Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-10-19, 00:48
  #1
Medlem
Nu gjorde jag det enkelt för mig och betalade en privat räkning med firman så den betalas innan helgen - och bokför det som lön till anställd helt enkelt. Inte kan någon någonstans störa sig på det, eller?
Citera
2018-10-19, 00:58
  #2
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bluescreen
Nu gjorde jag det enkelt för mig och betalade en privat räkning med firman så den betalas innan helgen - och bokför det som lön till anställd helt enkelt. Inte kan någon någonstans störa sig på det, eller?

Helt okej om det är du som äger bolaget, och det är du som är den anställde. Möjligen ska preliminärskatt dras på beloppet, men det får du kolla med skatteverket. (Tja, du åker på arbetsgivaravgifter också, men detta visste du väl antagligen redan.)

Är bolaget någon annans, lär du få problem med arbetsgivaren/bolagets ägare/eventuella andra delägare. Rätta till "bokföringsfelet" innan nästa vecka, och säg om någon frågar att du gjorde fel. Själv har jag faktiskt gjort liknande, av misstag dragit mitt företagskort istället för mitt privata kort i affären, rättade till detta omedelbart när jag såg kontoutdraget. (Det rörde sig om en skitsumma på under 100 spänn, men Mona Sahlin åkte ju fast på Toblerone..)
__________________
Senast redigerad av kraftfoder 2018-10-19 kl. 01:00.
Citera
2018-10-19, 12:14
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bluescreen
Nu gjorde jag det enkelt för mig och betalade en privat räkning med firman så den betalas innan helgen - och bokför det som lön till anställd helt enkelt. Inte kan någon någonstans störa sig på det, eller?

Antar att du har aktiebolag och inte enskild firma, annars ska du inte blanda in lön till anställd.

Du borde kunna sätta in samma belopp (snarast) på bolagets konto och helt enkelt skippa att bokföra de två transaktionerna. Alternativt använda något avräkningskonto och bokföra en skuld från bolaget till dig själv. Du kan ju skriva en notering någonstans att det var ett misstag. Jag skulle satt in pengarna på bolaget direkt och varit nöjd med det.
Citera
2018-10-19, 12:37
  #4
Medlem
Det är ett aktiebolag som ägs av en person varvid jag är ansvarig för administration mm. just nu. Det är inget problem för ägaren sålänge vi inte gör något brott - och jag har ju tänkt att bokföra det rätt som lön som sagt. Må hända att hans nuvarande bokföringsbolag klagar lite men de skiter jag faktiskt i och det ser inte inte ut som att vi kommer ha kvar dem heller.

Så med andra ord, begår jag något bokföringsbrott genom att göra så? Vore ju löjligt, och varför skulle man inte kunna handla privat med firmakortet, sålänge man bokför till rätt konto?
Citera
2018-10-19, 16:34
  #5
Medlem
P55s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bluescreen
Det är ett aktiebolag som ägs av en person varvid jag är ansvarig för administration mm. just nu. Det är inget problem för ägaren sålänge vi inte gör något brott - och jag har ju tänkt att bokföra det rätt som lön som sagt. Må hända att hans nuvarande bokföringsbolag klagar lite men de skiter jag faktiskt i och det ser inte inte ut som att vi kommer ha kvar dem heller.

Så med andra ord, begår jag något bokföringsbrott genom att göra så? Vore ju löjligt, och varför skulle man inte kunna handla privat med firmakortet, sålänge man bokför till rätt konto?

Lite onödigt att bokföra den som lön. Jag tycker det är bättre att du lägger upp ett konto 1610, fordran på anställd, och så debet där. Sen när det är dags för lön så dras det av på din nettolön och konto 1610 krediteras.

Redovisningsmässigt blir det helt legitimt också.
Citera
2018-10-24, 17:20
  #6
Medlem
Energiknippes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av P55
Lite onödigt att bokföra den som lön. Jag tycker det är bättre att du lägger upp ett konto 1610, fordran på anställd, och så debet där. Sen när det är dags för lön så dras det av på din nettolön och konto 1610 krediteras.

Redovisningsmässigt blir det helt legitimt också.

Håller med. Blir som ett förskott på
Lönen.
Citera
2018-11-15, 20:45
  #7
Medlem
Det lustiga är att jag för två år sedan gjorde en tråd med liknande frågeställning - som jag hade helt glömt bort om. Det blev då ett jävla tjat om det här 1610 kontot. Nu är det dock så att ingen i det här företaget får regelbundna löneutbetalningar vid ett bestämt datum. Så egentligen är det lättare för oss att inte hålla reda på fordringar på 1610, utan bara betala ut små löner då och då. Det hade ju varit en vits att använda 1610 om det hade varit så att man hade kunnat betala skatten på fordringarna vid ett senare tillfälle - dvs när den "egentliga" lönen kommer - men nu går det ju inte som jag förstår det.

Vad vi däremot inte verkade kunna komma överens om i den förra tråden, som jag fortfarande tycker är lustigt, är just själva bokföringen av den betalda fakturan, eller ponera, företagskortköpet. Revisorn kommer fråga, Var är underlaget för den här transaktionen, varvid vi helt enkelt svarar, Det är lön till anställd X. Revisorns frågeställning borde därmed ta slut där och han bokför det som lön, betalar skatt, ärendet avslutat. Men för två år sedan höjde det ögonbryn hos vår revisionsfirma varvid min osäkerhet än idag. Jag förstår bara inte varför det ska vara så svårt att kontoföra skiten till 7010, betala den anställdes skatt och sen är det klart.

Tidigare tråd
(FB) Löneförskott - bokföring
__________________
Senast redigerad av bluescreen 2018-11-15 kl. 20:47.
Citera
2018-11-15, 21:20
  #8
Medlem
Varför krångla till det från början. Hur svårt kan det vara att hålla isär företagets ekonomi från det privata.
Lön betalas ut den 25 varje månad och den ska räcka till privata utgifter.

Att handla med företagets pengar leder till skatt och arbetsgivaravgifter på precis samma sätt som vanlig lön. Bättre då att göra normal löneutbetalning så slipper du en massa krånglig bokföring.
Citera
2018-11-16, 17:50
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bluescreen
Jag förstår bara inte varför det ska vara så svårt att kontoföra skiten till 7010, betala den anställdes skatt och sen är det klart.

Fram till årsskiftet är det väl görbart att göra så bara du inser att beloppet för räkningen är nettolön och du får räkna ut och lägga på skatt, samt arbetsgivaravgift i skattedeklarationen.

Efter årsskiftet ska alla företag lämna in individuella kontrolluppgifter varje månad då om du håller på och fipplar med den här typen av transaktioner kommer det bli en plåga att göra deklarationen.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback