Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2018-10-18, 20:44
  #1
Medlem
Citat:
Danmark har lagt fram ett lagförslag som kriminaliserar "felaktiga" åsikter om Ryssland och gör det möjligt att döma den som tycker fel under en valrörelse till 12 års fängelse. Men lagförslagets kritiker hävdar att förslaget strider mot yttrandefriheten.
Citat:
Lagförslaget omfattar yttranden i tv, radio, tidningar och andra tryckta medier liksom på nätet och i sociala medier.
Citat:
I förslaget föreslås ingen gräns för hur ringa ett brott får vara för att kunna åtalas. Det finns heller inte något krav på att den som sprider ryssvänliga åsikter måste samarbeta med en utländsk underrättelsetjänst – eller ens en myndighet – för att dömas.
http://www.friatider.se/putinv-nligh...else-i-danmark

Frågor, exempel

1. Rätt? Fel?
2. Kommer förslaget accepteras?
3. Är detta censur?
4. Vilka typer åsikter kan förbjudas?
5. Kommer svenska regeringen också göra detta?
__________________
Senast redigerad av -93 2018-10-18 kl. 21:13.
Citera
2018-10-18, 20:56
  #2
Medlem
Mia-Rovys avatar
Någonting säger mig att Fria Tider förvrängt, missuppfattar eller utelämnat avgörande information i vanlig ordning...

Nästan varenda gång en tråd startas baserat på någon av deras artiklar så visar det sig enligt min erfarenhet att trådens och artikelns utgångspunkt var helt felaktig.

Jag har helt tappat förtroendet för dem så jag tror inte på det förrän en riktig källa presenteras.

Hur lyder texten i lagförslaget som ni syftar på? Ordagrant, alltså. Inte vad någon annan tycker om det, ingen översatt version, eller inte hela lagförslaget utan att markera de delar som ni baserar era påståenden på.

Sedan kan vi titta närmare på hur många som röstat för det, hur långt i processen förslaget har kommit tycker jag och hur troligt det är att det faktiskt antas, tycker jag.
__________________
Senast redigerad av Mia-Rovy 2018-10-18 kl. 21:11.
Citera
2018-10-18, 21:12
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mia-Rovy
Någonting säger mig att Fria Tider förvrängt, missuppfattar eller utelämnat avgörande information i vanlig ordning...
.
Finns 2 danska länkar om du hade klickat på länken.
Citera
2018-10-18, 21:15
  #4
Medlem
Mia-Rovys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -93
Finns 2 danska länkar om du hade klickat på länken.
Det ena länken leder till hela lagförslaget på 26 sidor byråkratisk danska, och den andra ligger bakom en betalvägg.

Att de länkar till hela lagförslaget är givetvis bra. Men jag är intresserad av de delar som de drar sina slutsatser ifrån.
Citera
2018-10-18, 21:15
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mia-Rovy
Det ena läkare till hela lagförslaget på 26 sidor byråkratisk danska, och den andra ligger bakom en betalvägg.

Jag är intresserad av de delar som de drar sina slutsatser ifrån.

Första länken antaligen. Använd translate på google.
Citera
2018-10-18, 21:16
  #6
Medlem
Expohunters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mia-Rovy
Någonting säger mig att Fria Tider förvrängt, missuppfattar eller utelämnat avgörande information i vanlig ordning...

Nästan varenda gång en tråd startas baserat på någon av deras artiklar så visar det sig enligt min erfarenhet att trådens och artikelns utgångspunkt var helt felaktig.

Jag har helt tappat förtroendet för dem så jag tror inte på det förrän en riktig källa presenteras.

Hur lyder texten i lagförslaget som ni syftar på? Ordagrant, alltså. Inte vad någon annan tycker om det, ingen översatt version, eller inte hela lagförslaget utan att markera de delar som ni baserar era påståenden på.

Sedan kan vi titta närmare på hur många som röstat för det, hur långt i processen förslaget har kommit tycker jag och hur troligt det är att det faktiskt antas, tycker jag.

Tycker du att Berlingske är en trovärdig källa, eller har de på senare tid ätits upp av den nazistiska myllan som numera plågar norra Europa?

https://www.berlingske.dk/kommentato...doren-skrumper

https://unv.is/berlingske.dk/komment...doren-skrumper
__________________
Senast redigerad av Expohunter 2018-10-18 kl. 21:18.
Citera
2018-10-18, 21:17
  #7
Medlem
Mia-Rovys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -93
Första länken antaligen. Använd translate på google.
Jag besparar mig det och går och lägger mig under antagandet att påståendet är felaktigt.

Jag tänker såklart inte leta reda på vad de syftar på eller hur de kommit fram till sin slutsats.

Får jag en specifik sida jag ska läsa så kan jag kanske tänka jag mig att göra resten av jobbet åt dem, men inte annars.

Citat:
Ursprungligen postat av Expohunter
Tycker du att Berlingske är en trovärdig källa, eller har de på senare tid ätits upp av den nazistiska myllan som numera plågar norra Europa?

https://www.berlingske.dk/kommentato...doren-skrumper
Jag vet inte vad Berlingske är. Brukar inte läsa danska tidningar. Jag är bara intresserad av vad dessa påståenden byggs på.
__________________
Senast redigerad av Mia-Rovy 2018-10-18 kl. 21:21.
Citera
2018-10-18, 21:25
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av -93
http://www.friatider.se/putinv-nligh...else-i-danmark

Frågor, exempel

1. Rätt? Fel?
2. Kommer förslaget accepteras?
3. Är detta censur?
4. Vilka typer åsikter kan förbjudas?
5. Kommer svenska regeringen också göra detta?
Då är det spionere el landsföräderi i fredstid.
Citera
2018-10-18, 21:33
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mia-Rovy
Får jag en specifik sida jag ska läsa så kan jag kanske tänka jag mig att göra resten av jobbet åt dem, men inte annars.
.
Vad är bättre än länk till dokumentet?
Jag antar att du gillar den här censuren.
Citera
2018-10-18, 21:37
  #10
Medlem
Mia-Rovys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -93
Vad är bättre än länk till dokumentet?
Jag antar att du gillar den här censuren.
Jag har redan förklarat detta. Jag vill veta vilken text i lagförslaget som påståendet baseras på. Får jag inget så betraktar jag trådens underlag felaktigt.

Du spammar mig med en massa PM, i ett bad du mig säga vilket stycke jag vill ha översatt.

Kan inte du som framför påståendet leta upp det stycket som påståendet baseras på istället? Det stycket vill jag ha. Det är bättre än hela dokumentet.

Om du tycker att trovärdigheten för trådens underlag är irrelevant så råder jag dig att bara ignorera mig.
__________________
Senast redigerad av Mia-Rovy 2018-10-18 kl. 21:41.
Citera
2018-10-18, 21:39
  #11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mia-Rovy
Jag besparar mig det och går och lägger mig under antagandet att påståendet är felaktigt.

Jag tänker såklart inte leta reda på vad de syftar på eller hur de kommit fram till sin slutsats.

Får jag en specifik sida jag ska läsa så kan jag kanske tänka jag mig att göra resten av jobbet åt dem, men inte annars.


Jag vet inte vad Berlingske är. Brukar inte läsa danska tidningar. Jag är bara intresserad av vad dessa påståenden byggs på.


Her har du en forklaring på hvad lovforslaget går ud på:

https://www.medietrends.dk/2018/10/0...re-dansk-valg/

Er der forståelsesproblemer kan Googl translate måske hjælpe på forståelsen.
Citera
2018-10-18, 21:40
  #12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mia-Rovy
Kan inte du som framför påståendet leta upp det stycket istället?
vilket stycke? det handlar ju om ett förslag - friatder är ju en sammanfattning! Jag har sagt att jag kan översätta åt dig men du tramsar.
kan du inte argumentera varför du tycker förslaget är bra istället?
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback