Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2018-10-20, 19:56
  #13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Justitiemord

EDIT: Jag kom på att, för det fall hemförsäkringen inte skulle täcka kostnaden för hemresa, kan du fortfarande få igenom kravet genom att rikta anspråket direkt mot kortutgivaren med stöd av 29 § 2 st KKrL.
Om köparen på grund av köpet har anspråk på återbetalning, skadestånd eller annan penningprestation, svarar kreditgivaren lika med säljaren för att anspråket fullgörs. Kreditgivaren är dock inte skyldig att betala mer än vad som har mottagits av köparen med anledning av krediten.

Jag har köpt biljetterna ifråga med ett bankkort, inget kreditkort. Betyder det att stycket du citerar inte gäller för min del?
Citera
2018-10-21, 11:09
  #14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rdl576
Jag har köpt biljetterna ifråga med ett bankkort, inget kreditkort. Betyder det att stycket du citerar inte gäller för min del?

Ja så är det. Det är därför det är bra att ha ett kreditkort. De brukar ersätta när man betalat men produkten (varan eller tjänsten) inte levererats.
Om man inte vill ha en skuld är det bara betala hela beloppet varje månad så brukar man inte ha någon räntekostnad.

Vid konkurs brukar det tyvärr vara så att passagerarna/resenärerna hamnar längst ner. I bäörjan av denna konkurs användes en stor del av det lilla som fanns kvar i bolaget till att flyga hem de passagerare som var strandsatta runt Europa.

Så registrera ditt yrkane hos konkursförvaltaren men du kommer antagligen inte få några pengar alls.
Citera
2018-10-21, 14:24
  #15
Medlem
oviktigts avatar
Jag köpte en resa över jul med Primera Air. Jag gjorde anspråk på hela köpeskillingen hos banken då jag köpte resan på kredit. Jag har redan fått tillbaka alla pengar. Gick hur smidigt som helst.
Citera
2018-10-21, 15:08
  #16
Medlem
_killahs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av oviktigt
Jag köpte en resa över jul med Primera Air. Jag gjorde anspråk på hela köpeskillingen hos banken då jag köpte resan på kredit. Jag har redan fått tillbaka alla pengar. Gick hur smidigt som helst.

Problemet är att TS betalade med ett Debitkort om jag fattade det rätt. Det är färre sådana som innehåller försäkringar av det slaget.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback