Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-10-19, 12:59
  #1
Medlem
vanartads avatar
Kaos utbröt på ett gymnasium i Stockholm under fredagsförmiddagen.

Det efter att en lärare anklagats av en tidigare elev för grooming.

Nu sitter skolans ledning i ett blixtinkallat möte och läraren har tagits ur tjänst.

– Den före detta eleven uppmanade till en demonstration på skolan den här morgonen, säger en av skolans rektorer.

https://www.expressen.se/nyheter/kao...era-en-larare/

Vilken skola gäller det och vad heter läraren?
Citera
2018-10-19, 13:03
  #2
Medlem
Studsbolls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vanartad
Kaos utbröt på ett gymnasium i Stockholm under fredagsförmiddagen.

Det efter att en lärare anklagats av en tidigare elev för grooming.

Nu sitter skolans ledning i ett blixtinkallat möte och läraren har tagits ur tjänst.

– Den före detta eleven uppmanade till en demonstration på skolan den här morgonen, säger en av skolans rektorer.

https://www.expressen.se/nyheter/kao...era-en-larare/

Vilken skola gäller det och vad heter läraren?

Lugn och fin! Vi ska inte hänga ut någon lärare med namn på grund av lösa påståenden. Det kan lika gärna handla om en elev som vill sätta dit läraren eller en grupp elever som vill skapa kaos.
Citera
2018-10-19, 13:04
  #3
Medlem
Hon ska ha hängt ut läraren på sociala medier, troligtvis instagram, där hon uppmanade till demonstration. Borde gå att hitta inlägget för att få fram lärarens identitet. Händelsen ska ha ägt rum för flera år sedan, enligt skolan.
Citera
2018-10-19, 13:07
  #4
Medlem
MassiveBs avatar
Någon som vet vilken skola det handlar om?
Citera
2018-10-19, 13:07
  #5
Medlem
Thorildsplans gymnasium. Läraren har fått flera anklageöser via instagram där det började med att en person gick ut o sa sin sida av historian och påstod där att han groomade henne under 2 år.
En annan person har då gått ut och sagt att han är en våldtäktsman, pedofil etc. Vederbörande har även gått ut med bild och namn på läraren
Citera
2018-10-19, 13:08
  #6
Medlem
Klownfaces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VivaVagina
Hon ska ha hängt ut läraren på sociala medier, troligtvis instagram, där hon uppmanade till demonstration. Borde gå att hitta inlägget för att få fram lärarens identitet. Händelsen ska ha ägt rum för flera år sedan, enligt skolan.

Flera år sen? Är det metoo som spökar igen? Blir intressant att se vad det är för några inblandade
Citera
2018-10-19, 13:09
  #7
Medlem
Studsbolls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CancerousWhale
Thorildsplans gymnasium. Läraren har fått flera anklageöser via instagram där det började med att en person gick ut o sa sin sida av historian och påstod där att han groomade henne under 2 år.
En annan person har då gått ut och sagt att han är en våldtäktsman, pedofil etc. Vederbörande har även gått ut med bild och namn på läraren

Det låter som en MeToo-inspirerad vendetta. Det lär sluta med att lärarens rykte förstörs och att tjejen i ett senare skede döms för förtal. Hade bevis funnits hade läraren blivit plockad för länge sedan.
Citera
2018-10-19, 13:10
  #8
Medlem
vanartads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Studsboll
Lugn och fin! Vi ska inte hänga ut någon lärare med namn på grund av lösa påståenden. Det kan lika gärna handla om en elev som vill sätta dit läraren eller en grupp elever som vill skapa kaos.
Det kan dock vara intressant att få reda på just vad som ligger bakom denna historia.
Om jag begriper artikeln rätt så handlar det om en elev som har gått på skolan, oklart hur länge sedan.

Eftersom det beskrivs som grooming antar jag, kanske helt felaktigt, att läraren och den fd eleven har haft någon form av förhållande.

Skulle även kunna vara intressant att diskutera huruvida det kan anses vara acceptabelt att en lärare inleder ett förhållande med en elev som nyss har befunnit sig i en beroendeställning. I synnerhet om läraren ifråga har satt slutbetyg på eleven.
Man skulle i så fall kunna argumentera att det implict fanns en form av quid pro quo avtal mellan dem som defintivt inte borde vara i enlighet med skollagen (gissar jag?)
Citera
2018-10-19, 13:11
  #9
Medlem
Dr.Krankentots avatar
Kanske hämnd för dåliga betyg. Hysteriska hobbymödisar som blivit nobbade. Sjukt ahetande, lynchmobb.
Citera
2018-10-19, 13:11
  #10
Medlem
swebarbs avatar
Fram med namnet på detta jävla äckel!

Citat:
– Han ringde mig om kvällarna, en gång var det tre gånger på en kväll. Han ville ses på sommaren och han berättade att jag kunde få sova över hos honom när jag gått ut gymnasiet. Han groomade mig tills jag skulle ha gått ut, säger hon.
Citera
2018-10-19, 13:11
  #11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Klownface
Flera år sen? Är det metoo som spökar igen? Blir intressant att se vad det är för några inblandade

"Det är en före detta elev som lagt ut ett inlägg om en händelse som rör en av våra lärare på skolan och som skedde för flera år sedan."

https://www.expressen.se/nyheter/kao...era-en-larare/
Citera
2018-10-19, 13:12
  #12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Studsboll
Det låter som en MeToo-inspirerad vendetta. Det lär sluta med att lärarens rykte förstörs och att tjejen i ett senare skede döms för förtal. Hade bevis funnits hade läraren blivit plockad för länge sedan.

I hennes inlägg på instagram där första personen berättar om vad som har hänt så använde hon sig utav hashtagen metoo.
(Värt att notera, denna person har inte gått ut med namn eller något på läraren. Hon sa enbart ATT det var en lärare på Thorildsplan)
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback