Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-10-19, 11:32
  #1
Medlem
Meeis avatar
Ska flytta till en ny stad med familjen och min nuvarande bank sa tvärnej till lån på grund av att sambon måste söka nytt jobb (men jag tar med mig mitt). Så ringde upp en annan bank och efter förklarat situationen så gick dom med på det och sa att det inte var några konstigheter (så länge vi flyttade över allt till dom så klart).

Saken är den att jag egentligen gillar våran nuvarande bank så borde man gå tillbaka till dom och säga att man har fått lånelöften från några andra och hoppas på att dom ger med sig? Eller kommer det bara ge sura miner?
Citera
2018-10-19, 11:48
  #2
Medlem
De har ju avvisat dig redan. Gillar du verkligen dem när de inte vill ge dig lån? Du kan ju alltid behålla dem som reservbank men ändå flytta över till den nya!
Citera
2018-10-19, 12:24
  #3
Medlem
Straffa dem genom att bryta allt.
Citera
2018-10-19, 12:33
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Meei
Ska flytta till en ny stad med familjen och min nuvarande bank sa tvärnej till lån på grund av att sambon måste söka nytt jobb (men jag tar med mig mitt). Så ringde upp en annan bank och efter förklarat situationen så gick dom med på det och sa att det inte var några konstigheter (så länge vi flyttade över allt till dom så klart).

Saken är den att jag egentligen gillar våran nuvarande bank så borde man gå tillbaka till dom och säga att man har fått lånelöften från några andra och hoppas på att dom ger med sig? Eller kommer det bara ge sura miner?
Varför? Du har ingen informationsplikt. Dessutom kan dem se det själva.
Citera
2018-10-19, 13:35
  #5
Medlem
Vad spelar det för roll med sura miner om du ändå tänkt flytta?
Citera
2018-10-19, 15:18
  #6
Medlem
avrogados avatar
Har du rättighet att få lån (godtyckligt belopp) i banken?
Föreligger skyldighet hos banken att låna ut motsvarande belopp?

Om detta är fallet kanske en advokat kan göra nytta.

Om inte så släpp det, du har ju trots allt löst problemet.
Och som redan sagts, världen blir inte lyckligare/rikare om du knallar ner till banken och berättar.
Citera
2018-10-19, 15:20
  #7
Medlem
SophieNeveus avatar
Jag gjorde en liknande sak när jag skaffade bolån, ställde bankerna emot varandra och fick ett bättre erbjudande från en annan bank.
Tjänstemannen på den nya banken skötte alla överföringar från min gamla bank till den nya och samtidigt sade upp alla mina tjänster hos den gamla banken. (Man måste skriva på en fullmakt för detta)

Fick ett samtal från min gamla bank där de uttryckte sig ledsna över att förlora en kund. Men detta är nog inget ovanligt. Tycker inte att du ska ha dåligt samvete över att byta till en bank som gynnar dina behov mer än din gamla.
Citera
2018-10-19, 15:22
  #8
Medlem
De bryr sig självklart inte. Snarare irriterande om du ska ta upp deras tid med att prata om att du tyvärr ska byta bank, det är ju som att stå och snyfta inne i Pressbyrån att du varit otrogen och börjat småhandla på Ica. Bolånegruppen sitter inte ens på ditt lokalkontor så "din bankman" har inte ett dugg med bolånet att göra. De har ju också pissat på dig genom att säga tvärnej. Så saken är helt död.
Citera
2018-10-19, 15:35
  #9
Medlem
CC75s avatar
Jag hade tacklat situationen lite annorlunda än de som hittills har svarat. Om jag nu gillar min nuvarande bank hade jag hört av mig till min bankman och sagt som det är. Jag har fått ett erbjudande från en annan bank som ni sa nej till och nu måste jag flytta alla mina affärer till den banken men tack för den tid som varit.

Om banken verkligen vill behålla mig så ger de mig ett motsvarande erbjudande. Om de inte vill göra det, ja, då byter jag bank. Då är de tydligen inte "rätt" bank för mig och mina affärer.

M.a.o. "JA" du bör gå tillbaka till din nuvarande bank och säga som det är om du nu tycker om dem. Min erfarenhet är att de svar man får kan variera stort från bankman till bankman.

// CC
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback