Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2018-10-19, 07:39
  #1
Medlem
Har en konflikt med bolaget Primera Air som ska ersätta mig för en flygbiljett samt inställt flyg. De har redan godtagit mina krav via mail och angivit att pengarna skulle föras över inom 4 veckor. 2 månader senare har jag fortfarande inte sett skymten av mina pengar och bolaget går inte att få kontakt med.

Hur går jag vidare?
Ett europeiskt betallningsföreläggande följt av ett europeiskt småmålsförfarande?

Eller finns det något annat steg jag borde ta?


Det rör sig om ca 16000kr
Citera
2018-10-19, 07:41
  #2
Medlem
carlpetersen73s avatar
De har ansökt om konkurs. Ta reda på vem som är konkursförvaltare och kontakta denna.
Citera
2018-10-19, 07:46
  #3
Medlem
EckiEckis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rdl576
Har en konflikt med bolaget Primera Air
Det rör sig om ca 16000kr

Primera har som sagt kursat. Privata fordringar kommer sist efter skulder till stater etc etc.
__________________
Senast redigerad av EckiEcki 2018-10-19 kl. 08:25.
Citera
2018-10-19, 08:16
  #4
Medlem
Gretzzs avatar
Om du har betalt resan med ett kreditkort/betalkort kanske kortutgivaren kan ersätta din förlust.
Citera
2018-10-19, 08:27
  #5
Medlem
EckiEckis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gretzz
Om du har betalt resan med ett kreditkort/betalkort kanske kortutgivaren kan ersätta din förlust.

Just ekonomiskt obestånd brukar aldrig ersättas. Vidare så är ju detta ett krav (som det verkar) på en ersättning i efterhand, och då tror jag verkligen inte att kortutställaren hjälper till.
Citera
2018-10-19, 09:19
  #6
Medlem
Justitiemords avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EckiEcki
Primera har som sagt kursat. Privata fordringar kommer sist efter skulder till stater etc etc.
Alla fordringar, förutom prioriterade och de med förmånsrätt, kommer på samma plats - det kvittar om det rör sig om en privatperson eller Skatteverket.
Citat:
Ursprungligen postat av Gretzz
Om du har betalt resan med ett kreditkort/betalkort kanske kortutgivaren kan ersätta din förlust.
Citat:
Ursprungligen postat av EckiEcki
Just ekonomiskt obestånd brukar aldrig ersättas. Vidare så är ju detta ett krav (som det verkar) på en ersättning i efterhand, och då tror jag verkligen inte att kortutställaren hjälper till.
Jodå, visst brukar en normal försäkring täcka en inställd flygresa.

Kontakta både kortutgivaren och ditt eget försäkringsbolag, där du har din hemförsäkring, och ta reda på vilken som snabbast betalar ut.
Citera
2018-10-19, 09:25
  #7
Medlem
Oj jaha. Vilken skit. Jag får t och ringa min bank och fråga angående kreditkortet.

Av summan så består 6000 av den där ersättningen enligt EU 261. Den summan kan jag väl glömma antar jag.

De övriga 10000 är för en biljett som jag var tvungen att köpa, efter att ordinarie flight blev inställd, för egna pengar med garantin att bli ersatt av Primera air.
Kanske brukar kreditkortsutgivare eller hemförsäkring täcka delvis för biljetten i sådana fall?
Citera
2018-10-19, 09:50
  #8
Medlem
Justitiemords avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rdl576
Oj jaha. Vilken skit. Jag får t och ringa min bank och fråga angående kreditkortet.

Av summan så består 6000 av den där ersättningen enligt EU 261. Den summan kan jag väl glömma antar jag.

De övriga 10000 är för en biljett som jag var tvungen att köpa, efter att ordinarie flight blev inställd, för egna pengar med garantin att bli ersatt av Primera air.
Kanske brukar kreditkortsutgivare eller hemförsäkring täcka delvis för biljetten i sådana fall?
Ja, hem- och kortförsäkringen kompletterar varandra. Du kommer troligtvis att få ersättning både för dina egna merkostnader (hemförsäkringen) samt även för det inställda flyget (kortförsäkringen). Dessutom brukar kortförsäkringarna täcka hemförsäkringens självrisk.

EDIT: Jag kom på att, för det fall hemförsäkringen inte skulle täcka kostnaden för hemresa, kan du fortfarande få igenom kravet genom att rikta anspråket direkt mot kortutgivaren med stöd av 29 § 2 st KKrL.
Om köparen på grund av köpet har anspråk på återbetalning, skadestånd eller annan penningprestation, svarar kreditgivaren lika med säljaren för att anspråket fullgörs. Kreditgivaren är dock inte skyldig att betala mer än vad som har mottagits av köparen med anledning av krediten.
__________________
Senast redigerad av Justitiemord 2018-10-19 kl. 10:06. Anledning: tillägg
Citera
2018-10-19, 11:04
  #9
Medlem
Låter lovande. Tack så mycket

Men om jag förstår rätt så kan jag knappast göra anspråk på att någon försäkring ska täcka för den förlorade EU261 ersättningen om 6000kr?
__________________
Senast redigerad av Rdl576 2018-10-19 kl. 11:08.
Citera
2018-10-19, 11:54
  #10
Medlem
bjornebarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EckiEcki
Primera har som sagt kursat. Privata fordringar kommer sist efter skulder till stater etc etc.

Bara en fråga, men varför går staten alltid först när det gäller konkurs- och dödsbon? Är det för att staten har möjlighet att roffa åt sig, eller finns det någon rimlig juridisk tanke bakom det?
Citera
2018-10-19, 12:03
  #11
Medlem
EckiEckis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bjornebarn
Bara en fråga, men varför går staten alltid först när det gäller konkurs- och dödsbon? Är det för att staten har möjlighet att roffa åt sig, eller finns det någon rimlig juridisk tanke bakom det?

Frågan är inte relevant för trådstarten, så jag kommenterar inte.
Citera
2018-10-19, 12:53
  #12
Medlem
Justitiemords avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rdl576
Låter lovande. Tack så mycket

Men om jag förstår rätt så kan jag knappast göra anspråk på att någon försäkring ska täcka för den förlorade EU261 ersättningen om 6000kr?
Jodå, min reseförsäkring som jag har via kortet, betalar ut schablonersättning för försenat/inställt flyg.
Citat:
Ursprungligen postat av bjornebarn
Bara en fråga, men varför går staten alltid först när det gäller konkurs- och dödsbon? Är det för att staten har möjlighet att roffa åt sig, eller finns det någon rimlig juridisk tanke bakom det?
Staten går inte före, utan får samsas med övriga oprioriterade fordringsägare. Däremot har styrelsen ofta ett (i princip strikt) personligt betalningsansvar för bolagets förfallna skatteskulder jämlikt SFL 59:13.
__________________
Senast redigerad av Justitiemord 2018-10-19 kl. 13:40. Anledning: tillägg
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback