på 80% och köra ditt egna på 20%.

Mycket bra tips, jag ska minsann göra det!

Det du säger stämmer väldigt väl överens med det jag tänkt. Man vill ju tro att arbetsgivare tar kundservice på allvar och att man vill att ens kunder ska komma tillbaka men "i värsta fall" så kanske dem anser det vara en bra tjänst att skylta med.
Citera
2018-10-20, 17:00
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av downunderthere
Mycket bra tips, jag ska minsann göra det!

Det du säger stämmer väldigt väl överens med det jag tänkt. Man vill ju tro att arbetsgivare tar kundservice på allvar och att man vill att ens kunder ska komma tillbaka men "i värsta fall" så kanske dem anser det vara en bra tjänst att skylta med.

Du besitter en kunskap med erfarenheten som sträcker sig genom olika arbetsplatser. Vad värdet är beror såklart hur du framför den.
Att du kan ha ett företag där absolut, precis som tidigare talare påtalade indirekt är att du behöver ha ett nätverk.

Du pratar om företag av dignitet större och som brukar vara väldigt svåra att nå. Har du ett bra sätt för det så varför inte.

Om man lyckas eller inte handlar för det mesta hur mycket man kan tänka sig satsa för att nå sitt mål. Önskar dig all lycka //MJ
Citera
2018-10-21, 10:44
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bLEW
Du besitter en kunskap med erfarenheten som sträcker sig genom olika arbetsplatser. Vad värdet är beror såklart hur du framför den.
Att du kan ha ett företag där absolut, precis som tidigare talare påtalade indirekt är att du behöver ha ett nätverk.

Absolut, självklart måste jag utarbeta en plan/ program som jag kan presentera för företagen som visar på hur en utbildning skulle se ut. Där ligger väl den största biten rent initialt.

Mitt nätverk skulle jag väl uppskatta i dagsläget till cirka 15 personer som jag skulle köra någon form av "try and learn" period på. Kan man få börja i den änden tänker jag så kanske ens tjänster kan spridas vidare samtidigt som man aktivt arbetar nya kontakter.

Tack så mycket MJ, det ska bli spännande att försöka driva vidare denna process!
Citera
2018-10-21, 18:18
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av downunderthere
Absolut, självklart måste jag utarbeta en plan/ program som jag kan presentera för företagen som visar på hur en utbildning skulle se ut. Där ligger väl den största biten rent initialt.

Mitt nätverk skulle jag väl uppskatta i dagsläget till cirka 15 personer som jag skulle köra någon form av "try and learn" period på. Kan man få börja i den änden tänker jag så kanske ens tjänster kan spridas vidare samtidigt som man aktivt arbetar nya kontakter.

Tack så mycket MJ, det ska bli spännande att försöka driva vidare denna process!

Ett tips är att vara aktivt på någon social media kanal. Ombesörja lite tid för att synas, t.ex kommentera och vara med för att synas.
Ditt analoga nätverk är värt mest men det digitala för att skapa ytterligare analoga relationer så att säga.

Ditt nätverk tänker jag potentiella kunder, alltså inte ditt vanliga nätverk. Sedan behöver du samarbeta med någon? T.ex växa tillsammans med någon.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback