Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2018-10-18, 20:15
  #1
Medlem
Hej! I min skola har vi en regel att vi inte får köra bil på skoltid. Det tyckte jag var en konstig regel så vi körde till affären på skoltid och sedan körde tillbaka. Lärarna blev tosiga och ringde hem och tvingade mig att lämna in bilnycklarna. Jag vägrade men dom hotade mig att ringa polisen (Då jag har en olaglig a-traktor) och jag gav upp och kastade nycklarna till dom. Dom behöll nycklarna för dagen och nu säger dom att jag ska lämna in nycklarna varje dag och mina föräldrar är arga på dom och jag är osäker att dom får göra såhär.

Får skolan ta personliga ägodelar som mina bilnycklar som straff? Jag menar om något t.ex händer med bilen och jag inte har nycklarna till den för dom har skolan tvingat mig lämna in.

Tacksam för svar!
Citera
2018-10-18, 20:19
  #2
Medlem
Miss-Brukares avatar
Citat:
Då jag har en olaglig a-traktor

Du kanske ska vara glad över att skolan endast tar dina nycklar och inte anmäler att du kör ett olagligt fordon?

Konstig regel dock.
Citera
2018-10-18, 20:22
  #3
Medlem
tigerrakets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av eliasjuhlin
Hej! I min skola har vi en regel att vi inte får köra bil på skoltid. Det tyckte jag var en konstig regel så vi körde till affären på skoltid och sedan körde tillbaka. Lärarna blev tosiga och ringde hem och tvingade mig att lämna in bilnycklarna. Jag vägrade men dom hotade mig att ringa polisen (Då jag har en olaglig a-traktor) och jag gav upp och kastade nycklarna till dom. Dom behöll nycklarna för dagen och nu säger dom att jag ska lämna in nycklarna varje dag och mina föräldrar är arga på dom och jag är osäker att dom får göra såhär.

Får skolan ta personliga ägodelar som mina bilnycklar som straff? Jag menar om något t.ex händer med bilen och jag inte har nycklarna till den för dom har skolan tvingat mig lämna in.

Tacksam för svar!

Får ni lämna skolområdet under skoltid?

Lärare får, enligt 5:22 1 st skollagen, omhänderta föremål som används på ett sätt som är störande för utbildningen eller som kan utgöra en fara för säkerheten i denna. Men om ni får lämna skolan under rasterna så ser jag ingen anledning till att dem ska ta nycklarna.

Problemet du har är att den enda som kan ge dig rätt är polisen, och du har en olaglig a-traktor. Skolan kan ringa och be polisen göra en trimmnings-kontroll på elevernas fordon (Något som polisen gärna gör för att det är ett enkelt sätt att skaffa lite bötersintäkter).
Citera
2018-10-18, 20:23
  #4
Medlem
khys avatar
Kör du a-traktor trots att du är 18+??? Va i..
Parkerar du på skolans område så har de rätt att ringa polisen och få ditt töntiga fordon bortforslat då du ej får köra den utanför inhägnat område.
Därför polisen kan åka och kolla trimmade mopeder på skolor.
Citera
2018-10-18, 20:30
  #5
Medlem
jiZZeds avatar
Precis som skolan har regler som du tycker är orättvisa så har flashback det med. Antar du är under 18?
Citera
2018-10-18, 20:36
  #6
Medlem
tastass avatar
Åk till skroten och hämta lite nycklar du kan ge lärarna, så kan du ha de riktiga bäst var du vill.
Se sedan till att inte bruka ditt fordon under skoltid, så har du inte mer problem.
Citera
2018-10-18, 20:48
  #7
Medlem
SameOldStorys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tastas
Åk till skroten och hämta lite nycklar du kan ge lärarna, så kan du ha de riktiga bäst var du vill.
Se sedan till att inte bruka ditt fordon under skoltid, så har du inte mer problem.

Varför ska han hämta nycklar på skroten och lämna bort om han likförbannat inte ska köra?
Citera
2018-10-18, 20:56
  #8
Medlem
tastass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SameOldStory
Varför ska han hämta nycklar på skroten och lämna bort om han likförbannat inte ska köra?

TS menar om något t.ex händer med bilen och TS inte har nycklarna till den för dom har skolan tvingat TS lämna in.

Att inte fortsätta med det beteende som satt en i klistret från början känns i övrigt logiskt.
Citera
2018-10-18, 21:30
  #9
Medlem
Parkera utanför skolområdet.
Citera
2018-10-18, 21:46
  #10
Medlem
Plojbojjs avatar
Går du i högstadiet så får du inte fara utanför skolans område p.g.a att du är deras problem med försäkringar osv. osv. Men eftersom att du skriver här på fb är du ju givetvis över 18 och då har dom nog ingen rätt att ta dina nycklar skulle jag tro.
Citera
2018-10-18, 21:56
  #11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SameOldStory
Varför ska han hämta nycklar på skroten och lämna bort om han likförbannat inte ska köra?

Han vill inte att skolpersonalen tar hans starköl.

TS frågeställning kan med fördel flyttas till juridik.
__________________
Senast redigerad av Qamishli 2018-10-18 kl. 22:07. Anledning: Tillägg
Citera
2018-10-18, 22:01
  #12
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av eliasjuhlin
Hej! I min skola har vi en regel att vi inte får köra bil på skoltid. Det tyckte jag var en konstig regel så vi körde till affären på skoltid och sedan körde tillbaka. Lärarna blev tosiga och ringde hem och tvingade mig att lämna in bilnycklarna. Jag vägrade men dom hotade mig att ringa polisen (Då jag har en olaglig a-traktor) och jag gav upp och kastade nycklarna till dom. Dom behöll nycklarna för dagen och nu säger dom att jag ska lämna in nycklarna varje dag och mina föräldrar är arga på dom och jag är osäker att dom får göra såhär.

Får skolan ta personliga ägodelar som mina bilnycklar som straff? Jag menar om något t.ex händer med bilen och jag inte har nycklarna till den för dom har skolan tvingat mig lämna in.

Tacksam för svar!

Hört talas om myndighetsålder?

Nej, ingen får på detta sätt plocka nycklar av en myndig person.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback