Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2018-10-18, 20:06
  #1
Medlem
olasvenssons avatar
Hej.

Hygien-skillnad mellan pizzerior och thaikök är enorma.

I Kungsbacka har alla som arbetar i thaikök på sig engångshandskar och hårnät.

I Kungsbacka har alla som arbetar på pizzerior ingetdera. Varför denna skillnad?
Citera
2018-10-18, 20:09
  #2
Medlem
Det är bättre att tvätta händerna regelbundet med tvål och vatten samt ha ordentliga regler för handhygien än att använda engångshandskar. Engångshandskar används oftast på platser där det saknas handtvättmöjligheter, typ i sunkiga food trucks. Därmed inte sagt att dina pizzabagare har god handhygien...
Citera
2018-10-18, 20:13
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av olasvensson
Hej.

Hygien-skillnad mellan pizzerior och thaikök är enorma.

I Kungsbacka har alla som arbetar i thaikök på sig engångshandskar och hårnät.

I Kungsbacka har alla som arbetar på pizzerior ingetdera. Varför denna skillnad?
Därför ser bättre ut sen använder hela dagen ser inte du.
Citera
2018-10-18, 20:16
  #4
Medlem
Miss-Brukares avatar
För att pizzaturkar skiter i hygien. Tycker att det borde vara krav att dem ska raka armarna, ha hårnät, handskar och även sprita händerna.
Citera
2018-10-18, 20:23
  #5
Avstängd
Haverisms avatar
Därför att asiater generellt sett är renligare än araber. Asiater är en avgjort högre stående ras och även i de mer sydliga och muskiga delarna av Asien finns en högre medvetenhet om den egna hygienens betydelse än vad som finns i de mer "civiliserade" delarna av arabväldet.

Smutsbandet löper som en bård genom Afrika, Mellanöstern, "Närmre Östern" och briserar i Indien, som är den snuskigaste regionen av dem alla. Det här är regioner till bredden fyllda med smuts och sopor och sjukdomar och det beror på befolkningens bristfälliga förståndsgåvor och destruktiva kulturer. Det är ingen slump att sjukdomar som varit utrotade i århundraden i den riktiga världen har återkommit med kraft under det senaste tiotalet år, exempelvis TBC.

Det är bara en tidsfråga innan vi får en ny stor pest modell Digerdöden och den kommer givetvis att komma från samma bakteriehärd som de tidigare pesterna gjort. Naturen förstår att jorden är gravt överbefolkad och naturen har sina egna knep för att återställa balansen. Jag tror att jag inom min livstid får se de första tecknen på en sådan naturlig återställning och det skrämmande är att vår rörlighet och "öppenhet" kommer att underlätta för nästa pest att verkligen slå ut mänskligheten på bred front istället för att som tidigare i huvudsak bara drabba sunkfolk i skithålsländer. Socialliberalernas öppna gränser och flyktinghjälp kommer att bereda väg för döden hela vägen in i din egen barnkammare.
Citera
2018-10-18, 21:27
  #6
Medlem
Kennethkvartings avatar
Jag har sett en del restaurangkök inifrån så att säga och mitt intryck är att pizzerior, i strid med allmän uppfattning verkar det som, är fräscha och välstädade jämfört med framför allt östasiatiska restaurangkök, men även generellt.

Jag killgissar att det har två orsaker:

1) Det grisades på pizzeriorna på 80-talet, därför har de hälsovårdsinspektörerna i hasorna hela tiden och måste sköta sig.

2) Renaodlade pizzerior steker inte så mycket, så det stänker inte flott överallt som det gärna gör i andra kök.
Citera
2018-10-18, 21:33
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kennethkvarting
Jag har sett en del restaurangkök inifrån så att säga och mitt intryck är att pizzerior, i strid med allmän uppfattning verkar det som, är fräscha och välstädade jämfört med framför allt östasiatiska restaurangkök, men även generellt.

Jag killgissar att det har två orsaker:

1) Det grisades på pizzeriorna på 80-talet, därför har de hälsovårdsinspektörerna i hasorna hela tiden och måste sköta sig.

2) Renaodlade pizzerior steker inte så mycket, så det stänker inte flott överallt som det gärna gör i andra kök.

Det här är precis min uppfattning också.
Har sett min beskärda del av kök i jobbet, och de grisigaste är krogrestauranger samt McD/BK.
Som du säger är myndigheterna som hökar på pizzeriorna därför är det oftast renare i köken..
Citera
2018-10-18, 22:10
  #8
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Miss-Brukare
För att pizzaturkar skiter i hygien. Tycker att det borde vara krav att dem ska raka armarna, ha hårnät, handskar och även sprita händerna.

Dina förslag på krav kan du maila till din kommun.
Citera
2018-10-18, 22:53
  #9
Medlem
Enzymes avatar
Pizzerior är väl i princip bara halvfabrikat så det blir inte så mycket hantering av livsmedel. Borde vara enkelt att hålla rent jämfört med lunchrestauranger där man måste slabba med stekflott och rulla köttbullar. Bilden man har av asiatiska köket är att det är stora säckar med bös som det bor insekter i. Skumma konservburkar med kinestecken som ser ut som de är överskott från WW2. Äckligaste skiten.
Citera
2018-10-19, 09:18
  #10
Medlem
Andersdamaans avatar
Tror inte pizzeriorna är skitigare än de asiatiska restaurangerna. Dels så steks/friteras det inte speciellt mycket och dels så har många pizzerior öppna kök så att kunderna kan se pizzakillarna stå och fixa till maten.
Fuskas det med hygienen så är det nog snarare i förvaringen av råvarorna samt att dessa inte alltid är av toppkvalitet.

De få gånger som jag har blivit dålig av maten så har det för det mesta rört sig om asiatiskt käk. Det enda undantaget var en kebab som jag käkade i Malmö.
Citera
2018-10-19, 17:11
  #11
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av olasvensson
Hej.

Hygien-skillnad mellan pizzerior och thaikök är enorma.

I Kungsbacka har alla som arbetar i thaikök på sig engångshandskar och hårnät.

I Kungsbacka har alla som arbetar på pizzerior ingetdera. Varför denna skillnad?

Engångshandskar är djävulens påfund.
Det ser bra ut för dig som gäst, men vet du egentligen hur ofta thaikockarna byter handskar?
Om det ska vara någon mening alls med att använda handskar ska dom bytas mellan varje arbetsmoment.
Citera
2018-10-20, 07:21
  #12
Medlem
Just handskar kan innebära en falsk trygghet. Då restauranggästerna tror att det är säkrare för dem, mer hygieniskt etc. Det blir en falsk trygghet om den anställde inte byter handskarna tillräckligt ofta eller när man byter arbetsmoment. Det är ju maten som ska skyddas, inte händerna. Om man då byter handskar sällan, och använder samma handskar till det mesta så har det ju ingen effekt.

Handskar ska snarare ses som ett komplement till god handhygien. Då det exempelvis kan/ska användas om den anställde har sår och/eller plåster på händerna.

Så det är ingen garanti för att restauranger vars personal använder handskar är så mycket bättre än de restauranger vars personal satsar på god handhygien och inte använder handskar.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback