Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-10-19, 02:32
  #1
Medlem
WayneJohns avatar
Vilka metoder använder dom för att kontrollera otillåten uthyrning? Folkbokföring? Facebook? Tips från grannar?
Citera
2018-10-19, 02:45
  #2
Medlem
ruttenfimps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WayneJohn
Vilka metoder använder dom för att kontrollera otillåten uthyrning? Folkbokföring? Facebook? Tips från grannar?

Ja.
Mest tips skulle jag tro. folkbokföring kanske men tror inte det skulle hålla
Citera
2018-10-19, 03:51
  #3
Medlem
AnnaChiaras avatar
Det räcker att göra en sökning på en gata i taget. Man kan använda hitta.se eller birthday.se. Där ser man snabbt avikelser. Om det i ett hus med ett antal lägenheter bor i snitt 19 pers och i en annan trappuppgång plötsligt är 30 pers skrivna så kan man misstänka otillåten uthyrning. Sen ser man antal skrivna på varje lägenhetsnr och då är det lätt att sätt åt tumskruvarna.
Citera
2018-10-19, 04:03
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AnnaChiara
Det räcker att göra en sökning på en gata i taget. Man kan använda hitta.se eller birthday.se. Där ser man snabbt avikelser. Om det i ett hus med ett antal lägenheter bor i snitt 19 pers och i en annan trappuppgång plötsligt är 30 pers skrivna så kan man misstänka otillåten uthyrning. Sen ser man antal skrivna på varje lägenhetsnr och då är det lätt att sätt åt tumskruvarna.

Jo men nu finns det gott om folk som har sambos, och sedan finns det folk som bor med varandra utan att vara par. Dvs 2 vänner som delar på lägenhet.
Så nä den tekniken fungerar inte.

Sen så vore det bättre om TS formulera frågan lite bättre.. Vad menar du med otillåtna hyresgäster? Tänker du på folk som hyr ut i andra hand? Eller folk som lyckas komma åt en lägenhetmed att hittar nycklarna på marken och bara tagit sin in i den å bestämt sig för att stanna?
Citera
2018-10-19, 07:30
  #5
Medlem
Tror det pratas runt rätt mycket i området där man bor bland grannar, vissa har väldigt koll på allt och ringer fastighetägaren för allt möjligt. Har grannar som bor en bit ifrån som har mer koll på min uppgång än vad jag har själv de rapporterar allt till hyresgästföreningen och fastighetsägaren. Detta är rätt anonyma personer som inte jag upplever i övrigt springer omkring och pratar med folk. En kvinna i området har antagligen koll på varenda trappuppgång och har fått flera vräkta som hon kollat upp. Vet inte hur hon kan ha sån koll men hon är frustrerad över att hennes son inte får någon lägenhet.
Någon sa att hon kollar folkbokföringen och sedan håller koll på vilka som verkar bo i lägenheten.
Någon som blev utredd för andrahandsuthyrning syntes sällan till själv och då kollade hon upp var den personen egentligen bodde och klagade på att det var andra i lägenheten ofta.
Citera
2018-10-19, 10:11
  #6
Medlem
Blaze.s avatar
Vad är otillåten uthyrning? Det är tillåtet att hyra ut i andra hand och så länge hyran betalas kommer någon knappast bry sig. Såvida det inte är en massa stök och onödigt springande kring lägenheten. Och ja som du säger oftast får man reda på det via Facebook, grannar, vaktmästaren på området som fått tips eller sett med egna ögon.
Citera
2018-10-19, 11:02
  #7
Medlem
OldFashioneds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blaze.
Vad är otillåten uthyrning? Det är tillåtet att hyra ut i andra hand och så länge hyran betalas kommer någon knappast bry sig. Såvida det inte är en massa stök och onödigt springande kring lägenheten. Och ja som du säger oftast får man reda på det via Facebook, grannar, vaktmästaren på området som fått tips eller sett med egna ögon.

Det är tillåtet att hyra ut i andra hand med hyresvärdens tillåtelse. Annars inte.
Citera
2018-10-19, 11:09
  #8
Medlem
Blaze.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OldFashioned
Det är tillåtet att hyra ut i andra hand med hyresvärdens tillåtelse. Annars inte.

Klart det hör ju till sunt förnuft att att man frågar hyresvärden innan men förstår inte riktigt TS problem för oftast bryr sig inte hyresvärden så länge hyran betalas. Det finns lixom inga regler som säger att det måste skrivas kontrakt (undantag kan finnas inom privatägda fastigheter det vet jag faktiskt inte). Andrahandskontrakt skriver man i första hand om man är osäker på personen som ska hyra i andrahand.
Citera
2018-10-19, 13:01
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Blaze.
Klart det hör ju till sunt förnuft att att man frågar hyresvärden innan men förstår inte riktigt TS problem för oftast bryr sig inte hyresvärden så länge hyran betalas. Det finns lixom inga regler som säger att det måste skrivas kontrakt (undantag kan finnas inom privatägda fastigheter det vet jag faktiskt inte). Andrahandskontrakt skriver man i första hand om man är osäker på personen som ska hyra i andrahand.

Oja, hyresgästföreningen bryr sig verkligen om person A hyr ut i andra hand till person B utan tillstånd, för det är stadgar som ska uppfyllas. Sen tar många föreningar ut avgift för att hyra ut lägenhet i andra hand. Vilken ingen vill missa, fast du kanske brukar kasta pengar i soptunnan vad vet jag.
Citera
2018-10-19, 13:22
  #10
Medlem
Blaze.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Noccofocus
Oja, hyresgästföreningen bryr sig verkligen om person A hyr ut i andra hand till person B utan tillstånd, för det är stadgar som ska uppfyllas. Sen tar många föreningar ut avgift för att hyra ut lägenhet i andra hand. Vilken ingen vill missa, fast du kanske brukar kasta pengar i soptunnan vad vet jag.

Ja det varierar väl. Här där jag bor var det inga problem att hyra ut i andrahand, behövde inte ens skriva på papper bara förmedla, förvisso en familjemedlem som flytta in och dom känner mig ganska bra på bolaget. Ett kommunalt bolag skall tilläggas.
Citera
2018-10-19, 17:22
  #11
Medlem
OldFashioneds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blaze.
Klart det hör ju till sunt förnuft att att man frågar hyresvärden innan men förstår inte riktigt TS problem för oftast bryr sig inte hyresvärden så länge hyran betalas. Det finns lixom inga regler som säger att det måste skrivas kontrakt (undantag kan finnas inom privatägda fastigheter det vet jag faktiskt inte). Andrahandskontrakt skriver man i första hand om man är osäker på personen som ska hyra i andrahand.

Det står ju i rubriken att det handlar om otillåten uthyrning.

Den som inte skriver ett hyreskontrakt - även om det handlar om uthyrning utan hyresvärds tillåtelse - är en vandrande idiot. Självfallet tar man fram ett skriftligt avtal.
Citera
2018-10-27, 08:21
  #12
Medlem
Kalsarikannis avatar
Gårdstensbostäder i Angered har börjat med att kräva leg av boenden som man misstänker hyr svart.
Om Gårdstensbostäder misstänker att en hyresgäst hyr ut olovligt i andra hand skickar man först ett brev till personen och söker kontakt. Först därefter kan det bli aktuellt att knacka på. 80 lägenheter har man kunnat frigöra på detta sätt.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback